2012-01-22, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmadame
Jag brukar steka dom i dubbla skivor, så att dom således bara blir stekt på en sida kan man säga, fast jag antar att jag inte brukar föredra det knaprigare utförandet kanske.
Köp sidfläsk.
Citera
2012-01-22, 13:48
Medlem
HugSeals avatar
Är jag den enda som inte använder något matfett/smör/olja när jag steker bacon?

Jag brukar bara dra på pannan på halvfart, lägga i baconen och låta fettet i skivorna smälta ut i pannan. Sen är det bara att dra på full fräs och låta bitarna ligga och puttra i fettet från baconen.

Gör man så så är det ju ändå så att man måste hälla av fett efter stekningen så jag tycker det låter överdrivet att slänga på MER av den varan.

Missar jag något vitalt och är dum i huvudet?
Citera
2012-01-22, 14:14
Medlem
todis avatar
skitsnack! bacon ska inte vara något knäckebröd, stek länge på låg värme, med mycket smör.
Citera
2012-01-22, 15:05
Medlem
Jag stekte baconen med en plattång det blev inte så bra...

Som tur va så hade jag flera packet och gjorde knapriga och fina bacon!
Tack för alla svar!
Citera
2012-01-22, 16:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyxpwn
Jag stekte baconen med en plattång det blev inte så bra...
sån man har till håret?
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Funkar de för dig så fortsätt, jag har fett för att få en jämnare stekyta, tycker de blir ojämnt stekt med för lite fett, ibland såpass att en del kan va nästan svartbränd medans en annan del är nästan rå och det slipper jag med extra fett.
Citera
2012-01-22, 17:07
Medlem
abbe101s avatar
Jag brukar följa DePaul i matforumets tips att panera baconet med vetemjöl innan jag steker dem.
Jag upplever att baconet blir knaprigt utan att få den där hårda brända smaken.
Citera
2012-01-22, 18:03
Medlem
Cohibas avatar
Lägger ner baconet i torr kall stekpanna och fräser på, men tar upp dem, innan de blivit knaperstekta. Tycker inte bacon ska vara som chips. Sen köp riktigt rökt bacon. De är milsvid skillnad mellan äkta vara och de sladdriga vattniga skivorna i plastpack, som krymper ner till hälften. Väg skivorna efter stekning och lyxfläsket är inte längre dyrast -
Citera
2012-01-22, 23:45
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Är jag den enda som inte använder något matfett/smör/olja när jag steker bacon?

Jag brukar bara dra på pannan på halvfart, lägga i baconen och låta fettet i skivorna smälta ut i pannan. Sen är det bara att dra på full fräs och låta bitarna ligga och puttra i fettet från baconen.

Gör man så så är det ju ändå så att man måste hälla av fett efter stekningen så jag tycker det låter överdrivet att slänga på MER av den varan.

Nej, jag använder samma metod. Känns onödigt att tillföra fett när det, som du säger, sipprar ut ett perfekt smörjmedel efter blott en stund. Jag brukar dock se till att då och då röra om en aning för att få en jämn yta.
Citera
2012-01-23, 03:10
Medlem
Quorthons avatar
Jag brukar ha i lite fett i pannan och steka på medelhög temperatur. Har i fett för att undvika bränd smak på baconet som kan uppstå innan fettet hinner smälta.
Citera
2012-01-23, 03:19
Medlem
Jag delar det oftast på hälften och steker med lite olja på hög temperatur. Sen får de självklart rinna av på hushållspapper innan man äter så att det inte blir flottigt.

Ska dock testa att panera i mjöl nästa gång, det lät intressant.
Citera
2012-01-23, 14:47
Medlem
McLaughlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Lägger ner baconet i torr kall stekpanna och fräser på, men tar upp dem, innan de blivit knaperstekta. Tycker inte bacon ska vara som chips. Sen köp riktigt rökt bacon. De är milsvid skillnad mellan äkta vara och de sladdriga vattniga skivorna i plastpack, som krymper ner till hälften. Väg skivorna efter stekning och lyxfläsket är inte längre dyrast -

Instämmer med ovanstående. Enda rätta!
Citera
2012-01-23, 16:01
Medlem
elektronikfreaks avatar
Något jag tycker är väldigt gott är sk "baconsnitt" som brukar säljas på Netto i 1/2 kilo vacumförpackningar för 30 kr/kg. Lite mer "matigt" än vanligt slankigt tunt bacon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in