Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-24, 18:06
Medlem
Dolgtrases avatar
MalusPaterFamilias. Du borde kunna fortsätta i ”Kändisskvaller”. Mycket av det som passerar där är betydligt värre än det du skrivit om Teratologen. Kolla exempelvis in skvallertrådarna om kungafamiljens medlemmar. Då ser du på ett ungefär var gränsen går.

Edit: Aha. Det hade du redan gjort.
Senast redigerad av Dolgtrase 2012-01-24 kl. 18:13. Anledning: Tillägg.
2012-01-24, 18:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalusPaterFamilias
Det finns en lagakraftvunnen dom på att han har begått brott mot griftefriden.
Jaha! Men då är det väl bara att du skakar fram domen då så är det fritt fram att diskutera saken. För det kan väl inte vara så att du "hört ett rykte" på internet att han begått brott mot griftefriden utan någon närmare hänvisning?
2012-01-24, 21:04
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Det är definitivt inte så att alla som gillar Niclas Lundkvist är nazister, eller antisemiter, men vissa är det. I den här tråden anmälde sig ett antal försvarare av honom, som otvivelaktigt tidigare har postat ett stort antal uppenbart antisemitiska inlägg, och detta påpekade jag.

Det skulle givetvis aldrig falla mig in att anklaga någon för att vara en antisemit enbart för att denne anser att Niclas Lundkvist är en god författare.
Jag ser sådana inlägg som helt off topic. Det finns ett delforum som är till för att diskutera medlemmarna själva. Det är Laidback. Jag hade i den situationen raderat ditt inlägg utan att tveka.
2012-01-24, 21:51
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jaha! Men då är det väl bara att du skakar fram domen då så är det fritt fram att diskutera saken. För det kan väl inte vara så att du "hört ett rykte" på internet att han begått brott mot griftefriden utan någon närmare hänvisning?

Det har jag gjort, jag kan hänvisa till följande akademiska uppsats som berör Niclas Lundkvist.
http://uu.diva-portal.org/smash/get/...314/FULLTEXT01

Vidare är inte mina varningar trådens topic, utan topicen är varför man inte får diskutera Niclas Lundkvist på Flashback, i varje fall om man är kritisk till denne författare.

Jag skickade ett PM till moderatorn Shalashaska då jag hänvisade till ingressen till Flashbacks regler, varvid jag erhöll följande svar:
https://www.flashback.org/regler

Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska

.............

Citat:
"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna

MVH
Malus
De mänskliga rättigheterna?!
Du är på Flashback nu, förstår du.

Uppenbarligen anser moderatorn Shalashaska att man kan gapflabba åt Flashbacks regelverk.
Givetvis skall Shalashaska ha rätt att förakta yttrandefriheten, men det är kanske inte lämpligt att gapflabba åt Flashbacks regelverk så länge som man är moderator?

I PM till moderatorn HusvagnSvensson den 19 januari 2012 underrättade jag honom att det torde vara ställt utom allt rimligt tvivel att Niclas Lundkvist alltjämt gör sig skyldig till kriminella gärningar av betydande omfattning.
Citat:
Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800).
BrB 16 kap. 8 §

Detta förhållande är känt av ett mycket stort antal personer, varav flera måste anses som synnerligen välrenommerade.
Det förefaller högst troligt att dessa gärningar är att betrakta som grova, och att strafflatituden således ligger mellan 6 månader till 4 års fängelse.

Av uppenbara skäl vill jag inte lägga ut dessa PM offentligt, men, moderatorn HusvagnSvensson har givetvis full frihet att lägga ut dem i dess helhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Jag ser sådana inlägg som helt off topic. Det finns ett delforum som är till för att diskutera medlemmarna själva. Det är Laidback. Jag hade i den situationen raderat ditt inlägg utan att tveka.
Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros
Det kan väl knappast vara falsk ryktesspridning att säga att någon har vissa politiska åsikter som tex nazism utan belägg, i så fall hade en jävla massa fler inlägg försvunnit. Kommunist, feminist osv pekas ju kända människor ut som i var och varannan tråd.
I detta fall rörde det sig inte om att diskutera enskilda användares åsikter, det rörde sig endast om ett konstaterande av det faktum att ett stort antal användare, absolut inte alla, som slöt upp till Niclas Lundkvists försvar själva hade postat mängder av inlägg varav det otvetydigt framgick att dessa är nazister eller antisemiter.

Varför får inte Nicklas Lundkvist kritiseras på Flashback?
Senast redigerad av MalusPaterFamilias 2012-01-24 kl. 22:01.
2012-01-24, 22:12
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
--- Jag skickade ett PM till moderatorn Shalashaska då jag hänvisade till ingressen till Flashbacks regler, varvid jag erhöll följande svar:

Uppenbarligen anser moderatorn Shalashaska att man kan gapflabba åt Flashbacks regelverk.
Givetvis skall Shalashaska ha rätt att förakta yttrandefriheten, men det är kanske inte lämpligt att gapflabba åt Flashbacks regelverk så länge som man är moderator?

Du menar alltså att 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna är en del av Flashbacks regelverk bara för att den citeras i ingressen? Du kanske har missat att det finns specifika regler som står under "NETIKETT", "REGLER" och "ÖVRIGT"?

Citat:
I PM till moderatorn HusvagnSvensson den 19 januari 2012 underrättade jag honom att det torde vara ställt utom allt rimligt tvivel att Niclas Lundkvist alltjämt gör sig skyldig till kriminella gärningar av betydande omfattning.

BrB 16 kap. 8 §

Detta förhållande är känt av ett mycket stort antal personer, varav flera måste anses som synnerligen välrenommerade.
Det förefaller högst troligt att dessa gärningar är att betrakta som grova, och att strafflatituden således ligger mellan 6 månader till 4 års fängelse.

Av uppenbara skäl vill jag inte lägga ut dessa PM offentligt, men, moderatorn HusvagnSvensson har givetvis full frihet att lägga ut dem i dess helhet.

Det fetmarkerade får du ta och utveckla.

Förövrigt är pseudonymen "Nikanor Tetralogen" och ingenting annat. "Teretralogen"...
Senast redigerad av TKD_1337 2012-01-24 kl. 22:19.
2012-01-24, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Eftersom flera av användaren MalusPaterFamilias' inlägg raderats främst pga. regel: 0.03. Trams och off-topic så tyckte jag att vederbörande skulle sluta med att posta dylika inlägg i den berörda tråden.

Just det enskilda inlägget som MalusPaterFamilias refererar till i sitt PM bestod i att h*n kallade alla som inte höll med honom i tråden för nazister. En sådan debattteknik och att göra på det sättet anser inte jag är något som hör hemma i en tråd i litteraturforumet.

Om det är detta som MalusPaterFamilias anser är att "debattera" om författare i ett litteraturforum så rekommenderar jag vederbörande att låta bli, vilket var vad jag skrev i mitt PM.

Folk kallas väl dagligen för nazister, negrer, rasister, hästkukar, troll, WT m.m. här på flashback?

Det betyder ju att varannan medlem skulle få sig en 0.03?!
2012-01-24, 22:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilyOffshore
Folk kallas väl dagligen för nazister, negrer, rasister, hästkukar, troll, WT m.m. här på flashback?

Det betyder ju att varannan medlem skulle få sig en 0.03?!
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton

Nazist!
Ovanstående fejkade inlägg för väl inte diskussionen vidare, eller?
2012-01-24, 22:52
Medlem
core_s avatar
?
Det finns trådar om människan, där är du välkommen att diskutera hur mycket du vill. Då frågeställningen/påståendet i trådstarten är fundamentalt fel låser vi hela klabbet
/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in