Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-22, 23:24
  #1
Medlem
Hej Flashbackare!

Jag försöker verkligen vara varsam med mina in-ear hörlurar, men nåt går alltid fel.
Lyssnar väldigt ofta från telefonen i jeansfickan.

Efter typ ett halvår pajjar de alltid. Några iPodhörlurar, ljudet försvann i ena hörluren. Tre efter varandra Creative EP-630, ljudet försvann i ena hörluren. Nu senast iPhonehörurarna som hängde med iPhone 4S när den släpptes, nu är det något problem med delen som sätts in i telefonen, ibland sprakar det och ljudnivån går ner (det är inget ludd i telefonenhålet som kan orsaka detta).

Jag märker ex. att telefonen läggs på snedden i jeansen ibland. Jag antar att detta inte är bra eftersom då hörlurssladden viks kraftigt precis över hörlurskontakten. Jag kanske även viker sladden onödigt mycket när jag tar ur sladden från telefonen och försöker vika ihop den fint.

Hur som, jag vill ha ett par hörlurar som räcker lite längre för mig. Vad ska jag sikta på? Är det bara dyrare=mer hållbar, eller finns det något speciellt jag bör titta på om jag vill ha en väldigt hållbar hörlurssladd?

Tack på förhand
Citera
2012-01-22, 23:36
  #2
Medlem
Kashis avatar
Har själv ett par Sennheiser CX300 II som hållt för dagligt användande sen i sensommras. Sladden är gummiaktig och känns robust på nåt vis.
500~spänn la jag på dom.
Citera
2012-01-22, 23:39
  #3
Medlem
vonOlofs avatar
Creative EP-630 har förvånansvärt bra ljud för det låga priset, men även jag har varit med om att sladden har fått något glapp-brott förr eller senare. Jag brukar köpa nya EP-630:or när sådant uppstår, men så kan man ju inte hålla på hela tiden.

På sistone har jag börjat linda upp sladden lite mer omsorgsfullt, man brukar få en enklare "upplindar-spole" som bonusgåva varje gång man beställer allehanda elektronik-junk från http://dinodirect.com.

Hittills funkar allt som det ska efter att jag började med detta.

Liten OT-varning: Köp inte dessa 20-spänns "Creative EP-630" från Focalprice:

http://www.focalprice.com/EP024X/EP6...Earphones.html

De är naturligtvis inte äkta vara, utan låter som 20-spännslurar köpta i vilken krimskramsbutik som helst gör.
Citera
2012-01-22, 23:56
  #4
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Hej Flashbackare!

Jag försöker verkligen vara varsam med mina in-ear hörlurar, men nåt går alltid fel.
Lyssnar väldigt ofta från telefonen i jeansfickan.

Efter typ ett halvår pajjar de alltid. Några iPodhörlurar, ljudet försvann i ena hörluren. Tre efter varandra Creative EP-630, ljudet försvann i ena hörluren. Nu senast iPhonehörurarna som hängde med iPhone 4S när den släpptes, nu är det något problem med delen som sätts in i telefonen, ibland sprakar det och ljudnivån går ner (det är inget ludd i telefonenhålet som kan orsaka detta).

Jag märker ex. att telefonen läggs på snedden i jeansen ibland. Jag antar att detta inte är bra eftersom då hörlurssladden viks kraftigt precis över hörlurskontakten. Jag kanske även viker sladden onödigt mycket när jag tar ur sladden från telefonen och försöker vika ihop den fint.

Hur som, jag vill ha ett par hörlurar som räcker lite längre för mig. Vad ska jag sikta på? Är det bara dyrare=mer hållbar, eller finns det något speciellt jag bör titta på om jag vill ha en väldigt hållbar hörlurssladd?

Tack på förhand

Har exakt samma problem. Måste också ha tips! Tack för en bra trådstart!
Citera
2012-01-23, 00:08
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Det här verkar ju extremt vanligt. Jag har exakt samma problem med exakt samma hörlursmodell. Efter ett antal månader så börjar vänstra kanalen dö sakta men säkert och jag köper ett par likadana nya eftersom jag verkligen gillar ljudet i dom. Jag undrar vad det är för fel egentligen eftersom det verkar vara extremt vanligt. Jag tror att jag är inne på mitt tredje par på cirka ett år.
Citera
2012-01-23, 00:24
  #6
Medlem
Lite ot men jag känner att jag vill fråga ändå. Varför köper ni nya när de går sönder? På Webhallen där jag köpte mina EP-630c så fick jag 2 års garanti och konsumentköplagen säger att man har 3 års reklamationsrätt. Mina gick sönder efter cirka 2 och ett halvt år av flera timmars användande varje dag och det vara bara att hämta ut ett par nya, inga problem alls. 2 års ny garanti gäller på dessa och samma sak med konsumentköplagens 3 reklamations år.
Citera
2012-01-23, 00:26
  #7
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Har själv ett par Sennheiser CX300 II som hållt för dagligt användande sen i sensommras. Sladden är gummiaktig och känns robust på nåt vis.
500~spänn la jag på dom.
Har haft samma problem som TS, men dessa har jag haft i över ett år, helt klart prisvärda både ljud- och kvalitetsmässigt. Det enda som har hänt är att gummihöljet vid hanen har spruckit.

EDIT: Nu kostar dom dessutom bara 399:- i Teknikmagasinetbutik.
__________________
Senast redigerad av OneUp 2012-01-23 kl. 00:29.
Citera
2012-01-23, 00:30
  #8
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skater93
Varför köper ni nya när de går sönder? På Webhallen där jag köpte mina EP-630c så fick jag 2 års garanti och konsumentköplagen säger att man har 3 års reklamationsrätt.
I mitt fall har jag faktiskt inte ens tänkt så långt, utan resonerat i stil med att "det är ju jag själv som har klantat sönder lurarna, då gäller ju ingen garanti..." etc.

Det låga priset bidrar väl också till att det inte känns som någon personlig ruin att köpa nya varje gång, men efter tredje gången började det som sagt kännas väldigt onödigt.
Citera
2012-01-23, 08:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skater93
Lite ot men jag känner att jag vill fråga ändå. Varför köper ni nya när de går sönder? På Webhallen där jag köpte mina EP-630c så fick jag 2 års garanti och konsumentköplagen säger att man har 3 års reklamationsrätt. Mina gick sönder efter cirka 2 och ett halvt år av flera timmars användande varje dag och det vara bara att hämta ut ett par nya, inga problem alls. 2 års ny garanti gäller på dessa och samma sak med konsumentköplagens 3 reklamations år.
Som Olof säger, man antar att det är en förslitningsskada som man själv stått för.
Citera
2012-01-23, 20:50
  #10
Medlem
Wesslan4s avatar
Har exakt samma problem men nu kommer ja ge mig på ett par marshall over-ear lurar
Citera
2012-12-14, 18:59
  #11
Medlem
roggeees avatar
Eftersom majoriteten i tråden mest klagade på läget vill jag gärna ha tips på vad man kan göra åt det. Hur får man helt enkelt sina in-ear att hålla längre? Vad gör vi alla fel?
Haft ett antal in-ear av olika märken senaste åren, ingen har hållit längre än 1 år. Betalat 200-500 för varje par.
Citera
2012-12-14, 23:10
  #12
Medlem
Precis vid inköp, ta superlim precis där sladden börjar i 3,5mm pluggen och lika så i början på öronsnäckorna.. Kan göra att dom håller några månader extra allafall..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback