Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-01, 22:55
  #2233
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigtnamn200
Det har bidragits med tillräckligt med länkar i tråden, området kallas Salah-el din. Förövrigt så känner jag även folk som bor i centrala Aleppo som själva hävdar att helikoptrarna cirkulerar över stadens utkant.

Jag har inte sett en enda länk om detta. Sist jag frågade någon som hävdade samma sak som du gjorde så fick jag inget svar. Varför är det så svårt för dig att bara länka till någon artikel eller liknande?
2012-08-01, 23:04
  #2234
Medlem
Messials avatar
Farsan, som just nu befinner sig på semester i Bosnien berättade lite om de bosniska mediernas rapportering - angående Syrien.

Bosniska medier är inte hjärntvättade av judarna - likt våra svenska. Där nere skriver man att rebellerna består utav terrorister - i form av Al-Qaida, och att många bland rebellerna inte ens är syrier. Man ser likheter mellan konflikten i Libyen, och konflikten i Syrien.

Rapporteringen är rätt lik den bosniska - i Kroatien och i Serbien. Varför matas vi med propaganda? Kontrollerar EU och USA svensk media? Bör man som journalist inte ha en bättre källa, än exempelvis "aktivister" och annat trams.

Skall man tro svensk media, så är rebellerna små oskyldiga lamm.
2012-08-01, 23:08
  #2235
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag har inte sett en enda länk om detta. Sist jag frågade någon som hävdade samma sak som du gjorde så fick jag inget svar. Varför är det så svårt för dig att bara länka till någon artikel eller liknande?

Jag tror att det var stormningen av Salahuddin-distriktet som han syftade på. Har rapporterats av iranierna, FWIW:

Syrian troops storm rebels command center in Aleppo, kill 150
2012-08-01, 23:16
  #2236
Medlem
Vad hände med Kofi Annan som var så viktig? USA och Nato hyllade ju Kofi Annan och "hans" fredsplan.
Sanningen är att när Kofi Annan själv började ställa krav på hur man skulle lösa läget i Syrien blev han snabbt utsparkad och begravd som medlare, då var han inte längre användbar för USA, Nato, Saudiarabien då han kritiserade dem och gick emot deras plan för Syrien.

Dags att ta Kofi Annan på allvar om Syrienkrisen

http://www.debatt.svt.se/2012/07/12/...m-syrienkrisen
Citat:
Nu har Annan börjat tala klarspråk om vad som konkret ska till för att få fred i Syrien. För det första måste USA, Turkiet och Saudiarabien upphöra att stödja beväpnade syriska rebellgrupper.
För det andra måste även Iran, Syriens främsta beskyddare få ett ord med i laget.
Annan utmanar gängse sanningar om Syrieneländet, men han bör tas på allvar.
2012-08-01, 23:21
  #2237
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att det var stormningen av Salahuddin-distriktet som han syftade på. Har rapporterats av iranierna, FWIW:

Syrian troops storm rebels command center in Aleppo, kill 150

Fyndigtnamn200 skrev mer än så: "[t]a Aleppo? Rebellerna har kontroll över en förort 30-40 minuter från centrum. Assad har redan kontroll över Aleppo, snarare de omringade terroristerna som snart är kol". Just nu kan vi bara konstatera att det finns en massa motstridande uppgifter. T.ex. följande som Adbel Jabbal al Akidi från Syria Liberation Army sade idag (min fetmarkering):

Citat:
--- “Fighting also took place around the air force headquarters and the military court located west of Al-Zahraa. Those buildings were attacked by the Free Syrian Army. They now control about 40-50 percent of districts in Aleppo. We are in command in several other districts. Our forces continue their battles with Assad’s army.”

http://www.euronews.com/2012/08/01/s...t-from-aleppo/
2012-08-01, 23:21
  #2238
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att det var stormningen av Salahuddin-distriktet som han syftade på. Har rapporterats av iranierna, FWIW:

Syrian troops storm rebels command center in Aleppo, kill 150

Jag måste säga att jag börjar se likheter med Libyen vad gäller median. Om du kommer ihåg så några veckor innan Tripoli offensiven så började regeringen i Libyen hävda hur man dagligen dödade hundratals rebeller. Sen under både Misrata konflikten och efter att Tripoli föll så hävdade man hur man hade beväpnad olika klaner som bestod av tiotusentals krigare som skulle förinta rebellerna.

Man hävdade hur man hade tuareger på sin sida bland annat och att man skulle beväpna alla klaner och bekämpa rebellerna. Idag förs samma sorts propaganda i Syrien med att olika klaner i Aleppo ska beväpnas och bekämpa rebellerna.

Och vi har hundratals döda i Aleppo för var dag som går trots att militärbaser och polisstationer intas varje dag av rebellerna.
2012-08-01, 23:24
  #2239
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Vad hände med Kofi Annan som var så viktig? USA och Nato hyllade ju Kofi Annan och "hans" fredsplan.
Sanningen är att när Kofi Annan själv började ställa krav på hur man skulle lösa läget i Syrien blev han snabbt utsparkad och begravd som medlare, då var han inte längre användbar för USA, Nato, Saudiarabien då han kritiserade dem och gick emot deras plan för Syrien.

Dags att ta Kofi Annan på allvar om Syrienkrisen

http://www.debatt.svt.se/2012/07/12/...m-syrienkrisen

Påminner lite om hur Hans Blix behandlades under tiden som FN:s vapeninspektör i Irak. När han inte längre ville gå USA:s ärenden, och började ifrågasätta de amsagor som CIA och MI6 diktat ihop, så var det tack och adjö.
2012-08-01, 23:29
  #2240
Medlem
Thundermans avatar
http://www.youtube.com/watch?v=-B0SO...ure=plpp_video

Bashar al Assads soldater får råstryk av rebellerna.
2012-08-01, 23:34
  #2241
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Fyndigtnamn200 skrev mer än så: ”[t]a Aleppo? Rebellerna har kontroll över en förort 30-40 minuter från centrum. Assad har redan kontroll över Aleppo, snarare de omringade terroristerna som snart är kol”. Just nu kan vi bara konstatera att det finns en massa motstridande uppgifter. T.ex. följande som Adbel Jabbal al Akidi från Syria Liberation Army sade idag (min fetmarkering):

Som jag förstår det så var Salahuddin rebellernas starkaste fäste i ”centrala” Aleppo. Så om syriska armén verkligen stormat Salahuddin har de i princip återtagit kontrollen av centrum. Vilken den förort är som rebellerna fortfarande skulle hålla och som Fyndigtnamn200 syftade på vet jag inte.

Detta är dock uppgifter från iranska media, som knappast är neutrala i konflikten, så man bör nog avvakta fler källor.
2012-08-01, 23:39
  #2242
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
http://www.youtube.com/watch?v=-B0SO...ure=plpp_video

Bashar al Assads soldater får råstryk av rebellerna.

Konstigt, ser inte ett enda vapen vid de döda kropparna.
2012-08-01, 23:42
  #2243
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag har inte sett en enda länk om detta. Sist jag frågade någon som hävdade samma sak som du gjorde så fick jag inget svar. Varför är det så svårt för dig att bara länka till någon artikel eller liknande?


http://m.aljazeera.com/SE/20127308336712182
http://m.aljazeera.com/SE/2012731267977893
http://blogs.aljazeera.com/topic/syr...rding-security


Det som står på länkarna pekar tydligt mot Salaheddin området, det är där rebellerna har sin stryka om man så vill kalla dem. När det gäller att de inte har nått centrum så litar jag på mina förstahandskällor.
2012-08-01, 23:43
  #2244
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Jag måste säga att jag börjar se likheter med Libyen vad gäller median. Om du kommer ihåg så några veckor innan Tripoli offensiven så började regeringen i Libyen hävda hur man dagligen dödade hundratals rebeller. Sen under både Misrata konflikten och efter att Tripoli föll så hävdade man hur man hade beväpnad olika klaner som bestod av tiotusentals krigare som skulle förinta rebellerna.

Visst, sanningen är krigets första offer. Uppgifterna kommer dock från iranierna, inte från Assad själv, och är därför aningen mer trovärdiga.

Här är en annan iransk rapport som hävdar att al-Sukkari-distriktet också återtagits, och att det nu är lungt i Aleppo:

Calm restored in most parts of Aleppo

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback