Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-24, 20:35
  #1
Medlem
Tjena!

Mitt första inlägg på FB, borde ha placerat det rätt... Nu till saken: över julen blev jag hembjuden på middag ett par gånger hos en asiatisk kompis. Maten var rent ut sagt skitgod och det var en fröjd att äta. Det enda orosmolnet var att de hade soja i precis ALLA maträtter, jag skojar inte . Jag har läst en del om att soja främjar produktionen av östrogen och att detta (kanske) kan ha en negativ inverkan på testosteronet och styrketräningen. Finns det några bevis/teorier kring detta eller andra potentiella sidoeffekter som intag av soja medför?

Tacksam för svar!
Citera
2012-01-24, 20:39
  #2
Medlem
Dreass avatar
Att noja sig över den egna testosteronproduktionen som frisk tränande individ är ganska onödigt. De nivåer vi pratar om är inget annat än en piss i nilen
Citera
2012-01-24, 20:45
  #3
Medlem
pezrulezhaakons avatar
txc0

Ja det finns sådana effekter, men det behöver du inte bry dig om. Det är försvinnande små mängder. Isåfall har lakrits och otillräcklig sömn mer hämmande effekt på testosteronet om man vill vara nojjig.
__________________
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2012-01-24 kl. 20:48.
Citera
2012-01-24, 21:05
  #4
Medlem
Tack för svaren, det var skönt att höra! Iofs påverkar det mig inte nämnvärt, jag använder knappt soja ändå. Tycker mest synd om asiaterna som måste kämpa i uppförsbacke med både naturligt låg testoproduktion och kopiösa mängder soja + minimal sömn i och med hårt arbete. Haha, de kan inte ha det lätt!
Citera
2012-01-24, 21:59
  #5
Medlem
Likmasks avatar
Jag är vegan, så soja är en grundpelare i min kost. Jag har regelbunden kontakt med en endokrinolog, och min testosteronnivå påverkas inte alls av min sojakonsumtion. Ät tofu och var glad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback