Citat:
Ursprungligen postat av 237
Fel. Det är lagligt att köpa knivar oavsett verbalt skäl. Däremot är det olagligt att bära omkring på dem, och även mer så att använda dem i situationer som jag beskrev i huvudinlägget.
Men jag tackar för rådet om pepparspray.
Det är faktiskt hårdare straff på att bära runt på en burk pepparspray/tårgas än att bära runt på en 7 tums ka-bar. eftersom kniv alltid är "farligt föremål" medans pepparspray osv är under vapenlagen. Mitt tips om du känner att du måste beväpna dig, är stålhette kängor och att lära dig sparkas ordentligt, en ordentlig stålhette spark mot ett knä sänker motståndaren även om han är för hög för att känna smärta, och det är ju inget lagbrott att ha punk mode
Eidt: vill bara nämna att jag av två anledningar starkt avråder av användandet av kniv för självförsvar
1) man måste ha någon form av träning för att försvara sig med kniv, annars är det 50/50 att du själv får den i magen
2) Det är oerhört svårt även med omfattande träning på strid med kniv att skära någon "lite lagom" väldigt stor risk för "overkill" och att du inte kommer att få det till självförsvar, skära halsen av en hit med mobilen pundare som viftar med en skruvmejsel blir väldigt rätt övervåld, att pepparspraya samma pundare är "bättre" juridiskt sätt.