Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-30, 10:41
  #4909
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du vill ha någon möjlighet att verkligen uppnå något så bör du flytta fokus från vad du personligen tycker "ska behövas" till vad som de facto behövs för att kunna ändra på opinionsläget. Med andra ord: bestäm dig för vad som är viktigast mellan att fantisera och att faktiskt kunna uppnå resultat. I dessa två olika fall bör du resonera på olika sätt.
Men det säger väl sig självt att en medborgare behöver en grundläggande inkomst för att fungera i vårt moderna, interberoende samhälle.

Lika självklart är det att jobben automatiseras, och att automatiseringen av de jobb som uppfattas som skitjobb accelererar om medborgarna tillåts säga nej till dem utan att deras mest grundläggande inkomst påverkas.

Citat:
Kommer du fram till att det är viktigare att uppnå resultat än att fantisera så bör du, som sagt, söka upp deltagarna i detta experiment och angripa dem eftersom de de facto har gjort det svårare för dig att kunna uppnå det du vill.
Som sagt så förstår jag att många väljer att lägga sitt dyrbara friår på rekreation. Friåret, och möjligheten till rekreation på fulltid, är nämligen fortfarande en brist- eller lyxvara.

Det hade varit mer oroande om folk som fått, säg, fem friår hade fortsatt lägga samtliga friår uteslutande på rekreation.

Även om så vore fallet vore det ändå inte någon anledning att skrota planerna på medborgarlön. Dels eftersom de generationer som fått sin kreativa ådra punkterad av vårt mentalt lobotomerande skolsystem kan behöva längre tid på sig för rehabilitering, men också för att jobben ändå blir färre, och det är dags för medborgarna att göra revolt mot dagens korrumperade, överbyråkratiserade workfare-system och kräva sin beskärda del av kakan, oavsett individuell produktivitet och status på lönearbetsmarknaden.
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2017-05-30 kl. 10:49.
Citera
2017-05-30, 13:37
  #4910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Men det säger väl sig självt att en medborgare behöver en grundläggande inkomst för att fungera i vårt moderna, interberoende samhälle.

Lika självklart är det att jobben automatiseras, och att automatiseringen av de jobb som uppfattas som skitjobb accelererar om medborgarna tillåts säga nej till dem utan att deras mest grundläggande inkomst påverkas.

Som sagt så förstår jag att många väljer att lägga sitt dyrbara friår på rekreation. Friåret, och möjligheten till rekreation på fulltid, är nämligen fortfarande en brist- eller lyxvara.

Det hade varit mer oroande om folk som fått, säg, fem friår hade fortsatt lägga samtliga friår uteslutande på rekreation.

Även om så vore fallet vore det ändå inte någon anledning att skrota planerna på medborgarlön. Dels eftersom de generationer som fått sin kreativa ådra punkterad av vårt mentalt lobotomerande skolsystem kan behöva längre tid på sig för rehabilitering, men också för att jobben ändå blir färre, och det är dags för medborgarna att göra revolt mot dagens korrumperade, överbyråkratiserade workfare-system och kräva sin beskärda del av kakan, oavsett individuell produktivitet och status på lönearbetsmarknaden.


Den grundläggande inkomsten kommer genom arbete och att vilja arbeta och göra rätt för sig. Det finns försörjningsstöd för den som vill sitta hemma och pilla naveln, det är inte svårare än så.

Du hade i någon tidigare post frågat om jag blir avundsjuk på alla som dricker kaffe latte på stan när jag måste arbeta. Till viss del blir jag det då mina skattepengar går till deras förbannade kaffe latte som de kan sitta och dricka länge och ostört utan att sysselsättas. Jag har ett fritt jobb och kan dricka kaffe latte på jobbet men det sker under och efter möten, det kommer med andra ord något produktivt ur det. Att sitta och stimulera sig med kaffe hela dagarna utan att ta vara på koffeinets produktiva och kreativa effekt är något som högst bör vara förbehållet pensionärer.

Om jag då i motsats ställer en enkel fråga till dig. Varför ska jag bidra med min lön till improduktiva latmaskar som inte vill arbeta och som heller inte har för avsikt att vilja ha ett arbete? Det känns ganska ologiskt, jag ska alltså jobba för att dessa ska kunna sitta och dricka kaffe latte kravlöst ute på cafe, utan någon tanke på att vilja försörja mig.

