• 38 154 online
  • 1 193 943 medlemmar
  • 61 860 863 inlägg
2012-02-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsfuckedup
Concerta är starkast med sin 54 mg tabs.

Känner du ingen med ADHD? Väldigt många som säljer sin medicin för de självmedicinerar eller inte gillar att ta den.

Nej, tyvärr så har jag inte det.

Har prövat på 54mg Concerta, men där fick jag en nästan för stark koncentration, satt och tänkte på massa saker som jag ville, men kändes lite som jag blev avskärmad, så stark koncentration så att jag skärmade av omvärlden, men jag gjorde ändå inte det jag ville (problem med Prokrastinering ändå),.
Har också prövat 10mg Medikinet, vilket funkade bra för att jag skulle börja göra mindre viktiga saker som jag vill göra, men verkar inte hålla i sig i kroppen så länge,
när jag tar en tablett så efter ca en halvtimme så blir det en sorts trevlig känsla av välfinnande, men även ett sorts "pirr", som känslan man har när man är förväntansfull,
men efter det "tonat ner" efter max en timme så brukar det gå tillbaka till så som det var innan, lite bättre kanske, men inte mycket.

Skulle vilja pröva lägre doser av Concerta, kanske 18mg eller 27mg, för Concerta verkar funka för mig, bara inte i den dosen jag har tillgänglig.

Men en annan grej med Concerta är, att när jag senast tog en tablett (3 på eftermiddagen) så försökte jag sova 12 timmar efter jag tagit en tablett eftersom jag antog att depot effekten varar i totalt 12 timmar och att det skulle vara slut efter det, men jag kunde inte sova den natten!
Jag lade mig vid 4 tiden, och lyckades till slut somna vid 7 på morgonen...
Håller det i sig så jäkla länge?
Går det så att det är 12 timmars release, och plus 5-6 timmar för metylfenidatet att gå ur kroppen och man därefter ska kunna sova?
Citera
2012-02-11, 20:18
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icelaw

Har prövat på 54mg Concerta, men där fick jag en nästan för stark koncentration, satt och tänkte på massa saker som jag ville, men kändes lite som jag blev avskärmad, så stark koncentration så att jag skärmade av omvärlden, men jag gjorde ändå inte det jag ville (problem med Prokrastinering ändå),.
Har också prövat 10mg Medikinet, vilket funkade bra för att jag skulle börja göra mindre viktiga saker som jag vill göra, men verkar inte hålla i sig i kroppen så länge,
när jag tar en tablett så efter ca en halvtimme så blir det en sorts trevlig känsla av välfinnande, men även ett sorts "pirr", som känslan man har när man är förväntansfull,
men efter det "tonat ner" efter max en timme så brukar det gå tillbaka till så som det var innan, lite bättre kanske, men inte mycket.

Skulle vilja pröva lägre doser av Concerta, kanske 18mg eller 27mg, för Concerta verkar funka för mig, bara inte i den dosen jag har tillgänglig.

Men en annan grej med Concerta är, att när jag senast tog en tablett (3 på eftermiddagen) så försökte jag sova 12 timmar efter jag tagit en tablett eftersom jag antog att depot effekten varar i totalt 12 timmar och att det skulle vara slut efter det, men jag kunde inte sova den natten!
Går det så att det är 12 timmars release, och plus 5-6 timmar för metylfenidatet att gå ur kroppen och man därefter ska kunna sova?
18 och 27 är lite för svaga för att hjälpa mig men 36 funkade utmärkt i början. Jag fick svårt att sova pga att min ADD kom tillbaka på kvällen och då har jag alltid haft svårt att sova, men när du vänjer dig vid den kommer det inte vara några problem med sömn, har själv lyckats sova med 72 mg i kroppen även fast sömnen blev "ytlig"och konstig.
Citera
2012-02-12, 16:28
Medlem
Någon här som beställt från den goldenteacher sidan och kan säga om den är grön?

Sen hur stor risk är det att den åker fast? Lika stor risk som en låda svamp typ? Är det bara att neka ifall myndigheterna ringer hem som vanligt?
Citera
2012-02-12, 21:06
Medlem
Xalterads avatar
Citat:

Depoten i concerta släpper ut under 12timmar jag, men det betyder att du får sissta milligrammen då inte att effekten är över då, jag kan inte sova på säkert 12timmar efter ett intag av ritalin så inte så konstigt i mina öron att du inte kunde sova.
Concerta ska tas på morgonen för att hålla hela dagen och för att effekten skall avta lite till natten så man ska kunna sova, men många som har problem med dålig/orolig/ingen sömn i början av behandlingen.

Jag tycker absolute du kan testa etylfedinat, den är inte mer toxisk än metylfedinat och dessutom helt laglig idagsläget - helt klart ett alternativ till metylfedinat, jag föredrar faktiskt etylfedinat före metyl om jag får välja och vraka.

Plus att etylfedinat bara kostar cirkus 200kr/grammet och om du bara behöver ett tiotal milligram så räcker det välldigt länge, dock behövs en lite kännsligare våg för så små doser kostar från 150kr för en 0.01 nogran våg.
Citera
2012-02-16, 17:49
Medlem
Jo men jag föredrar läkemedel som är framställt av läkemedelsföretag, än med etylfenidat, som generellt sätt verkar framställas av knarkare i sina föräldrars källare.
Säljs inte av företag med relation till professionell framställning heller ju..
Visserligen, skulle jag varit kunnig inom kemi och kunnat säkerställa hur rent det jag mottar skulle vara så skulle jag nog köpt, men då jag inte är särskilt kunnig inom kemi och sånt så föredrar jag att köpa sånt som har certifierats som läkemedel eller producerats av en seriös legitim tillverkare.
Citera
2012-02-18, 17:19
Medlem
En annan sak jag tänkt på är hur det är med mat,
ska man äta innan man intar Concerta eller kvittar det?
(Tänker på om det går igenom kroppen snabbare om man inte äter innan och så).
Citera
2012-02-21, 12:47
Medlem
Bump.

