2012-01-23, 13:56
Medlem
237s avatar
Kommer inom en snar framtid att flytta till en stad där det förekommer rätt många bråkiga kulturberikare.

Tänkte därför skaffa mig lite vapen som man lätt kan bära med sig till vardags, utifall man nu skulle hamna i en situation där ett gäng vill skada en. Observera att jag alltså bara ska använda dessa vapen om det sker en plötslig attack mot mig en mörk natt på stan. Kommer inte leka Charles Bronson.

Givetvis snackar jag inte skjutvapen, utan endast knivar, batonger och knogjärn, sånt som är lagligt att köpa.

Vilka vapen ska jag satsa på? De ska vara lätta att ha med sig till vardags och dölja.
Citera
2012-01-23, 13:58
Medlem
En väldigt liten fickkniv som tex denna. Det är bra om du kan fälla upp den med en hand i fickan.

http://images.bidorbuy.co.za/user_im...219_Mini_0.jpg
Citera
2012-01-23, 14:00
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237

Givetvis snackar jag inte skjutvapen, utan endast knivar, batonger och knogjärn, sånt som är lagligt att köpa.

Det är knappast lagligt att köpa knivar, batonger eller knogjärn i syfte att skydda sig... Även om det vore bättre så. Men men, om jag måste svara teoretiskt!

Pepparspray vore mest effektivt faktiskt, speciellt om du inte vill leka rambo. Allting annat kommer bara göra förövaren mer förbannad, pepparspray ger dig längre tid att springa iväg.

Men om du är för tuff för pepparspray så förslår jag knogjärn, enkelt att lägga i fickan och gör inte lika stor skada som en kniv tillexempelvis skulle göra!
Citera
2012-01-23, 14:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Om du inte är van vid att hantera kniv i den typen av situationer så rekommenderar jag dig att välja något annat, det är för stor risk att du skadar dig själv istället...

Som jag ser det så är det bäst att du istället skaffar åtminstone en sådan här även om ett par är att föredra så att du hanterar situationen på ett bättre sätt.

Citera
2012-01-23, 14:15
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Kommer inom en snar framtid att flytta till en stad där det förekommer rätt många bråkiga kulturberikare.

Välkommen till Malmoe!
Citera
2012-01-23, 14:22
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av predditor
Satsa istället på att sluta vara kriminell och sluta umgås med kriminella. Eller krävs detta för ditt patetiska yrkesval?

Jag är inte kriminell.
Citera
2012-01-23, 14:23
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

Vad det är jag är rädd för, framgår inte det av inlägget?
Citera
2012-01-23, 14:25
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Det är knappast lagligt att köpa knivar, batonger eller knogjärn i syfte att skydda sig... Även om det vore bättre så. Men men, om jag måste svara teoretiskt!

Fel. Det är lagligt att köpa knivar oavsett verbalt skäl. Däremot är det olagligt att bära omkring på dem, och även mer så att använda dem i situationer som jag beskrev i huvudinlägget.

Men jag tackar för rådet om pepparspray.
Citera
2012-01-23, 14:48
Medlem
Citat:
Fel. Det är lagligt att köpa knivar oavsett verbalt skäl. Däremot är det olagligt att bära omkring på dem, och även mer så att använda dem i situationer som jag beskrev i huvudinlägget.

Men jag tackar för rådet om pepparspray.

Det är faktiskt hårdare straff på att bära runt på en burk pepparspray/tårgas än att bära runt på en 7 tums ka-bar. eftersom kniv alltid är "farligt föremål" medans pepparspray osv är under vapenlagen. Mitt tips om du känner att du måste beväpna dig, är stålhette kängor och att lära dig sparkas ordentligt, en ordentlig stålhette spark mot ett knä sänker motståndaren även om han är för hög för att känna smärta, och det är ju inget lagbrott att ha punk mode

Eidt: vill bara nämna att jag av två anledningar starkt avråder av användandet av kniv för självförsvar
1) man måste ha någon form av träning för att försvara sig med kniv, annars är det 50/50 att du själv får den i magen

2) Det är oerhört svårt även med omfattande träning på strid med kniv att skära någon "lite lagom" väldigt stor risk för "overkill" och att du inte kommer att få det till självförsvar, skära halsen av en hit med mobilen pundare som viftar med en skruvmejsel blir väldigt rätt övervåld, att pepparspraya samma pundare är "bättre" juridiskt sätt.
Senast redigerad av Virre87 2012-01-23 kl. 14:54.
Citera
2012-01-23, 15:00
Bannlyst
Själv fördrar jag den här som är både vacker och användbar
http://www.cabom.se/img/products/109...923201-big.jpg
Citera
2012-01-23, 15:06
Medlem
Penzos avatar
Citat:

Tänkte därför skaffa mig lite vapen som man lätt kan bära med sig till vardags, utifall man nu skulle hamna i en situation där ett gäng vill skada en. Observera att jag alltså bara ska använda dessa vapen om det sker en plötslig attack mot mig en mörk natt på stan. Kommer inte leka Charles Bronson.

Vilka vapen ska jag satsa på? De ska vara lätta att ha med sig till vardags och dölja.

Spyderco Endura 4, 9.5 cm blad, väldigt lätt och riktigt smidig.
http://www.youtube.com/watch?v=LNEvcmLtVYM

http://www.knifenordic.se/Knivar-Spy...duct_info.html
Senast redigerad av Penzo 2012-01-23 kl. 15:08.
Citera
2012-01-23, 15:07
Medlem
ojskis avatar
Knogjärn är bra, inte bara för att du lättare skulle ta dig ur en situation utan även för att du inte kommer att skada någon på samma sätt som om du skulle bära kniv. Man åker hellre dit för grov misshandel än dråp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in