Rekreation, ja rekreation är bra för att koppla bort hjärnan, vilka kroppen och tänka på annat när man har jobbat och känner sig trött i nämnda delar. Rekreation är inte en kravlös medborgarlön som kan plockas ut för att man vill titta på TV-serier och äta chips framför TVn. Många arbetslösa är dessutom överviktiga och så pass lata att dessa inte ens orkar masa sig ner till gymmet. Människor blir förslöade av medborgarlön, detta löser man enklast genom bidrag som erhålls genom motprestation.
Citera
2017-05-30, 15:23
  #4911
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Det ska inte behövas några försökskaniner för att komma fram till den uppenbara slutsatsen att medborgarna behöver en grundläggande inkomst för att vara välfungerande och produktiva, oavsett hur många lönearbeten det råkar finnas på lönearbetsmarknaden.
Instämmer. Leonid Bershidsky på Bloomberg uppmärksammar hur OECD:s senaste rapport (se grafiken i artikelns mitt) kontraintuitivt visar hur införandet av en nationell basinkomst kan medföra rejäla besparingar, i synnerhet för länder med trasiga sociala skyddsnät (Portugal, Italien, Grekland, Spanien).
Citera
2017-05-30, 17:38
  #4912
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Men det säger väl sig självt att en medborgare behöver en grundläggande inkomst för att fungera i vårt moderna, interberoende samhälle.

Lika självklart är det att jobben automatiseras, och att automatiseringen av de jobb som uppfattas som skitjobb accelererar om medborgarna tillåts säga nej till dem utan att deras mest grundläggande inkomst påverkas.

Som sagt så förstår jag att många väljer att lägga sitt dyrbara friår på rekreation. Friåret, och möjligheten till rekreation på fulltid, är nämligen fortfarande en brist- eller lyxvara.

Det hade varit mer oroande om folk som fått, säg, fem friår hade fortsatt lägga samtliga friår uteslutande på rekreation.

Även om så vore fallet vore det ändå inte någon anledning att skrota planerna på medborgarlön. Dels eftersom de generationer som fått sin kreativa ådra punkterad av vårt mentalt lobotomerande skolsystem kan behöva längre tid på sig för rehabilitering, men också för att jobben ändå blir färre, och det är dags för medborgarna att göra revolt mot dagens korrumperade, överbyråkratiserade workfare-system och kräva sin beskärda del av kakan, oavsett individuell produktivitet och status på lönearbetsmarknaden.

Det är som jag tidigare påpekat inte alls självklart att någon omfattande jobbförlust till följd av automatisering är på väg. Se det här inlägget för rakt motsatt perspektiv.
Citera
2017-05-30, 21:08
  #4913
Medlem
HipToBeSquares avatar
Meborgarlön är en form av tyranni eftersom det är ett sätt att tvinga alla att bli beroende av staten. Även är det ett sätt att få folk att initiativ, starta företag eller någon slags aktivitet som gör att man får något tillbaka. Istället är det en väg att gå för att förstatliga allt, kollektivism vid andra ord. Precis som i Sovjet så hade folket mycket lika löner och hade i stort sett råd med sin lägenhet i en ghettobunker och Lada som var rena skitbilen. Eftersom pengar inte längre är ett sätt att förflytta sig rent klassmässigt så blir samhället ett feodalsamhälle vilket Sovjet egentligen var. Medborgarlön är helt en ren kommunistisk konstruktion. Jämför även med Afrika där de fått massvis med pengar och mat från väst men detta har enbart skadat deras inhemska produktion.

Sedan finns det lite problem med detta om det ska införas på global eller nationell nivå. Eftersom pengar är gratis så kommer de med låg barninvestering producera mest ungar och totalt konkurrera ut de med högre barninvestering med färre barn. Typiskt afrikaner kommer utnyttja detta till max. Medborgarlön kan enbart fungera tillsammans med ren rättslig barnbegränsning men nu när t.ex. är till stor del negrer är detta i praktiken omöjligt.

En tråd om medborgarlön borde vara politik utrikesforumet eftersom frågan diskuteras många länder. Schweiz röstade som bekant ner förslaget vilket bevisar att de kan se igenom agendan.
Citera
2017-05-30, 21:44
  #4914
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Den grundläggande inkomsten kommer genom arbete och att vilja arbeta och göra rätt för sig. Det finns försörjningsstöd för den som vill sitta hemma och pilla naveln, det är inte svårare än så.
Nej, det finns inga bidrag för den som vill sitta och pilla sig i naveln.

Däremot finns det bidrag för den som kan tänka sig att slavjobba gratis i Fas 3, hos Samhall eller lyckas övertyga Försäkringskassan (som drar in sjukersättningen för cancersjuka) att man är tillräckligt sjuk för att vara 0% arbetsför.

Citat:
Du hade i någon tidigare post frågat om jag blir avundsjuk på alla som dricker kaffe latte på stan när jag måste arbeta. Till viss del blir jag det då mina skattepengar går till deras förbannade kaffe latte som de kan sitta och dricka länge och ostört utan att sysselsättas. Jag har ett fritt jobb och kan dricka kaffe latte på jobbet men det sker under och efter möten, det kommer med andra ord något produktivt ur det. Att sitta och stimulera sig med kaffe hela dagarna utan att ta vara på koffeinets produktiva och kreativa effekt är något som högst bör vara förbehållet pensionärer.

Om jag då i motsats ställer en enkel fråga till dig. Varför ska jag bidra med min lön till improduktiva latmaskar som inte vill arbeta och som heller inte har för avsikt att vilja ha ett arbete? Det känns ganska ologiskt, jag ska alltså jobba för att dessa ska kunna sitta och dricka kaffe latte kravlöst ute på cafe, utan någon tanke på att vilja försörja mig.
Om vi inför medborgarlön så har ju du precis samma möjlighet till lattedrickande om du känner för det.

Du är knappast någon unik snöflinga som inte går att ersätta med en dator, robot eller någon som inte har lika mycket emot latte-drickare.

Citat:
Rekreation, ja rekreation är bra för att koppla bort hjärnan, vilka kroppen och tänka på annat när man har jobbat och känner sig trött i nämnda delar. Rekreation är inte en kravlös medborgarlön som kan plockas ut för att man vill titta på TV-serier och äta chips framför TVn. Många arbetslösa är dessutom överviktiga och så pass lata att dessa inte ens orkar masa sig ner till gymmet. Människor blir förslöade av medborgarlön, detta löser man enklast genom bidrag som erhålls genom motprestation.
Paternalismen är farlig. Det är en ideologi går ut på att en självutnämnd elit (gärna bestående av hjärndöda byråkrater) tar sig rätten att bestämma vad som är bäst för andra, vuxna, medborgare.

Det var så vi fick tvångssteriliseringar och rasbiologiska institut med sossarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Instämmer. Leonid Bershidsky på Bloomberg uppmärksammar hur OECD:s senaste rapport (se grafiken i artikelns mitt) kontraintuitivt visar hur införandet av en nationell basinkomst kan medföra rejäla besparingar, i synnerhet för länder med trasiga sociala skyddsnät (Portugal, Italien, Grekland, Spanien).
Fattigdom och misär är dyrt för ett samhälle. Det är billigare, och trevligare, att bara avskaffa fattigdom rakt av om man är en något sånär utvecklad nation.

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är som jag tidigare påpekat inte alls självklart att någon omfattande jobbförlust till följd av automatisering är på väg. Se det här inlägget för rakt motsatt perspektiv.
http://stratresearch.se/vartannat-jobb-automatiseras/

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Meborgarlön är en form av tyranni eftersom det är ett sätt att tvinga alla att bli beroende av staten. Även är det ett sätt att få folk att initiativ, starta företag eller någon slags aktivitet som gör att man får något tillbaka. Istället är det en väg att gå för att förstatliga allt, kollektivism vid andra ord. Precis som i Sovjet så hade folket mycket lika löner och hade i stort sett råd med sin lägenhet i en ghettobunker och Lada som var rena skitbilen. Eftersom pengar inte längre är ett sätt att förflytta sig rent klassmässigt så blir samhället ett feodalsamhälle vilket Sovjet egentligen var. Medborgarlön är helt en ren kommunistisk konstruktion. Jämför även med Afrika där de fått massvis med pengar och mat från väst men detta har enbart skadat deras inhemska produktion.
Vi har ju arbetsplikt precis som i Sovjet. Det är därför arbetslösa ingenjörer tvingas köra taxi och vända burgare, istället för att få medborgarlön och kunna gå ihop med likasinnade och starta innovativa startup-företag som inte hade kunnat startas om de var beroende av gråhåriga gubbars investeringskapital.

Citat:
Sedan finns det lite problem med detta om det ska införas på global eller nationell nivå. Eftersom pengar är gratis så kommer de med låg barninvestering producera mest ungar och totalt konkurrera ut de med högre barninvestering med färre barn. Typiskt afrikaner kommer utnyttja detta till max. Medborgarlön kan enbart fungera tillsammans med ren rättslig barnbegränsning men nu när t.ex. är till stor del negrer är detta i praktiken omöjligt.
Medborgarlön måste såklart införas på nationell nivå, i den nationella valutan. Olika länder är olika utvecklade och har olika hög bnp & levnadsstandard. Dessutom har de olika kultur.

Citat:
En tråd om medborgarlön borde vara politik utrikesforumet eftersom frågan diskuteras många länder. Schweiz röstade som bekant ner förslaget vilket bevisar att de kan se igenom agendan.
Detta är, vad jag förstått, en tråd om medborgarlön främst ur en svensk kontext. Notera hur TS nämner Alliansen och arbetslinjen som medborgarlönens motsats.
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2017-05-30 kl. 21:59.
Citera
2017-05-30, 22:00
  #4915
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
http://stratresearch.se/vartannat-jobb-automatiseras/

Det är inte något otvetydigt bevis för att det skulle saknas jobb att ersätta de som eventuellt automatiseras bort. Ett exempel från artikeln jag länkade:

Citat:
Monthly job creation has averaged 185,000 this year, more than double what the U.S. can sustain given its demographics. This has driven unemployment down to 4.4%, a 10-year low and below most estimates of "full employment."

Detta går alltså i rakt motsatt riktning mot det du försöker hävda, och det finns flera exempel på sådant i samma artikel.
Citera
2017-05-30, 22:10
  #4916
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är inte något otvetydigt bevis för att det skulle saknas jobb att ersätta de som eventuellt automatiseras bort. Ett exempel från artikeln jag länkade:
Citat:
Monthly job creation has averaged 185,000 this year, more than double what the U.S. can sustain given its demographics. This has driven unemployment down to 4.4%, a 10-year low and below most estimates of "full employment."
Detta går alltså i rakt motsatt riktning mot det du försöker hävda, och det finns flera exempel på sådant i samma artikel.
Vilka är dessa nya jobb som skapas? Är det fler arbetsförmedlare och soc-kärringar som anställs för att kontrollera de som blivit ersatta av datorer och robotar?
Citera
2017-05-30, 23:27
  #4917
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Fattigdom och misär är dyrt för ett samhälle. Det är billigare, och trevligare, att bara avskaffa fattigdom rakt av om man är en något sånär utvecklad nation.
Absolut. Du måste ha missförstått mig. Jag betraktar nämligen basinkomst, näst CRISPR och sekulariseringen av teknologin från demokratins klor, som den största frågan i vår tid.

Min poäng var inte att basinkomst är fel för världens mest utvecklade samhällen, utan att det är finansiellt förmånligare att införa för våra kära PIGS. Det som i synnerhet stör införandet i Sverige och Danmark, vid sidan av väljarkårens vanföreställningar, är fackföreningsväsendets politiska rävspel. Det måste understrykas gång efter annan. Det är inte näringslivet men väl LO som är den stora boven i dramat.
Citera
2017-05-30, 23:50
  #4918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Den grundläggande inkomsten kommer genom arbete och att vilja arbeta och göra rätt för sig. Det finns försörjningsstöd för den som vill sitta hemma och pilla naveln, det är inte svårare än så.

Du hade i någon tidigare post frågat om jag blir avundsjuk på alla som dricker kaffe latte på stan när jag måste arbeta. Till viss del blir jag det då mina skattepengar går till deras förbannade kaffe latte som de kan sitta och dricka länge och ostört utan att sysselsättas. Jag har ett fritt jobb och kan dricka kaffe latte på jobbet men det sker under och efter möten, det kommer med andra ord något produktivt ur det. Att sitta och stimulera sig med kaffe hela dagarna utan att ta vara på koffeinets produktiva och kreativa effekt är något som högst bör vara förbehållet pensionärer.

Om jag då i motsats ställer en enkel fråga till dig. Varför ska jag bidra med min lön till improduktiva latmaskar som inte vill arbeta och som heller inte har för avsikt att vilja ha ett arbete? Det känns ganska ologiskt, jag ska alltså jobba för att dessa ska kunna sitta och dricka kaffe latte kravlöst ute på cafe, utan någon tanke på att vilja försörja mig.

Rekreation, ja rekreation är bra för att koppla bort hjärnan, vilka kroppen och tänka på annat när man har jobbat och känner sig trött i nämnda delar. Rekreation är inte en kravlös medborgarlön som kan plockas ut för att man vill titta på TV-serier och äta chips framför TVn. Många arbetslösa är dessutom överviktiga och så pass lata att dessa inte ens orkar masa sig ner till gymmet. Människor blir förslöade av medborgarlön, detta löser man enklast genom bidrag som erhålls genom motprestation.

Rätt intressant att notera ditt stora intresse i arbetsmarknadsfrågor här och hur du schizofrent skiftat från att ha varit en bidragstagare själv som försvarat fattig och utsatta under Reinfeldt-tiden, till att i dina senare inlägg vara en riktig dryg stroppig jävel som pissar på de som har det sämre än dig. Känns skönt va att sitta där på din höga hästrygg. Kappvändaren. Har du fått jobb nu och bytt sida?