FASS föreskriver om Concerta:
"Tabletten skall sväljas hel med ett glas vatten. Den skall inte tuggas, delas eller krossas. Tabletten kan tas till maten eller mellan måltider."

Men hur är det bäst att inta Concerta?
Tänkte på att om man äter och tar en tablett så borde matsmältningen få tabletten att gå igenom snabbare eller så,, eller vilket är det effektivaste sättet att ta tabletten?
Citera
2012-02-21, 16:55
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Bump.

FASS föreskriver om Concerta:
"Tabletten skall sväljas hel med ett glas vatten. Den skall inte tuggas, delas eller krossas. Tabletten kan tas till maten eller mellan måltider."

Men hur är det bäst att inta Concerta?
Tänkte på att om man äter och tar en tablett så borde matsmältningen få tabletten att gå igenom snabbare eller så,, eller vilket är det effektivaste sättet att ta tabletten?

Det beror på vad du vill ha läkemedlet till. Den långsamma frisättningen påverkas inte nämnvärt av om det skvalpar runt en kebabtallrik kring den eller ej. Tänker du använda materialet som rusmedel är det närmast nödvändigt att mala den och antingen dricka eller rektalt administrera en lösning av resultatet. Söker du bara de prestations- och vakenhetshöjande effekterna hos läkemedlet är det rimligast att följa instruktionerna på bipacksedeln om du inte har en tid att passa för att sova, då det kan finnas en poäng i att påverkan upphört redan efter fyra-fem timmar.
Citera
2012-02-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Det beror på vad du vill ha läkemedlet till. Den långsamma frisättningen påverkas inte nämnvärt av om det skvalpar runt en kebabtallrik kring den eller ej. Tänker du använda materialet som rusmedel är det närmast nödvändigt att mala den och antingen dricka eller rektalt administrera en lösning av resultatet. Söker du bara de prestations- och vakenhetshöjande effekterna hos läkemedlet är det rimligast att följa instruktionerna på bipacksedeln om du inte har en tid att passa för att sova, då det kan finnas en poäng i att påverkan upphört redan efter fyra-fem timmar.

Jasså okej,
för jag tänkte mest på att maten i magen går ju ned i tarmarna, och att tabletten kanske minskar sin verkan iom att den rör sig genom tarmarna.
Och jo, mitt primära syfte med Concerta är att ta det för att få förbättrad koncentration.

Men så okej, så Concerta bibehåller sin effekt oavsett om man äter och så, det är ju bra.
Citera
2012-02-24, 14:42
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Jasså okej,
för jag tänkte mest på att maten i magen går ju ned i tarmarna, och att tabletten kanske minskar sin verkan iom att den rör sig genom tarmarna.
Och jo, mitt primära syfte med Concerta är att ta det för att få förbättrad koncentration.

Men så okej, så Concerta bibehåller sin effekt oavsett om man äter och så, det är ju bra.

Nä, det är ju tänkt att en del av tabletten ska frisätta metylfenidat därifrån.

Söker du koncentrationsstärkande effekter är depotverkan att föredra över direkt administration, det senare leder gärna till dumma prioriteringsbeslut.
Citera
2013-01-06, 15:15
Medlem
Var länge sedan jag sist skrev i denna tråden,,

Undrar, vilka sorts internet-apotek säljer säg för exempel Concerta?
Har kollat runt lite mest för skojs skull, men har inte hittat en enda renodlad butik som säljer det..

Åter, all hjälp uppskattas.
Citera
2013-01-06, 20:36
Medlem
tradolanarens avatar
Citat:
Om man skulle vara i behov av att finna någon form av metylfenidat (marknadsförs bla. som Ritalina & Concerta), vart skulle man lättast kunnat få tag på det om man inte har de "rätta kontakterna"?

problemet är att den korrekta vägen att gå är via psykologer och massa annat, vilket i tiden innan man väl skulle kunna få utrett ADHD/ADD tar så lång tid, speciellt om nu metylfenidat verkligen skulle kunna funka för att motverka ADHD problemen så vore det värt att testa det halvåret innan psyk skulle vilja presentera concerta/ritalin som ett läkemedel för ändamålet,
eller ens slutfört en utredning för den delen..

Så som sagt, var skulle man kunnat få tag på metylfenidat om man nu inte har de "rätta kontakterna"?
All hjälp i detta.. skolprojektet, uppskattas.

(Funnit likande trådar när jag sökt, men tänkt att de gamla 2007-09 trådarna inte längre är så super i sin relevans längre)
Som liten stog jag i kö till ADHD utredning men de rann ut i sande för ett halv år eller nå så gick ja till läkarn och han skicka en remiss till Psych sen snacka ja med en tjej på psych fick berätta hur upväxten var vad de va som störde mig om jag mådde bra och så vidare sen ville hon ha rapporter från skolan på hur man va som liten sen 3 veckor senare fick jag träffa henne och en läkare då vare klart dock sa hon att hon såg på mig att jag var i behov väldigt snabbt för medecin kan aldrig sitta still och har panik och stress de va de hon såg på mitt kroppliga språk testa de är jätte billigt på apotek om man gemför med töntarna som säljer skiten för 20-40 kr st jag ger bort dom dock bara till nära och tjära säljer absolut inte skicka inte pm ville bara dela med mig
Citera