Flashback bygger pepparkakshus!
2012-02-17, 22:09
Medlem
ester-muppemyrs avatar
Sen tycker jag att vi i sverige inte är speciellt bra på att ta tillvara allt av djuret, i andra länder(en del fattigare) har man ju kommit på excellenta sätt att förädla det som inte är rent kött. Visst en del av det jag kommer nämna finns kanske i Sverige men inget som jag direkt stött på.
Tex. danska "fläskasvär" - friterad svål av gris. Jugoslaviska "schwartsi" - friterad bindväv av gris. Sen har ju en del "flott" smält ister som smörgåsmargarin. De folk som fortfarande njuter av kokta /griljerade grisfötter tunnas väl ut för vart år som går. Listan kan säkert göras längre, min hypotes är att då vi får gott om rent kött och till lägre pris har vi råd att slänga bort den del av djuret som kräver mer jobb för att bli ätlig/aptitlig.
Citera
2012-02-18, 10:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ester-muppemyr
Sen tycker jag att vi i sverige inte är speciellt bra på att ta tillvara allt av djuret, i andra länder(en del fattigare) har man ju kommit på excellenta sätt att förädla det som inte är rent kött. Visst en del av det jag kommer nämna finns kanske i Sverige men inget som jag direkt stött på.
Tex. danska "fläskasvär" - friterad svål av gris. Jugoslaviska "schwartsi" - friterad bindväv av gris. Sen har ju en del "flott" smält ister som smörgåsmargarin. De folk som fortfarande njuter av kokta /griljerade grisfötter tunnas väl ut för vart år som går. Listan kan säkert göras längre, min hypotes är att då vi får gott om rent kött och till lägre pris har vi råd att slänga bort den del av djuret som kräver mer jobb för att bli ätlig/aptitlig.
Tror du på fullt allvar att det kastas något? Bara för att det inte säljs fläsksvålar eller grisfötter så betyder det inte att det inte används. Vad tror du korv, sylta, stekburgare mm är gjorda av? Läser man på innehållsförteckningen så kallas sådant köttbiprodukter.
Citera
2012-02-18, 20:18
Medlem
ester-muppemyrs avatar
Det var inte direkt så jag menade, och jag ursäktar om jag uttryckt mig fattigt. Nog vet jag vad som hamnar i diverse "delikatesser", sen finns ju lagar så allt hamnar inte i syltan(officiellt). Nej vad jag syftade på var precis som jag menade, det som vi med berått mod och full insikt om stoppar i oss är ju oftast numera renare kött. Ang. grisfötter så är det fortfarande en stor delikatess på sina håll, tex i mitt hushåll. Men visst... tack för att du belyser vad som kan vara i mörker för en del.
Citera
2012-03-24, 17:48
Medlem
RadioGaGas avatar
Är det ofarligt att köpa nötkött från Irland i en Ica-butik?
Citera
2012-03-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Är det ofarligt att köpa nötkött från Irland i en Ica-butik?

ska inte vara någon fara, kan ju aldrig garantera 100%
Citera
2012-03-24, 18:49
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
ska inte vara någon fara, kan ju aldrig garantera 100%

Vilka risker kan det finnas? Galna kosjukan eller andra sjukdomar?
Citera
2012-03-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Vilka risker kan det finnas? Galna kosjukan eller andra sjukdomar?

Ifall köttet skulle vara dåligt hade jag nog tänkt salmonella först och främst, var ju några partier förra året som återkallades pga det
Citera
2012-03-25, 01:40
Medlem
Harkeleights avatar
Märker hur bortskämd och kräsen jag blivit på kött numera, köpte en bit ribeye från nebraska, hyffsat fin köttbit var det, duglig marmorering. Finaste biten jag hittade nere på ICAt.

Kunde dock inte njuta av det tack vare yrkesskadan..
Citera
2012-05-01, 04:55
Medlem
Sugarpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Enda kött som jag äter med fettet kvar är fläskotlett och picanha

http://www.ideiasdahora.com/wp-content/uploads/2011/09/churrasco-de-picanha-com-vinho.jpg?iact=hc&vpx=772&vpy=201&dur=7446&hovh=20 1&hovw=251&tx=97&ty=142&sig=110481258642710416861& ei=ZNgdT4DgC-nd4QS24oH0BQ&page=1&tbnh=150&tbnw=188&start=0&ndsp =12&ved=1t:429,r:9,s:0

Nu när du nämner picanha, vet du om det finns något ställe i Sverige som säljer brasilianska köttyper?
Citera
2012-05-01, 11:09
Medlem
Putsar aldrig, tycker det är slöseri med mat. Dessutom är jag lat. Och fett är gott. Och senor och hinnor är inte "extremt svårtuggade", kanske om man har mjölktänderna på sniskan.
Citera
2012-05-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarpop
Nu när du nämner picanha, vet du om det finns något ställe i Sverige som säljer brasilianska köttyper?
Willys i jönköping säljer picanta. De hade det på extrapris 99kr/kg pga kort datum förra veckan.. En riktigt fin styckningsdetalj måste jag säga!
Citera
2012-05-03, 22:27
Medlem
Lys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enburksill
Jag älskar kött! Jag äter kött till allt, men en sak jag alltid funderat över är varför folk väljer att putsa bort fett och senor från köttet, varför gör man det? Köttet blir ju lite saftigare och goare på något sätt, och om man får fett / senor i käften är det ju bara att spotta ut!

Hur gör ni? äter/sväljer ni senor/fett eller spottar ni ut?

Kött är gött!

Nej, jag äter inte senor och fett. Jag skär bort det efter tillagning. Men vet andra som gärna äter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in