Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-21, 12:33
  #13
Medlem
DIEXELs avatar
Hur fasiken kan EU acceptera att USA vill dra igenom ett lagförslag som ger dom själva rätt att stänga ner internationella webbsidor? Vad säger dina parlamentskollegor om detta?
Citera
2012-01-21, 13:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes

Om man har fler frågor till mig kan man ställa dem här, men jag lovar inte att underhålla tråden under någon längre tidsperiod och svaren kanske inte blir superfrekventa. Man kan också följa mig på twitter. Där har jag användarnamnet @teirdes.

Känns det som om du har någon möjlighet att påverka eller känns det meningslöst? Har du hälsat på Nigel Farage? Skulle man kunna be om att få en autograf av honom via dig?
Citera
2012-01-21, 14:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Hur fasiken kan EU acceptera att USA vill dra igenom ett lagförslag som ger dom själva rätt att stänga ner internationella webbsidor? Vad säger dina parlamentskollegor om detta?

EU accepterar inte det. Kommissionen har klagat (http://www.electronista.com/articles...st.sopa.bill/), och Europaparlamentet (http://euletter-sopa-pipa.tumblr.com/) har också klagat. EU har också i sitt arbete för "fair and equitable internet governance" alltsedan 1990-talet hävdat att det finns en problematik i att så många internetorgan har sin bas i USA och poängterat riskerna med en så rubbad maktbalans.
Citera
2012-01-21, 14:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Känns det som om du har någon möjlighet att påverka eller känns det meningslöst? Har du hälsat på Nigel Farage? Skulle man kunna be om att få en autograf av honom via dig?

Jag har en möjlighet att påverka, definitivt. Det är alltså fett fejl att vara informationshatisk på riktigt - jag försökte inte skapa soundbites för att glädja SVT eller skapa skvaller på flashback. Jag ser en verklig och positiv tendens i offentliga institutioner och lagstiftande församlingar på europeisk nivå att vilja ha et social internet som inte dikteras bara av ekonomiska intressen, osv.

Jag har sagt hej till Nigel Farage men autograf får du nog be om själv.
Citera
2012-01-21, 19:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
EU accepterar inte det. Kommissionen har klagat (http://www.electronista.com/articles...st.sopa.bill/), och Europaparlamentet (http://euletter-sopa-pipa.tumblr.com/) har också klagat. EU har också i sitt arbete för "fair and equitable internet governance" alltsedan 1990-talet hävdat att det finns en problematik i att så många internetorgan har sin bas i USA och poängterat riskerna med en så rubbad maktbalans.

HAX har spekulerat en del om vissa indikationer om att EU håller på att ta fram lagförslag som liknar SOPA. Finns det någon sanning i att EU håller på att skrota principen om att mellanhänder inte kan hållas ansvariga?
Citera
2012-01-21, 21:20
  #18
Medlem
farbror Svens avatar
Stort tack för att du svarar på frågor här.
Öppenhet är inte EU:s starka sida. Det är nästan omöjligt att se hur ni enskilda ledamöter har röstat i parlamentet. Kan du hjälpa till hur man går tillväga på parlamentets hemsida för att få tag på dessa uppgifter?
Citera
2012-01-21, 21:57
  #19
Medlem
Saefvgrens avatar
Tack för att du tar dig tid att svara på frågor!

Har du haft någon nämnvärd kontakt med andra EU-länders nationella motsvarigheter till piratpartiet?
Verkar chanserna goda att t.ex. tysklands piratparti också får in några meningsfränder som representanter i EU-parlamentet till nästa val?
Citera
2012-01-21, 22:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
Jag har en möjlighet att påverka, definitivt. Det är alltså fett fejl att vara informationshatisk på riktigt - jag försökte inte skapa soundbites för att glädja SVT eller skapa skvaller på flashback. Jag ser en verklig och positiv tendens i offentliga institutioner och lagstiftande församlingar på europeisk nivå att vilja ha et social internet som inte dikteras bara av ekonomiska intressen, osv.

Jag har sagt hej till Nigel Farage men autograf får du nog be om själv.

Frågade jag om hur internet bör fungera?

Tyvärr delar jag inte alls din bild av att de olika EU-institutionerna verkar eftersträva mer öppenhet. Allt pekar på det rakt motsatta.

Kul att en knasboll som dig ändå fått möjlighet att härja omkring där nere i politikens finrum. Hur behandlas du som ung tjej där nere? Ser de andra dig mer som ett skämt?
Citera
2012-01-21, 23:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floodis
HAX har spekulerat en del om vissa indikationer om att EU håller på att ta fram lagförslag som liknar SOPA. Finns det någon sanning i att EU håller på att skrota principen om att mellanhänder inte kan hållas ansvariga?

eBay vs L'Oreal från EG-domstolen förra året visar ganska tydligt att EU ämnar använda immaterialrätter som en form av protektionism. eBay har numera skyldigheten att "skyndsamt agera" på notifikationer om att det finns varumärkesinkräktande produkter på deras hemsida tillgängliga för konsumenter på den europeiska marknaden.

Men alltså, läs gärna den här postningen på IPKitten om SOPA. Där står The U.S. government has long had the ability to seize infringing sites in the United States, which is where The Oatmeal is located. SOPA was designed to give the U.S. some measure of control over “foreign infringing sites.” För det är väl typ det man får anse är innebörden av att de vill åt DNS. För europeiska makthavare borde det vara viktigare och harmonisera på europeisk nivå än att försöka få tillfälle att ingripa mot utländska webbsidor, men det som är oroväckande i Europa är Sindelagen och HADOPI-lagarna i Spanien resp. Frankrike, som ju egentligen är SOPA, men utan amerikanska statens förträffliga tillgång till världens samtliga ledande internetorganisationer (IETF, ICANN, etc) samt utan de långa fängelsestraffen som ju inte tillhör den europeiska rättstraditionen på samma sätt (i USA har de många och långa fängelsestraff på alla möjliga typer av rbrott som vi i Europa föredrar att bestraffa på andra sätt - t ex böter).

