Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-19, 21:26
  #1
Medlem
stilltons avatar
Denna tråd är tillägnad tekniska frågor om cardsharing. Frågor om vilken hårdvara och mjukvara som är lämplig att använda, och hur den konfigureras för cardsharing.

Denna tråd är INTE till för förfrågningar om personer att dela kort med, och absolut inte för att diskutera kommersiell cardsharing (idioterna som betalar/tar betalt för att dela kort).


Cardsharing innebär förenklat att man läser av koderna som används för att dekryptera tv-signaler från ett programkort. Skickar dessa till flera "boxar" för att dekryptera kanaler på flera apparater samtidigt.
Man kan alltså använda ett programkort till fler boxar. Om dessa boxar står i samma rum eller samma världsdel har ingen större betydelse, eftersom signalerna skickas över IP-nätverk.

En vanlig missuppfattning är att det handlar om streaming. Att man dekrypterar en tv-signal och skickar bilden till mottagare över internet.
Så är inte fallet när det gäller cardsharing. Den kodade bildsignalen tas emot av respektive mottagare (satellit, markbunden eller kabelTV). Det enda som skickas mellan boxarna är den kod som behövs för att dekryptera den kodade TV-signalen.
Detta innebär att det krävs väldigt lite bandbredd mellan mottagarna. Det går att köra över gprs eller t.o.m ett gammalt 28k telefonmodem!

Det man behöver är en tv-mottagare som kan hantera programvaran som behövs. Det populäraste alternativet är Dreambox.
Man sätter i sitt programkort i kortläsaren (CA-modul eller CAM) på den box som ska agera server. Installerar en kortserver, och konfigurerar vilka som ska ha tillgång att läsa av detta kort via denna server.
Eftersom dom andra boxarna inte har något kort i kortläsarna så får dom informationen via en softcam. En programvara som emulerar en CA-modul.

Det finns ett antal mjukvaror som kan hantera allt detta. Här finns en guide som i detalj beskriver hur man kortdelar med en dreambox och CCCam: http://www.eurocardsharing.com/f163/...dsharing-58078

Det var lite basinfo för att få fart på tråden..

Själv har jag inte sysslat med detta på några år nu, så det kan hända att informationen är en aning utdaterad.. Sist jag testade använde jag gbox och en dm7000s för viasat, canal digital och det mesta utom SKY ute i europa.

Vad fungerar bäst idag?
Bör man använda proxy för att dölja cardsharingtrafik över internet? (Är det mer riskabelt än exempelvis torrents?)
Viasat är problematisk har jag hört, och främst då HD-kanalerna?
Finns det bättre guider för att få igång cardsharing (kanske på svenska) än den jag postade ovan?
Citera
2012-01-21, 02:53
  #2
Medlem
sonpuigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Vad fungerar bäst idag?
Bör man använda proxy för att dölja cardsharingtrafik över internet? (Är det mer riskabelt än exempelvis torrents?)
Viasat är problematisk har jag hört, och främst då HD-kanalerna?
Finns det bättre guider för att få igång cardsharing (kanske på svenska) än den jag postade ovan?

Hello world!
Eftersom att det verkar som om ingen vågar svara på dina frågor här så ska jag försöka hjälpa dig med den information jag kan om cardsharing.

Länge har man använt NewCS för att få ut dessa koder ifrån korten. Men utvecklingen på NewCS har inte varit allt för klockren den senaste tiden måste jag säga. Men det finns ett "nytt", enkelt och stabilt alternativ som utvecklas vidare varje dag och det heter OSCam. Själv har jag kört med det sedan i december 2011 och jag har inte stött på några problem ännu med det heller. Det var enkelt också att konfigurera upp. Något jag har använt mig utav i flera år är också CardserverProxy av Bowman. Det gör så att OSCam/NewCs inte överbelastar korten med onödig läsning av koder hela tiden. Både OSCam och CardserverProxy har ett fint webbgränssnitt där man kan se status för i princip allt som sker.

Jag använder mig utav en dator med dessa program installerade på den som cardsharing kanske du förstår. Detta för att i min mening så är det stabilast då det gärna inte får strula när det är den där viktiga sportsändningen på tv för året tex.

Angående din fråga om proxy för cardsharing över internet så är det väl alltid bra att köra med en proxy ifall dina koder ska ut på nätet och härja. Är det dock inom ditt lokala nätverk så behövs ju ej en proxy.

Viasats HD kanaler går att få att fungera med cardsharing, men det är inget enkelt jobb ska du veta. Och jag vet inte av många som har orkat eller lyckats få igång det.

Den bästa guiden man kan få för att bli lite mera insatt i cardsharing eller dreambox över huvudtaget är väl att besöka Comhit (http://länk.nu/a2x). Dom har en hel del bra guider rörande dessa ämnen.

Hoppas mitt svar hjälpte dig med några frågor!
Citera
2012-02-18, 13:45
  #3
Medlem
stilltons avatar
tack för svaret sonpuig. (tråden har granskats för regeltolkning en månad, varför jag inte kunnat svara dig förrän nu).

så OSCam + Cardservproxy (CSP) är alltså en vettig kombination att satsa på i nuläget? kan CSP kommunicera med andra cardservers, eller måste alla i "ringen" ha CSP?
Är det linux som gäller om man vill köra en server på en dator, eller funkar det på windows också?

tack för länken (länken är död, men jag förmodar att du menar www.comhit.net ?), ska läsa på lite och förhoppningsvis damma av min gamla 7000s..
__________________
Senast redigerad av stillton 2012-02-18 kl. 14:00.
Citera
2012-02-24, 17:12
  #4
Medlem
Jag har en, kanske dum?, fråga: Om man byter mjukvara på den enhet som är server (från NewCS till nått annat) måste man även då konfa/installera om klienterna?
Citera
2012-05-02, 09:17
  #5
Medlem
hksnismos avatar
Mgcamd funkar bäst med viasat..
Citera
2012-05-13, 17:55
  #6
Medlem
lpdatas avatar
Har googlat en del i detta ämne med att få Viasat´s HD kanaler att fungera utan att finna nått
vettigt

Kör Oscam server och 2 DM500HD i min villa, på boxarna har jag testat med både CCCam och MgCam men får inte Visat HD att fungera.

Några förslag var jag skall leta ?

// Lasse
Citera
2012-05-13, 18:06
  #7
Medlem
qazqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigma73
Jag har en, kanske dum?, fråga: Om man byter mjukvara på den enhet som är server (från NewCS till nått annat) måste man även då konfa/installera om klienterna?

Om du nu använder NewCS som en kortläsare och delar med CCcam så behöver du inte konfa om dina klienter.
Citera
2012-05-13, 18:07
  #8
Medlem
birgerburgers avatar
Behöver man en Dreambox även på klientsidan, eller finns det någon CA-modul som fungerar?
Citera
2012-05-13, 18:11
  #9
Medlem
qazqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Behöver man en Dreambox även på klientsidan, eller finns det någon CA-modul som fungerar?

Du behöver en "linux-box" eller en box man kan köra softcams på CCcam, som är det vanligaste man delar med.
Citera
2012-06-08, 22:10
  #10
Medlem
Har skaffat Clone+ till mina Canal Digital boxar.
Har den nya HD PVR 5720SX samt några äldre standard boxar från canal digital.
Men jag får bara ljudet i tv apparaterna.
Har uppdaterat "servern" till 3.4 enligt problem listan.
Men det vart ingen ändring på problemet.
Någon som har en bra erfarenhet av detta problem.
Citera
2012-06-08, 22:40
  #11
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen68
Har uppdaterat "servern" till 3.4 enligt problem listan.

Enligt deras hemsida finns 3.7, kanske det kan hjälpa? http://www.cloneplus.com/en/home.html#update
Citera
2012-06-09, 20:47
  #12
Medlem
Underbart.
Det funkar nu på den decodern som original kortet satt i iaf.
Men på mina andra 2 så får jag bara ljud & text.
Nångång kan en stillbild visa sig i någon minut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback