2012-01-24, 20:21
Medlem
Tjena tjena, nu är jag totalt novis på ämnet och behöver hjälp av lite mer kunnigt folk. Lirar lite gitarr för skojs skull och i takt med att man blir någorlunda "bättre" på det tänkte jag nu testa att spela in lite, mest för att höra hur det låter. Har googlat runt en hel del men många termer gör mig till ett klockrent frågetecken. Gitarren jag har är en akustisk utan mick. Av vad jag förstått behöver jag för att spela in lite gitarrspel (samt lite "sång") ett ljudkort (blir externt för min del), en mick (kondensator brukar rekommenderas av vad jag läst hittils) samt ett musikprogram. Jag har tittat runt på Thomann.de men har inte den blekaste aning om vad jag ska titta efter när det gäller ljudkortet speciellt.

Eftersom att jag är en superamatör vad gäller musik så är jag ute efter i princip det absolut enklaste som uppfyller kraven att jag ska kunna spela och sjunga, samt att det kommer in på datorn. Produkterna får gärna vara ifrån Thomann då jag i dagarna ändå ska lägga en beställning på strängar och diverse småsaker därifrån. Tips emottages tacksamt! (observera, med enkelt menar jag ändå helt okej grejer, det vill säga ingen 50-kronorsmick ifrån clabbe ohlson eller dyl )
Citera
2012-01-24, 20:38
Medlem
köp mxl 990 och ett focusrite saffire så borde du få ett DAW

det kan vara bra att köpa ett mickstativ till mikrofonen också, och puffskydd om du vill sjunga i den
Citera
2012-01-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
köp mxl 990 och ett focusrite saffire så borde du få ett DAW

det kan vara bra att köpa ett mickstativ till mikrofonen också, och puffskydd om du vill sjunga i den

Tack för svar, dock har jag inte tänkt att lägga ut så mycket pengar . Har förstått att det finns fullt dugliga kort för runt 500-ingen, och mickar för knappt det? Jag förstår att det säkert inte är bästa kvalitén, men varken mitt spel eller röst befogar mig till att lägga ut några stora pengar på detta hehe.

Stativ och puffskydd skall dock med
Citera
2012-01-25, 18:52
Medlem
Mitt bästa råd om du bara vill sjunga och spela lite och detta har jag sagt i andra tråda är att bara köp Zoom H1. Den budget du beskriver du vill lägga ger dig knappt något vettigt, du får räkna 1000:- för ljudkort och minst 500:- för en schysst kondensermikrofon. Med Zoomen så kan du spela in vart du vill, men ställ den ordentligt så du inte stöter till eller rispar den mot dig för då fångar den upp det direkt, superkänslig.

http://www.youtube.com/watch?v=xbuuH...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=DU6gk5XtQQE

Som du hör så kommer det förmodligen räcka för dig och du kan välja både Wav och mp3 på spelaren, köp till det lilla kittet för 200:- så får du ett litet tripod, väska, vindskydd och annat smått skit som förmodligen inte används men dom bitarna kan vara bra jag nämnde. Jag har en själv och den låter riktigt bra och den kostar strax under tusingen. En bärbar inspelare är alltid bra till allt möjligt så den köps av fler anledningr.
Citera
2012-01-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krekan
Tack för svar, dock har jag inte tänkt att lägga ut så mycket pengar . Har förstått att det finns fullt dugliga kort för runt 500-ingen, och mickar för knappt det? Jag förstår att det säkert inte är bästa kvalitén, men varken mitt spel eller röst befogar mig till att lägga ut några stora pengar på detta hehe.

Stativ och puffskydd skall dock med

det kanske finns, men buy cheap, buy twice heter det ju oftast. skulle inte rekommendera dig att gå billigare, ett focusrite saffire och en mxl 990 kostar väl en 2000 och inkluderar DAW - det är ju ändå småpengar det rör sig om, skaffa ett jobb om du inte har råd
Citera
2012-01-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
det kanske finns, men buy cheap, buy twice heter det ju oftast. skulle inte rekommendera dig att gå billigare, ett focusrite saffire och en mxl 990 kostar väl en 2000 och inkluderar DAW - det är ju ändå småpengar det rör sig om, skaffa ett jobb om du inte har råd

Hehe som sagt så är detta inget jag tänker göra seriöst, vill bara testa spela in lite. O jobb har jag, trots att jag pluggar, men pengarna skall läggas lite här och där
Citera
2012-01-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Mitt bästa råd om du bara vill sjunga och spela lite och detta har jag sagt i andra tråda är att bara köp Zoom H1. Den budget du beskriver du vill lägga ger dig knappt något vettigt, du får räkna 1000:- för ljudkort och minst 500:- för en schysst kondensermikrofon. Med Zoomen så kan du spela in vart du vill, men ställ den ordentligt så du inte stöter till eller rispar den mot dig för då fångar den upp det direkt, superkänslig.

http://www.youtube.com/watch?v=xbuuH...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=DU6gk5XtQQE

Som du hör så kommer det förmodligen räcka för dig och du kan välja både Wav och mp3 på spelaren, köp till det lilla kittet för 200:- så får du ett litet tripod, väska, vindskydd och annat smått skit som förmodligen inte används men dom bitarna kan vara bra jag nämnde. Jag har en själv och den låter riktigt bra och den kostar strax under tusingen. En bärbar inspelare är alltid bra till allt möjligt så den köps av fler anledningr.

Tackar för tips!
Citera
2012-01-25, 22:43
Medlem
Citat:
Tackar för tips!

http://www.thomann.de/se/zoom_h1_mit_aph1_bundle.htm där har du den med tillbehören, som du ser är det väldigt billigt den låter riktigt bra. Enda nackdelen är ju att du får 1 spår bara in i datorn som du sen lägger reverb på, inte samma kontroll som om rösten var för sig och gitarren för sig. Men det blir ditt billigaste alternativ och inte säkert du hade kunnat lösa det ändå med en mikrofon det hade ju spillt över oavsett. Då hade du fått lägga gitarren först sen spela sången och det kan du göra med Zoomen med visserligen.
Citera
2012-01-30, 17:20
Medlem
Tackar ÅsaNisse och Subsanity för tidigare svar. Hur skulle detta kort funka?

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm

Funkar för kondensatormick, går att koppla in gitarr (har dock ingen mick i guran) och har uttag för hörlurar. Min tanke är främst att lira in sång och spel samtidigt. Men det borde väl gå lika bra att spela in sång och instrument separat? På vilket sätt skiljer sig detta kort mot det Subsanity rekommenderade (http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm)? Som sagt, är jättenybörjare så är tacksam för alla svar

Fråga två är vart skillnaden ligger hos en kondensatormick för säg 300-500 mot en för dryga tusenlappen? Självklart är ljudet bättre, men hur pass stor är skillnaden?
Citera
2012-12-17, 15:31
Medlem
Riktigt bra tips. Ser ut som att Zoom H1 funkar utmärkt om man vill spala in jam sessioner i repan med bandet och få ut lite mer ljudkvalité än vad t ex iPhone mickarna har att erbjuda.
Citera
2012-12-17, 17:57
Medlem
Skrffis avatar
Citat:
Tackar ÅsaNisse och Subsanity för tidigare svar. Hur skulle detta kort funka?

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm

Funkar för kondensatormick, går att koppla in gitarr (har dock ingen mick i guran) och har uttag för hörlurar. Min tanke är främst att lira in sång och spel samtidigt. Men det borde väl gå lika bra att spela in sång och instrument separat? På vilket sätt skiljer sig detta kort mot det Subsanity rekommenderade (http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm)? Som sagt, är jättenybörjare så är tacksam för alla svar

Fråga två är vart skillnaden ligger hos en kondensatormick för säg 300-500 mot en för dryga tusenlappen? Självklart är ljudet bättre, men hur pass stor är skillnaden?

Skillnaden mellan ljudkorten är att Focusrite-kortet har bättre pre-amps. (preamps är en förstärkare som höjer den mycket svaga signalen från mikrofonen till signaler som ljudkortet/mixerbordet kan arbeta med, googla det och läs lite ) Det gör alltså att spelar du in via focusrite-kortet så låter det bättre. dessutom kan du koppla in två mikrofoner i focusrite-kortet, så då kan du spela in med två mikrofoner samtidigt (så du får en stereoeffekt, eller använder en mick för sång och en för gitarr). Eller, viktigare för dig troligen. Du kan använda en mick för sång och en för gitarr samtidigt, och då kan du få oerhört mycket bättre ljud.

2. Den dyrare är ju självfallet 23,47% bättre än den billigare.

Det är en omöjlig fråga att svara på, av flera anledningar. Skulle vi ha två specifika mikrofoner att jämföra, skulle det vara ganska knivigt att beskriva med ord hur de skiljer sig, men nu har vi inte ens det. Det är också mycket större skillnad från mick i kvalitetsnivå i de billigare prisklasserna. Dessutom är det stor skillnad om du ska köpa stormembrans-kondensatorer, eller småmembrans-kondensatorer. Skall du spela in både sång och gitarr, samtidigt eller separat, skulle jag föreslå en stormembrans kondensator. Ska du bara spela in gitarren, skulle jag föreslå ett småmembrans-par. När det kommer till vilken specifika mikrofon du skall ha finns det inget substitut för att lyssna. Åk till en lokal musikaffär och be och få prova flera av deras mikrofoner. (sök runt lite på nätet så det inte är något vanligt fel med just den micken också).

Jag skulle råda dig att lägga lite mer pengar än några hundralappar på vardera pryl, för att annars kan jag lova dig att du kommer bli besviken på dina prylar. Kanske inte nu eller om några veckor, men du kommer bli det, och du är det bara ut och köpa mer prylar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in