Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-25, 15:03
  #1
Medlem
Tog studenten för ett par år sedan, och jobbat i butik i 1-2 år.
Nu till sommarn har jag gått 1 år på högskolan, tvåårigt program, men jag vill läsa till KAM. Så jag funderar på denna istället

http://www.ihm.se/sites/default/file...110822_11h.pdf

och hoppa av Högskolan.. Men då jag bor hemma är det ganska mycket lättare med ekonomin och slippa lån osv, än att bo i sthlm.. Men det jag undrar är, är det så mycket bättre med högskolepoäng, har vänner och syskon som säger att högskolepoäng är det absolut bästa och yrkeshögskola är dumt att gå för folk vill se högskolepoäng och inte nåt annat.? Är det sämre om man väljer en yrkeshögskola istället för Högskola då högskolepoäng ska vara "trygghet"?
Vill ju som sagt jobba som KAM!!
Onödigt att ta massa lån och läsa till nåt som man inte kan bli något större av, och om det bättre att ha högskolepoäng i bagaget om allt skulle skita sig?..
Någon med lite tips och råd? Vad är bäst att göra?
Citera
2012-01-25, 15:26
  #2
Medlem
Näää, håll dig du till riktiga utbildningar som ger högskolepoäng..

Kostar det förresten inte att gå på en sådan där privat tillställning!??

.
Citera
2012-01-25, 15:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Näää, håll dig du till riktiga utbildningar som ger högskolepoäng..

Kostar det förresten inte att gå på en sådan där privat tillställning!??

.


Jasså, du tycker det? kanske får bita ihop då.. Jobbigt bara när högskolor inte har säljutbildningar!
Nej, det kostar bara om du inte är svensk medborgare eller nåt böcker kostar ju, men annars är det precis som att gå på vanlig skola!
Citera
2012-01-25, 15:34
  #4
Medlem
brewslees avatar
Högskolepoäng är i sig inte värda mycket, vem som helst kan läsa flumkurser för att samla på sig 500 poäng. Det beror ju helt på vad du läser för något i dagsläget. Har du klarat hälften av din utbildning kanske det kan vara värt att hänga kvar ett år till, eller så är det hög tid att hoppa av eftersom du redan slösat ett år av ditt liv, allt beror på hur man ser det.

Något du bör ta i beaktning innan du fattar ditt beslut är att IHM har mycket högt anseende på arbetsmarknaden. Utbildningarna är kända för att vara up to date, krävande, ha verklighetsanknytning samt fostra duktiga säljare och ledare. Det eleverna därifrån saknar är väl rätten att kalla sig akademiker, för hur man än vrider och vänder på det så finns det ju en viss skrytfaktor i att ha pluggat på en riktig högskola eller universitet.
Jag har arbetat med flera personer (bland annat ett par riktigt vassa KAM) som pluggat på IHM och jag tror ingen varit missnöjd. Det jag hört är dock att det kan vara grymt svårt att komma in!
I många platsannonser efterfrågas dessutom specifikt IHM-utbildningar. Gå in på www.workey.se och sök på "IHM" så får du fram dem.

Så jag är uppenbarligen positivt inställd till skolan (jag har faktiskt pluggat på högskolan, tro det eller ej), men jag är säker på att det kommer ett gäng användare som envist kommer hävda högskolepoäng är nyckeln till pengar, lycka och en stor kuk och alla som inte pluggar på högskolan är losers.
Citera
2012-01-25, 16:03
  #5
Medlem
Högskola ger en en akademisk grund att stå på, tränar analys och dyl.

YH förbereder för ett yrke.

Så välj vad du vill, men det låter ju som att du är ute efter ett yrke. Och om nu IHM är så bra som den ovan skrev (kolla upp det!) så tycker jag inte att du ska vela längre. En högskoleutbildning i sig är inte värt ngt i arbetslivet, det beror på vart du tagit den, vad du pluggat etc. Möjligt att dina obildade vänner hävdar annorlunda, men neee... Speciellt om det verkligen är en högskola du läser på och inte ett ansett universitet .

Själv läser jag på HHS för att jag vill ha de möjligheter som det ger, men jag har en bekant med mindre skolbegåvning (och tillhörande dåliga betyg och hp) men ett tydligt mål och jag har gett henne rådet att läsa ky. Allt beror på vad man vill ha för resultat liksom. Hade jag vetat 99% vad jag ville bli och det fanns en bättre utbildning för det på ky som inte skulle blivit för lätt/svår för mig skulle jag gått den.
Citera
2012-01-25, 16:09
  #6
Medlem
Tack så jätte mycket för alla svar!
Jag är så fruktansvärt velig.. Fan att ingen kunde bestämma åt en!
Sjukt sugen på KAM... Men kanske ska gå klart 2 år här sen gå den utbildningen så man har allt i bagaget.. fattar inte dom som sitter på sjukt bra löner nu (typ KAM/Sälj) och inte gått efter gymnasial utbildning.

Undra vad som väger mest i framtiden.. YH poäng eller Högskolepoäng.. tjötigt!
Citera
2012-01-26, 20:36
  #7
Medlem
Jag har läst till Marknadsekonom på IHM. Har fått betala en redig summa för det. Men, det har alla gånger varit väldigt mycket värt det. Skolan har en väldigt stor förankring i näringslivet då i stort sett alla lärare konsultar (iaf på DIHM utbildningen). När vi läste juridik, ja då var det en yrkesverksam advokat som höll i undervisningen osv. Jag fick ut väldigt mycket av utbildningen som jag kunde applicera i mitt företag sedan.

Jag ska dock söka till universitetet också till hösten. Hur man än vrider och vänder på det så känner jag ändå att jag också vill ha en högre akademisk utbildning.

Men jag kan ändå rekommendera IHM starkt, även om jag tycker att du ska läsa klart det du gör om du bara har ett år kvar.
Citera
2017-10-16, 19:59
  #8
Medlem
JDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusinessW
Jag har läst till Marknadsekonom på IHM...

Vilka valda kurser/delar gick du då? Försöker hitta lite info om Business Finance-delen och innehållet där. PMa mig gärna om du gick den. Eller Verksamhetsstyrning eventuellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback