Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-17, 11:27
  #3361
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Alltså, det är något som jag fortfarande inte lärt mig att förstå ...

Dvs att såna som DU väljer att bara Apa Efter vad andra sagt - om "Titanic."

För "Titanic" är en så nära på Perfekt gjort film som det bara går att göra.
"Titanic" är så perfekt gjord - in i minsta detalj - att den hade kunnat utgöra den enda Obligatoriska kurslitteraturen på valfri Universitetsprogram om "filmskapande."

Finns det ens Något dåligt gjort i den kanske?
Nej, trodde väl inte det.

Och tänk nu på att detta, hur den är gjord, faktiskt inte har något att göra med hur bra, eller dålig DU kanske tycker att den är, eller inte är.
Personligt tycke och smak är något helt annat - och man bör inte blanda samman det.

"Titanic" är (ÄR) ett av filmhistoriens absolut allra främsta Mästerverk.
Och det har publiken också insett, och därför belönat filmprojektet med en av tidernas högsta vinsterna.



"Titanic" är så vansinnigt snyggt gjord.
Och de har tänkt på praktiskt taget Allt - så det finns inga hål, och det finns något för alla att tjusas över.
Har du tex någonsin sett en mer dramatiskt inspelad katastrof till sjöss?
"Titanic" är ju det ultimata utropstecknet, när det kommer till fartyg som går under.

Det är Så Snyggt gjort.



Du stör dig säkert på att det finns en "kärlekshistoria" med ...
Men, kom igen va ...
Kan bara hålla med. Titanic är fan ett mästerverk, har sett den flera gånger. Nu var det rätt många år sedan jag såg den men den gick ju på TV i mellandagarna. Och scenen när Thomas Andrews stannar klockan & det äldre paret som ligger i sängen när vattnet forsar in är väldigt stark. Den får till och med en råbarkad buse som mig att bli fuktig i ögonen...

Citera
2019-01-17, 11:42
  #3362
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Kan bara hålla med. Titanic är fan ett mästerverk, har sett den flera gånger. Nu var det rätt många år sedan jag såg den men den gick ju på TV i mellandagarna. Och scenen när Thomas Andrews stannar klockan & det äldre paret som ligger i sängen när vattnet forsar in är väldigt stark. Den får till och med en råbarkad buse som mig att bli fuktig i ögonen...

Precis, det finns helt enkelt ingen bättre katastroffilm.
Och verkligen ingen bättre film om en båt som sjunker (verkligen inte den kassa "Baltic Storm").

"Titanic" innehåller Så Vansinnigt Mycket - och blir ändå aldrig rörig.
Man får, som tittare, se praktiskt taget hela fartyget, det inre liksom det yttre.
Från nästan varje däck, ända från nere i maskin till uppe på bryggan, och allt däremellan.

Det är sånt som jag gillar.
Man vill ju veta hur det verkligen såg ut på skutan, och inte bara se en kass "teater-kuliss."


Som du skriver så finns det många väldigt starka scener, som påverkar tittaren så mycket att man kan tänka på de långt i efterhand.
Och andra scener som bara är så jädra "Mäktiga."


Om "Titanic" går på TV nån gång så brukar jag oftast titta in vid sista halvtimmen, för det är verkligen en undergång som kan kallas Episk.
Guggenheim-gubben som tar på sig sina allra bästa kläder, för ska man gå under ska man göra det som Gentleman.
Sen sitter han i stolen, håller krampaktigt fast i armstödet och stirrar på det framforsande vattnet.
Nu är döden inte långt borta.
Citera
2019-01-17, 11:46
  #3363
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Precis, det finns helt enkelt ingen bättre katastroffilm.
Och verkligen ingen bättre film om en båt som sjunker (verkligen inte den kassa "Baltic Storm").

"Titanic" innehåller Så Vansinnigt Mycket - och blir ändå aldrig rörig.
Man får, som tittare, se praktiskt taget hela fartyget, det inre liksom det yttre.
Från nästan varje däck, ända från nere i maskin till uppe på bryggan, och allt däremellan.

Det är sånt som jag gillar.
Man vill ju veta hur det verkligen såg ut på skutan, och inte bara se en kass "teater-kuliss."


Som du skriver så finns det många väldigt starka scener, som påverkar tittaren så mycket att man kan tänka på de långt i efterhand.
Och andra scener som bara är så jädra "Mäktiga."


Om "Titanic" går på TV nån gång så brukar jag oftast titta in vid sista halvtimmen, för det är verkligen en undergång som kan kallas Episk.
Guggenheim-gubben som tar på sig sina allra bästa kläder, för ska man gå under ska man göra det som Gentleman.
Sen sitter han i stolen, håller krampaktigt fast i armstödet och stirrar på det framforsande vattnet.
Nu är döden inte långt borta.
Gillar du katastroffilmer i övrigt?
Vad tycker du om Skyskrapan brinner? Iden till filmen är ju rätt rolig. Världens största och modernaste skyskrapa har byggts och börjar brinna på invigningsdagen.
Citera
2019-01-17, 11:53
  #3364
Medlem
Epimaness avatar
2001: A Space Odyssey är en episkt överskattad film.
Citera
2019-01-17, 12:06
  #3365
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Gillar du katastroffilmer i övrigt?
Vad tycker du om Skyskrapan brinner? Iden till filmen är ju rätt rolig. Världens största och modernaste skyskrapa har byggts och börjar brinna på invigningsdagen.
Har inte sett den.

Jag gillar katastroffilmer, men huvudsakligen verklighetsbaserade eller realistiska sådana.

Det finns förvisso en rövarhistoria som jag gillar - "Poseidon" (med Richard Dreyfuss) - men då bara inledningen, när båten prickas av den stora Monstervågen som välter den över ända.
Sen ballar filmen ur, och blir som nåt slags dataspel ...

Det finns ju "verkliga katastroffilmer" också.
Sådana som är gjorda av alla privata videoklipp som de som drabbades spelade in.
Jag känner till ... tre stycken sådana.
En som handlar om Tsunamin 2004. Den är så äckligt obehaglig ibland.

En annan som skildrar den japanska Tsunamin, som inte är riktigt lika läskig, men sevärd.
Och en som är inte läskig alls, utan lagom - den om Costa Concordia.

Men ... den som handlar om Tsunamin 2004, det är verkligen ingen rolig titt.
Riktigt läskig faktisk, och oerhört stark.



Det finns en katastroffilm om Tsunamikatastrofen också.
"Impossible" eller något heter den väl ?
Jag vet inte om den riktigt når upp till samma skrämmande nivå som ovanstående "verkliga version" gör.
Men åtminstone är vågen som slår in ganska så dramatiskt skildrad.
Fast inte skrämmande.
Citera
2019-01-17, 12:32
  #3366
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kanske får ta och se om den, redan sett den 2ggr tidigare men men. Har ingenting emot amerikansk patriotism i filmer, till exempel är True Lies en film som jag gillar och som ofta beskylls för att vara anti-arabisk och väldigt mycket pro-USA, samma sak med Rambo 2 som jag rådiggar. Bara ett plus om ryssar åker på däng i filmer med, inga problem med det, i synnerhet i filmer som Vinterkriget är det härligt att se lilla Finland stå emot Sovjet och slå tillbaka.


Tycker Jeremy Renner är riktigt tung. Han gör filmen.
Citera
2019-01-17, 13:11
  #3367
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Tycker Jeremy Renner är riktigt tung. Han gör filmen.

Han är en väldigt kompetent skådis som medverkat i en hel del bra om man bortser ifrån hans medverkan i diverse Marvelfilmer. Senast i Wind River var han bra, och filmen var lite av det årets överraskningar för min egen del, har du sett den?
Citera
2019-01-17, 13:14
  #3368
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Han är en väldigt kompetent skådis som medverkat i en hel del bra om man bortser ifrån hans medverkan i diverse Marvelfilmer. Senast i Wind River var han bra, och filmen var lite av det årets överraskningar för min egen del, har du sett den?


Sett den kanske 3 ggr. Sjukt jävla bra.
Citera
2019-01-17, 13:46
  #3369
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Tycker Jeremy Renner är riktigt tung. Han gör filmen.

Även jag, som var den som sågade Hurt Locker tidigare, tyckte Renner var bra i filmen. Hjälpte dock föga. Renner är nästan alltid bra dock.
Citera
2019-01-17, 14:19
  #3370
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Även jag, som var den som sågade Hurt Locker tidigare, tyckte Renner var bra i filmen. Hjälpte dock föga. Renner är nästan alltid bra dock.


”Sätta en kula i pannan” dålig är den fan inte.
Citera
2019-01-17, 18:07
  #3371
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
”Sätta en kula i pannan” dålig är den fan inte.

Det var bildligt talat, om det nu inte var uppenbart. Poängen var att det är en kass film. Ologiskt, korkat skitmanus. Visst är produktionsvärderna höga och Bigelows förmåga som regissör är inte ifrågasatt (eller är den det? tre plumpar i rad nu), men det är snudd på omöjligt att göra en bra film på ett uselt manus (förutom i skräckgenren), och inte heller här lyckades man.

__________________
Senast redigerad av Korder 2019-01-17 kl. 18:12.
Citera
2019-01-17, 18:24
  #3372
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Det var bildligt talat, om det nu inte var uppenbart. Poängen var att det är en kass film. Ologiskt, korkat skitmanus. Visst är produktionsvärderna höga och Bigelows förmåga som regissör är inte ifrågasatt (eller är den det? tre plumpar i rad nu), men det är snudd på omöjligt att göra en bra film på ett uselt manus (förutom i skräckgenren), och inte heller här lyckades man.



Haha, jag tycker det är roligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback