Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-24, 22:48
  #1
Medlem
Apple MacBook Pro - 2,4GHz DC 8GB 500GB DVD±RW 13"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1011886

VS

Apple MacBook Pro - 2,4GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1011547

VS

Apple MacBook Pro - 2,7GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=834930



Vilken skall man ta, värt att betala mer för att få 8gb med "bara" i5

Eller betala mindre, få 4gb ram men i7?


Eller skall jag titta på något helt annat?

Skall använda även den till 27" skärm och ha det som en "stationär" när man arbetar mera och har tid att sitta hemma.

Använda den till surf, musik, se film. Och vill inte ha lagg eller något och gärna ha mycket program igång samtidigt.

Så vad borde jag satsa på? några av dessa? eller har ni andra bra exempel.
Varför jag valt Macbook pro är för jag kollat en massa tester och de ligger ju nästan alltid i top.
Men har du något annat som är bättre för samma peng, dela gärna med dig, samt gärna bevis på att den är bättre mer än du bara säger att den är bättre

TACK!
Citera
2012-01-24, 22:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godfathers
Apple MacBook Pro - 2,4GHz DC 8GB 500GB DVD±RW 13"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1011886

VS

Apple MacBook Pro - 2,4GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1011547

VS

Apple MacBook Pro - 2,7GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=834930



Vilken skall man ta, värt att betala mer för att få 8gb med "bara" i5

Eller betala mindre, få 4gb ram men i7?


Eller skall jag titta på något helt annat?

Skall använda även den till 27" skärm och ha det som en "stationär" när man arbetar mera och har tid att sitta hemma.

Använda den till surf, musik, se film. Och vill inte ha lagg eller något och gärna ha mycket program igång samtidigt.

Så vad borde jag satsa på? några av dessa? eller har ni andra bra exempel.
Varför jag valt Macbook pro är för jag kollat en massa tester och de ligger ju nästan alltid i top.
Men har du något annat som är bättre för samma peng, dela gärna med dig, samt gärna bevis på att den är bättre mer än du bara säger att den är bättre

TACK!




Samt vad kostar det att slänga in så man har 8 gb på datorn för strax över 10.000 kr? Ett bra ram minne, om det har någon större skillnad? vet inte om det finns billigare ( sämre) dyrare( bättre) ram,
Citera
2012-01-24, 23:39
  #3
Medlem
diversions avatar
i7 helt klart. Mer ram köper du och pillar i själv, för en väldigt liten slant.
Citera
2012-01-24, 23:39
  #4
Medlem
Fixa RAM-minnet själv i efterhand, brukar nästan alltid vara billigast och är inte alls svårt att göra.
Citera
2012-01-25, 00:10
  #5
Medlem
Bostadsbrists avatar
Varför inte en macbook air?
En i5a klarar dina användningsområden med god marginal. Däremot får du en smidigare förpackning och en ssdhårddisk.

Macbook pro känns lagom trist och nästa generation lär vara utan cdläsare och likna air.
Citera
2012-01-25, 00:12
  #6
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
i7 helt klart. Mer ram köper du och pillar i själv, för en väldigt liten slant.
Mjae, jag håller inte med.
Skillnaden mellan en i7-2640 (Som den nyaste i7an har, TS länkar en äldre) och en i5-2435 är relativt försumbar, räkna med en prestandaboost på någonstans runt 15%. Men visst, kan du hitta en för något riktigt underpris så kanske, men med tanke på att det skiljer 3 lax mellan rekpriserna så skulle jag fundera både en och två gånger om det verkligen är värt de pengarna...
Citera
2012-01-25, 01:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Mjae, jag håller inte med.
Skillnaden mellan en i7-2640 (Som den nyaste i7an har, TS länkar en äldre) och en i5-2435 är relativt försumbar, räkna med en prestandaboost på någonstans runt 15%. Men visst, kan du hitta en för något riktigt underpris så kanske, men med tanke på att det skiljer 3 lax mellan rekpriserna så skulle jag fundera både en och två gånger om det verkligen är värt de pengarna...


SÅ du menar att man borde köpa en air?
Men dem kan man ju inte byta ram i?
är det inte stor skillnad på 4gb och 8 gb?
Speciellt om jag skall koppla till 27" skärm och kommer köra väldigt många program samtidigt..?

Jag frågar så jag inte blir missnöjd i mitt köp. Är ju ändå en del pengar det handlar om.
Citera
2012-01-25, 01:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godfathers
SÅ du menar att man borde köpa en air?
Men dem kan man ju inte byta ram i?
är det inte stor skillnad på 4gb och 8 gb?
Speciellt om jag skall koppla till 27" skärm och kommer köra väldigt många program samtidigt..?

Jag frågar så jag inte blir missnöjd i mitt köp. Är ju ändå en del pengar det handlar om.


OCh i sådan fall, vilken air skall man sikta in sig på?

Bara rädd att det den kommer lagga sig när man surfar, många flikar igång, musik och program i bakgrunden....
Citera
2012-01-25, 01:32
  #9
Medlem
Bostadsbrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godfathers
SÅ du menar att man borde köpa en air?
Men dem kan man ju inte byta ram i?
är det inte stor skillnad på 4gb och 8 gb?
Speciellt om jag skall koppla till 27" skärm och kommer köra väldigt många program samtidigt..?

Jag frågar så jag inte blir missnöjd i mitt köp. Är ju ändå en del pengar det handlar om.
Vad är "väldigt många program" samt vilka?
Citera
2012-01-25, 01:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadsbrist
Vad är "väldigt många program" samt vilka?


Spotify, någon browser med youtube videos. massa flikar på olika sidor man surfar runt. och alla de andra vanliga problem som startas med datorn som ligger i bakgrunden och tuggar.( som måste vara igång)
Massa mög på skrivbordet ( dålig på att hålla skrivbordet clean)
Citera
2012-01-25, 02:12
  #11
Medlem
Bostadsbrists avatar
Fan det där klarar ju nästan en tvåkärnig atom... Eller, fan det där klarar ju faktiskt en tvåkärnig atom. Så ja, en air med i5a lär klara det utan problem... Så länge du inte ska spela spel eller redigera tunga filer så är det inga problem
Citera
2012-01-25, 02:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadsbrist
Fan det där klarar ju nästan en tvåkärnig atom... Eller, fan det där klarar ju faktiskt en tvåkärnig atom. Så ja, en air med i5a lär klara det utan problem... Så länge du inte ska spela spel eller redigera tunga filer så är det inga problem


En som köpt och vad han tycker.
Just nu finns det ingen bättre laptop i min mening. En lite tråkig grej är dock att det inte går att få mer RAM än 4GB. Det gör att Lion swappar en del, även utan att man gör särskilt mycket mer än surfar och mailar. SSDn gör att det inte märks så mycket, men det känns inte optimalt. Jag hade 8GB i min MBP, men den var å andrasidan mycket tyngre och hade sämre upplösning. Så... jag är ändå nöjd med bytet från MBP till MBA.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback