Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-20, 14:13
  #1
Medlem
boboqs avatar
Som rubriken lyder - varför? Som jag ser det så finns det bara nackdelar med att bo i en bostadsrätt istället för hyresrätt, med undantag för att man inte behöver stå i en lång kö för att skaffa en sådan - istället måste man hosta upp en väldig massa pengar.

Låt mig göra en liten jämförelse mellan hyresrätter och bostadsrätter för att visa min syn på det hela:

Hyresrätt:
-Du betalar en hyra varje månad (oftast 4-9000 kr)
-Om spis, kyl/frys går sönder så byts dessa ut av hyresvärden
-Tapeter bekostas av hyresvärden vid behov, etc.

Bostadsrätt:
-Du betalar en summa (insats) för att gå med i bostadsföreningen, och får därmed rätt att nyttja en av föreningens lägenheter. Om vi håller oss till de större städerna så ligger väl normalpriserna i svängarna kring 600 000 - 4 000 000.
-Utöver detta så betalas en månadsavgift, som oftast är minst lika stor som hyran på en motsvarande hyresrätt.
-Om någonting går sönder i lägenheten så bekostas detta ur egen ficka.
-Om bostadsrättsföreningen skulle gå i konkurs så förlorar du hela din insats, men får bo kvar i lägenheten som hyresgäst.

Visst, grattis till de som köpte bostadsrätten billigt på 90-talet och har gjort en fin hacka idag, men jag tror knappast att den utvecklingen kommer att fortsätta och ser därför ingen mening i att köpa en bostadsrätt.

Diskussion: vad anser du? Finns det några konkreta fördelar med att köpa bostadsrätt istället för att hyra en hyresrätt?
Citera
2012-01-20, 14:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboq
-Utöver detta så betalas en månadsavgift, som oftast är minst lika stor som hyran på en motsvarande hyresrätt.

Här har du ju väldigt fel. Hyran på bostadsrätter är oftast betydligt lägre än en hyresrätt. Men det många gör är att samtidigt amortera på lånet så att totalkostnaden månadsvis ändå hamnar på samma nivå som en vanlig hyresrätt. Dock är ju lånet pengar som du betalar dig själv, typ.
Citera
2012-01-20, 14:20
  #3
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Du slipper bidragstagande och kriminella invandrare, annat socfolk, lugn och ro.

Sen om man vill köpa eller hyra väljer man väl själv om man ser det som en investering.
Citera
2012-01-20, 14:23
  #4
Medlem
Bruc3s avatar
Well..


Inte många som går back med en bostadsrätt. Givetvis beroende på hur marknaden ser ut.
Du får göra vad du vill på insidan. Dör du kan bostadsrätten övertas av släktingar (osäker på juridiken här) då en hyresrätt åker tillbaka till köerna.

Kan vara bra mycket lägre hyror. Min hyra ligger på 1450 kr och det är en bostadsrätt.

Hyres: Du kan bli utslängd rätt enkelt. Krångligare med en BR.

Sedan så kanske man har den moraliska delen. Där de som inte pytsat in någonting inte bryr sig så mycket om sin omgivning eller så. Med en BR så har du faktiskt ett ansvar. Åtminstone åt dig själv, rent ekonomiskt.

BR: "Vi måste höja hyran, för att vi ska kunna ordna upp på gården. Vilka är för och emot?"

HR: "Här. Pröjsa och se glada ut. Vi ska ordna lite saker. Annars är det bara att flytta ut"
Citera
2012-01-20, 14:26
  #5
Medlem
Xystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboq
Bostadsrätt:
-Du betalar en summa (insats) för att gå med i bostadsföreningen, och får därmed rätt att nyttja en av föreningens lägenheter. Om vi håller oss till de större städerna så ligger väl normalpriserna i svängarna kring 600 000 - 4 000 000.
-Utöver detta så betalas en månadsavgift, som oftast är minst lika stor som hyran på en motsvarande hyresrätt.
-Om bostadsrättsföreningen skulle gå i konkurs så förlorar du hela din insats, men får bo kvar i lägenheten som hyresgäst.


Vadå för avgift pratar du om? menar du 1000kr för upplåtelseavgift? Eller pantsättningsavgift?

Tjaa, jag vet inte riktigt vad det är för månadsavgift du har fått syn på, finns en del med högmånadsavgift och en del med lägre, jag själv har 800kr i månadsavgift.
Sedan om du är så bränd att du köper en bostadsrätt med 5000kr i månadsavgift, det får stå för dig. Det är ett medvetet val..

Visst är det möjligt att brf konkar, men har svårt att se hur det skulle hända?? Jag menar det finns ju en styrelse, märkar man att det är nått i ekvationen som inte stämmer så är väl chansen rätt stor att det regleras? Eller vad tror du?
Citera
2012-01-20, 14:33
  #6
Medlem
Bostadsrätt bor jag i för att jag vill göra mig en hacka på naiva idioter som köper den av mig.

Läge, läge, läge.


Bostadsmarknaden i Sverige är otroligt skev....skäl? Statlig inblandning i många decennier.
Citera
2012-01-20, 14:36
  #7
Medlem
boboqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Här har du ju väldigt fel. Hyran på bostadsrätter är oftast betydligt lägre än en hyresrätt. Men det många gör är att samtidigt amortera på lånet så att totalkostnaden månadsvis ändå hamnar på samma nivå som en vanlig hyresrätt. Dock är ju lånet pengar som du betalar dig själv, typ.

Okej, vid närmare efterforskning på hemnet.se i stockholmsområdet så visade det sig att de flesta bostadsrätter ligger under 5k i hyra, men det finns också många som ligger över 5k. T.ex. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...gen-83-3279035

Tack för era synpunkter!
Det som stör mig mest med bostadsrätter är nog dock att man förlorar satsat kapital om föreningen skulle gå omkull. Jag vet inte hur vanligt det är att det händer, men jag tycker det känns väldigt konstigt att någon annans strul kan ta ifrån en sin (förmodligen) största investering.
Citera
2012-01-20, 14:42
  #8
Medlem
boboqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xystic
Vadå för avgift pratar du om? menar du 1000kr för upplåtelseavgift? Eller pantsättningsavgift?

Tjaa, jag vet inte riktigt vad det är för månadsavgift du har fått syn på, finns en del med högmånadsavgift och en del med lägre, jag själv har 800kr i månadsavgift.
Sedan om du är så bränd att du köper en bostadsrätt med 5000kr i månadsavgift, det får stå för dig. Det är ett medvetet val..

Visst är det möjligt att brf konkar, men har svårt att se hur det skulle hända?? Jag menar det finns ju en styrelse, märkar man att det är nått i ekvationen som inte stämmer så är väl chansen rätt stor att det regleras? Eller vad tror du?

Vilket otroligt genomtänkt argument - alla företag har väl en styrelse, tror du att det kan stoppa dem från att konka?. http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=588408 Där har du en artikel som belyser problemet, och avslöjar att 20-30 bostadsföreningar går i kk varje år.
Citera
2012-01-20, 14:53
  #9
Medlem
Xystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboq
Vilket otroligt genomtänkt argument - alla företag har väl en styrelse, tror du att det kan stoppa dem från att konka?. http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=588408 Där har du en artikel som belyser problemet, och avslöjar att 20-30 bostadsföreningar går i kk varje år.

Det var inget argument utan mer en upplysning om att med en ansvarsfull styrelse så är risken nog liten att brf konkar, jag menar det ligger ju i samtligas intresse att åtgärda problem om det dyker upp...
Citera
2012-01-20, 15:07
  #10
Medlem
Anledningen till att jag föredrar BR fram HR är kanske inte främst för att det skulle vara enormt fördelaktigt med BR utan snarare att HR har så många nackdelar. Jag bor i Stockholmsområdet och det finns områden, hela kommuner faktiskt, här där det knappt finns hyresrätter ens om jag hade haft den tillräckliga kötiden.

Med BR så kan jag själv välja läge och standard på boendet och jag behöver inte vänta flera år utan kan flytta när det är lämpligt för mig. Med HR så begränsas mina valmöjligheter så kraftigt att det helt enkelt inte är intressant.

Så varför vill jag bo i bostadsrätt? Därför att jag inte vill bo i en hyresrätt.
Citera
2012-01-20, 15:15
  #11
Medlem
sirVandalots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboq
Vilket otroligt genomtänkt argument - alla företag har väl en styrelse, tror du att det kan stoppa dem från att konka?. http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=588408 Där har du en artikel som belyser problemet, och avslöjar att 20-30 bostadsföreningar går i kk varje år.
20-30 kan verkligen inte vara mycket på ett år, det lär ju finnas tusentals föreningar i landet. Sen har man som medlem ett ansvar att hålla sig lite ajour med vad som händer i föreningen, att gå på en del möten och se till att rösta så att inte de värsta generalpuckona hamnar i styrelsen.

En styrelse som kapats av föreningens tvättstugefascister kan ju hitta på i stort sett vilka galenskaper som helst eftersom de tror att de har mer att säga till om än självaste Chuck Norris så fort de blivit invalda i styrelsen. Problemet är att många ser bostadsrätt som en "hyresrätt med investeringspotential" och dessa människor visar som regel noll engagemang för föreningen och dess välbefinnande, tillräckligt många sådana i en förening och det blir fritt fram för waffen waschhaus att köra den i botten.
Citera
2012-01-20, 15:17
  #12
Medlem
brewslees avatar
Jag bor i bostadsrätt i sthlm och ser i princip bara fördelar.

-En fin, relativt stor lägenhet (med balkong!) i ett mycket attraktivt område med god service, bra kommunikationer och bra nöjesutbud. Avgift kring 3000 kr. Motsvarande hyresrätt skulle ligga på MINST det dubbla.

-Jag slipper white trash socfall, arabfamiljer, pundare o dyl. jag har bott i hyresrätter förut, det sög!

-Jag behövde inte stå i nån kö i 20 år.

-Den dagen jag tröttnar på något, golvet, planlösningen, kylskåpet, då byter jag ut skiten i stället för att ringa nån hyresvärd och tjata i fem år för att få en ny linoleummatta. Dessutom höjs värdet på lägenheten och när jag sedan säljer drar jag av kostnaden för åtgärden på skatten.

-Vill jag ändra på något annat får jag lätt en plats i styrelsen och kan driva igenom detta på några månader.

-Jag värderade lägenheten nyligen. Den värderas till 600-700.000 kr högre värde än jag gav för den för ca 3 år sedan. Då har jag inte gjort några stora åtgärder heller, bara målat om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback