Citat:
Ursprungligen postat av Krekan
Tackar ÅsaNisse och Subsanity för tidigare svar. Hur skulle detta kort funka?
http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm
Funkar för kondensatormick, går att koppla in gitarr (har dock ingen mick i guran) och har uttag för hörlurar. Min tanke är främst att lira in sång och spel samtidigt. Men det borde väl gå lika bra att spela in sång och instrument separat? På vilket sätt skiljer sig detta kort mot det Subsanity rekommenderade (
http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm)? Som sagt, är jättenybörjare så är tacksam för alla svar
Fråga två är vart skillnaden ligger hos en kondensatormick för säg 300-500 mot en för dryga tusenlappen? Självklart är ljudet bättre, men hur pass stor är skillnaden?
Skillnaden mellan ljudkorten är att Focusrite-kortet har bättre pre-amps. (preamps är en förstärkare som höjer den mycket svaga signalen från mikrofonen till signaler som ljudkortet/mixerbordet kan arbeta med, googla det och läs lite

) Det gör alltså att spelar du in via focusrite-kortet så låter det bättre. dessutom kan du koppla in två mikrofoner i focusrite-kortet, så då kan du spela in med två mikrofoner samtidigt (så du får en stereoeffekt, eller använder en mick för sång och en för gitarr). Eller, viktigare för dig troligen. Du kan använda en mick för sång och en för gitarr samtidigt, och då kan du få oerhört mycket bättre ljud.
2. Den dyrare är ju självfallet 23,47% bättre än den billigare.
Det är en omöjlig fråga att svara på, av flera anledningar. Skulle vi ha två specifika mikrofoner att jämföra, skulle det vara ganska knivigt att beskriva med ord hur de skiljer sig, men nu har vi inte ens det. Det är också mycket större skillnad från mick i kvalitetsnivå i de billigare prisklasserna. Dessutom är det stor skillnad om du ska köpa stormembrans-kondensatorer, eller småmembrans-kondensatorer. Skall du spela in både sång och gitarr, samtidigt eller separat, skulle jag föreslå en stormembrans kondensator. Ska du bara spela in gitarren, skulle jag föreslå ett småmembrans-par. När det kommer till vilken specifika mikrofon du skall ha finns det inget substitut för att lyssna. Åk till en lokal musikaffär och be och få prova flera av deras mikrofoner. (sök runt lite på nätet så det inte är något vanligt fel med just den micken också).
Jag skulle råda dig att lägga lite mer pengar än några hundralappar på vardera pryl, för att annars kan jag lova dig att du kommer bli besviken på dina prylar. Kanske inte nu eller om några veckor, men du kommer bli det, och du är det bara ut och köpa mer prylar.