• 1
  • 2
2012-01-25, 17:34
Medlem
För flera år sedan var jag på ett särskilt boende. Då fick vi ibland något som liknade potatismos, bara lite gulare. Smakade som en blandning av potatis och ris. Det serverades ofta till fläskfilé eller liknande. De flesta avskydde det men jag tyckte väldigt bra om det.

Problemet är att jag glömt vad det hette... Nån som har en aning om vad det kan ha varit?

Tack på förhand om nån har nån idé. Jag vill gärna äta det igen.
Citera
2012-01-25, 17:35
Medlem
Gorillabass avatar
kanske Rotmos?

https://lh5.googleusercontent.com/-F...2B13.04.44.jpg
Senast redigerad av Gorillabas 2012-01-25 kl. 17:48.
Citera
2012-01-25, 17:37
Medlem
Ja, det låter som rotmos och det är Djävulens påfund.
Citera
2012-01-25, 17:40
Medlem
Mos på jordärtskocka kanske?

http://www.alltommat.se/recept/Timja...skocksmos-5138
Citera
2012-01-25, 17:40
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lammern
Ja, det låter som rotmos och det är Djävulens påfund.

Superduper gott ju...
Gärna med fläskkorv.. Mums!!
Citera
2012-01-25, 17:42
Medlem
Sepulcretums avatar
Inte så enkelt som pressad potatis?
Citera
2012-01-25, 17:49
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlow9
För flera år sedan var jag på ett särskilt boende. Då fick vi ibland något som liknade potatismos, bara lite gulare. Smakade som en blandning av potatis och ris. Det serverades ofta till fläskfilé eller liknande. De flesta avskydde det men jag tyckte väldigt bra om det.

Problemet är att jag glömt vad det hette... Nån som har en aning om vad det kan ha varit?

Tack på förhand om nån har nån idé. Jag vill gärna äta det igen.
Om det var till typ fläskfilé så skulle jag tippa på att det var polenta... http://en.wikipedia.org/wiki/Polenta
Citera
2012-01-25, 17:51
Medlem
Nä, inte rotmos (som ju är supergott!) och inte pressad potatis. Hade det varit mos av jordärtskocka så hade jag kommit ihåg det, men det var ungefär så det såg ut.

Mer förslag!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2012-01-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Om det var till typ fläskfilé så skulle jag tippa på att det var polenta... http://en.wikipedia.org/wiki/Polenta
Just!!! Jag känner igen namnet mycket väl. Tror att det var det. Då ska jag leta upp hur man tillagar det. Tack så hemskt för hjälpen!!!
Citera
2012-01-26, 16:23
Medlem
Nån som har förslag på vad man kan äta till polenta. Vi är som högst två i hemmet och det känns lite jobbigt att laga en hel fläskfilé.

Vanliga fläskkotletter kanske? Eller nötkött? Helst nåt som inte är vegetariskt.

Tacksam för förslag. Har lite idétorka vad gäller maträtter just nu.
Citera
2012-01-26, 16:38
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlow9
Nån som har förslag på vad man kan äta till polenta. Vi är som högst två i hemmet och det känns lite jobbigt att laga en hel fläskfilé.

Vanliga fläskkotletter kanske? Eller nötkött? Helst nåt som inte är vegetariskt.

Tacksam för förslag. Har lite idétorka vad gäller maträtter just nu.
Åh herregud, det finns så många olika sätt att bereda polentan på och lika många tillbehör. Allt från italienskt, till mexikanskt, och allt från förrätter och varmrätter, till frukostgröt, pudding och efterrätter.

En av mina favoriter, är att koka polentan i god buljong, och sedan smaka upp den med olivolja eller tryffelolja och riven parmesan och någon kryddört som tex basilika eller koriander, eller bara persilja. Sedan serverar jag den till italienska köttbullar i tomatsås eller till en piccata. Hur gott som helst.

Men du kan köra på det mexikanska stuket också, och antingen grilla polentan, eller ugnsbaka den, och ha till all sorts texmex käk.

Jag föreslår att du använder Google och letar recept, för det finns bokstavligen tusentals med recept på just polenta.
Citera
2012-01-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Åh herregud, det finns så många olika sätt att bereda polentan på och lika många tillbehör. Allt från italienskt, till mexikanskt, och allt från förrätter och varmrätter, till frukostgröt, pudding och efterrätter.

En av mina favoriter, är att koka polentan i god buljong, och sedan smaka upp den med olivolja eller tryffelolja och riven parmesan och någon kryddört som tex basilika eller koriander, eller bara persilja. Sedan serverar jag den till italienska köttbullar i tomatsås eller till en piccata. Hur gott som helst.

Men du kan köra på det mexikanska stuket också, och antingen grilla polentan, eller ugnsbaka den, och ha till all sorts texmex käk.

Jag föreslår att du använder Google och letar recept, för det finns bokstavligen tusentals med recept på just polenta.
Då skulle det ju gå att ha till pannbiff t ex. Köper du polenta i affären? Är det majsgryn typ eller vad? Kanske finns att köpa färdiglagad, men jag antar att det är som pulverpotatismos - oätligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in