Jag finner det osannolikt att det skulle komma ett upphovsrättsförslag i EU som skulle gå ut på att ge EU makt att genom åtgärder inom den egna jurisdiktionen förinta webbsajter i andra jurisdiktioner. Möjligen kan man tänka sig att Michel Barnier på DG Markt kommer att vilja "harmonisera" EU:s lagar med de franska och spanska, men då rör vi oss alltså fortfarande bara med saker som befinner sig inom EU:s geografiska jurisdiktion. För att återanknyta till eBay vs L'Oreal -> eBay måste ta bort materialet för försäljning /innanför/ Europas gränser (dvs, geografiskt dela upp sina tjänster) men de har inte fått något förpliktigande att hindra försäljning av produkterna till eBay-kunder i tex Kolombia.

Men man ska aldrig säga aldrig. Det är tydligt att det finns en stark önskan hos lagstiftare, och framför allt EU:s exekutiva organ kommissionen (representerat av Michel Barnier och DG Markt), att införa mellanhandsansvar. EG-domstolen har delvis försvarat mellanhändernas position i Scarlet vs SABAM-målet förra året, men Ziggo/XS4ALL-fallet i Nederländerna nyligen och Elisa-fallet i Finland kommer, om någon av dem tas upp av EG-domstolen, utvisa om Scarlet-skyddet för användarnas rättigheter gäller absolut eller bara lite grann. I Scarlet lutade de sig på EU Charter of Human Right snarare än på konkurrensrätten, så kanske, kanske att de kommer vilja visa sig motvilliga att godta även selektiv blockering.
Citera
2012-01-21, 23:55
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Stort tack för att du svarar på frågor här.
Öppenhet är inte EU:s starka sida. Det är nästan omöjligt att se hur ni enskilda ledamöter har röstat i parlamentet. Kan du hjälpa till hur man går tillväga på parlamentets hemsida för att få tag på dessa uppgifter?

Parlamentet har gjort om sin hemsida förra hösten (2011), så jag hittar inte längre där. De flesta dokument som tidigare var lättillgängliga för att jag visste hur jag skulle hitta dem är numera inte lättillgängliga eftersom de ligger på helt nya platser. Men förändring ska ju tydligen vara någonting bra och positivt så det kanske blir bättre när allt kommit i ordning.

Jag skulle använda mig av mepwatch.eu eller votewatch.eu för att få reda på sån information.
Citera
2012-01-21, 23:58
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Tack för att du tar dig tid att svara på frågor!

Har du haft någon nämnvärd kontakt med andra EU-länders nationella motsvarigheter till piratpartiet?
Verkar chanserna goda att t.ex. tysklands piratparti också får in några meningsfränder som representanter i EU-parlamentet till nästa val?

Jadå. Jag har goda personliga relationer med Spaniens, Cataluñens, Tjeckiens, Nederländernas, Belgiens, Schweiz, Tysklands, Rumäniens, Finlands och Argentinas Piratpartiet. Det är sant att det går bra för tyska Piratpartiet och jag tror att de har möjligheter att få platser i EP 2014. Däremot hoppas jag, för både svenska och tyska Piratpartiernas skull, att vi lyckas arbeta ihop oss ordentligt på europeisk nivå innan 2014 eftersom vi annars riskerar att få samma geografiska uppsplittring som europeiska gröna partier (som ju är väldigt olika mellan medlemsländerna). Det vore tråkigt om våra annars ganska gränsöverskridande frågor blir lidande av att vi som parlamentskandidater inte kan ha gränsöverskridande perspektiv (u-ni-ta-tea).
Citera
2012-01-22, 00:06
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Frågade jag om hur internet bör fungera?

Nej, men i ett försök att vara tillmötesgående delgav jag mer information än vad som efterfrågades. Jag ska försöka hålla mig mer stringent till ämnet i framtiden.

Citat:
Tyvärr delar jag inte alls din bild av att de olika EU-institutionerna verkar eftersträva mer öppenhet. Allt pekar på det rakt motsatta.

Ett okunnigt uttalande som förmodligen är grundat i att du bara på senare tid försökt ta reda på vad EU gör och överrumplats av informationsmängden. Ju mer du försöker få reda på saker, desto fler informationsbitar kommer du att missa eftersom det krävs en oändlig mängd information för att verifiera varje annan bit av information - det gör också att varje informationskälla, t ex Europaparlamentet, kommer att te sig mer och mer oöverskådligt ju mer du försöker få reda på. EU har gjort stora framsteg i institutionell öppenhet senaste två decennierna, men inte nödvändigtvis i institutionell överskådlighet. Däremot har inte den institutionella överskådligheten försämrats den heller, det tar bara ett tag innan man får grepp om den. EU:s öppenhetslagar ligger mycket närmare de svenska än de brittiska, vilket är en mycket bra sak.

Citat:
Kul att en knasboll som dig ändå fått möjlighet att härja omkring där nere i politikens finrum. Hur behandlas du som ung tjej där nere? Ser de andra dig mer som ett skämt?

Jag får många frågor från journalister om hur jag behandlas som ung tjej, men ironiskt nog verkar mina kollegor inte bry sig. Förra veckan berättade en kollega (MEP) att jag ser ut som Lisbeth Salander. Det är nån jäkla 9gag-bild som spridit denna feluppfattning om min personlighet och stil men vad ska man göra? Skaffa iPad och högklackat, kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback