Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Dels så kan man råka ta emot filer som man tror är bilder - men som i själva verket är trojaner. Antivirusprogrammen scannar sällan av filer som kommer den här vägen - om man inte spar filen först innan man öppnar den. Men, vem gör det - när det är den där heta bruden som skickar bilder på sig själv?
Ehm, detta går ju endast puckon på, för det första så behöver man bara ha 'extensions' på i Utforskaren så ser man direkt vad det är för fil man laddat hem, de som går på denna luring är ju idioter, dessutom gäller detta mest IRC för det är väldigt mycket som kan spridas där, själv använder jag knappt IRC öht. och dessutom inte mIRC som är den vanligaste och mest utsatta klienten, på en IM som Miranda kan du ställa in att inte ta emot filer från folk som inte är på din lista, samt be ditt antivirusprogram scanna inkommande filer vilket funkar alldeles utmärkt med Kaspersky.
Citat:
Dels så öppnar man portar och ger åtkomst till sin dator för program som sällan är skrivna med tanke på säkerhet. De är oftast gjorda så att de skall vara snabba och användarvänliga.
Och vad ska folk göra på dessa portat då?
Skicka ett meddelande?
Är man lite kunnig så kan du själv ställa in alla portar i ditt program, så du kan välja de mest udda portar vilket iofs inte hjälper om de portscannar men å andra sidan lär de inte hitta någon exploit på just den porten.
Citat:
Är jag onödigt paranoid - eller är jag kanske för lite paranoid?
Vad säger ni? Har någon blivit utsatt för intrång via IM-program - eller kanske t o m utsatt någon annan?
Ja du är onödigt paranoid, det har hänt 1 gång att någon stulit mitt ICQ-nummer, detta för att det enligt de som gör sådant var ett mycket attraktivt ICQ-nummer, sen så berodde det lite på mig också.
Måste påpeka att dina länkar innehåller varningar för företag vilket jag kan förstå, många användare har väldigt dåligt säkerhetstänkande på företag och hade jag haft flera tusen personer som använder datorer hade jag också undvikit IM:s men inte fan gör man det hemma eller du kanske inte litar på din egen kunskap?
Dessutom nämns också IRC väldigt ofta, IRC som så ofta är under attack undviker jag med, hela systemet är fel där.
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Om du kollar listan på potentiella hot som Ruskigbuss presenterade (
http://www.imlogic.com/im_threat_center/index.asp) så ser du att de i listan har 37 potentiella hot mot IRC-klienter, och 40 mot MSN. Särskilt mycket säkrare är det inte, så varför envisas med ett jobbigt interface när man kan få ett snyggt, enkelt, snabbt där det dessutom går att skicka filer med
drag-and-drop? Det är ju som att sitta hemma med en svartvit tv bara för att den kom innan färgteven.
Som sagt, IRC är inte mycket bättre än MSN men däremot ICQ orginalklienten har endast 9 potentiella hot, använder man en multi-IM blir du av med minst ett av de, det förvånar mig inte att något så inbäddat som MSN utgör en säkerhetsrisk, dessutom undrar jag Caine777 varför du är så tänd på
drag-and-drop det låter på dig som du har sett gud eller något, hehe, att tänka på är att Miranda IM stöder, håll i dig nu,
drag-and-drop- på samtliga protokoll!!