Så här skrev du 2013 bland annat:
Citat:
Fan va trött man blir på gojan när han häver ur sig massa dynga. Varenda fråga som har med arbetslöshet att göra avfärdar han med att det är si och så många fler sysselsatta idag mot innan de tillträdde. Ja klart som fan när man har flyttat dessa från förtidspension till sysselsättning, men kärnfrågan är fortfarande, är personerna friskare?

Att vissa har sparkats in i FAS3 innebär inte att de har blivit friskare, det är snarare så att de inte har något val att vara hemma hur jävla dåligt de än mår, de är tvingade att vara sysselsatta för att överhuvudtaget överleva.

Hur fan kan man driva en arbetslinje i lågkonjunktur när det inte ens finns jobb. Bara det är sjukt så det skriker om det. I en lågkonjunktur borde det vara tvärtom, att man tillåter människor att vara arbetslösa eftersom det inte finns några jobb.

Ytterligare ett jobbskatteavdrag, suck, fy fan vilken jävla idiot. Fattar inte idioten att det inte spelar någon roll hur attraktivt man gör det att arbeta när människor som vill arbeta, inte får jobb. Reinfeldt måste fatta att problemet inte är att människor inte vill arbeta utan att de inte kan få ett arbete, hur jävla svårt ska det vara. Ungdomar får inga jobb, vuxna får inga jobb, arbetslösheten stiger för varje månad som går utan att han skapar någon förändring. Vem vill starta företag i ett land där välfärden har havererat totalt och betala 50% i skatt som ska bekosta en skyhög invandring, är karln på riktigt? Ska något renoveras så är det Reinfeldts skalle.

I övrigt så är inte medborgarlön en bra lösning dagens samhälle med allt för många lågutbildade och dekadenta människor som inte lärt sig att ta hand om sig själva.
En människa som inte får jobb, skall få hjälp för att klara sig och inte nedvärderas för det. Men det kräver också att arbeten finns.
I ett kapitalistisk system så önskar man hög arbetslöshet för att hålla priser/löner nere och öka konkurrensen mellan proletärerna.
I ett socialistiskt samhälle, så har alla jobb och hygglig lön, men inget produceras och jobben finns bara för sken skull.
__________________
Senast redigerad av allanballanjugge 2017-05-31 kl. 00:23.
Citera
2017-05-31, 09:23
  #4919
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Absolut. Du måste ha missförstått mig. Jag betraktar nämligen basinkomst, näst CRISPR och sekulariseringen av teknologin från demokratins klor, som den största frågan i vår tid.
Jodå, den gick fram. Jag bara konstaterade att fattigdom och misär är dyrare för att samhälle en man kan tro, vilket är anledningen till att rapporten du länkade till kan upplevas som kontraintuitiv.

Citat:
Min poäng var inte att basinkomst är fel för världens mest utvecklade samhällen, utan att det är finansiellt förmånligare att införa för våra kära PIGS. Det som i synnerhet stör införandet i Sverige och Danmark, vid sidan av väljarkårens vanföreställningar, är fackföreningsväsendets politiska rävspel. Det måste understrykas gång efter annan. Det är inte näringslivet men väl LO som är den stora boven i dramat.
Visst är det intressant att LO (och sossar i allmänhet) är fientligt inställda till medborgarlön, trots att det är det bästa löneförhandlingsverktyg en arbetstagare kan få.

Grejen är väl att de förlorar kontrollen över medborgarna, och därmed inte kan få utlopp för sitt outtömliga behov av paternalism.
Citera
2017-05-31, 17:34
  #4920
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Vilka är dessa nya jobb som skapas? Är det fler arbetsförmedlare och soc-kärringar som anställs för att kontrollera de som blivit ersatta av datorer och robotar?

Det låter yttest orimligt att man skulle införa hundratusentals nya sådana varje månad, och mycket riktigt kan man se i en rapport hur den faktiska fördelningen ser ut:

Citat:
Total nonfarm payroll employment increased by 211,000 in April. Employment rose in leisure and hospitality, health care and social assistance, financial activities, and mining. (See table B-1.)

In April, leisure and hospitality added 55,000 jobs. Employment in food services and drinking places continued to trend up over the month (+26,000) and has increased by 260,000 over the year.

Employment in health care and social assistance increased by 37,000 in April. Health care employment continued to trend up over the month (+20,000). This is in line with the industry’s average monthly job growth during the first quarter of this year but below the average gain of 32,000 per month in 2016.

Social assistance added 17,000 jobs in April, with all of the gain in individual and family services.

In April, financial activities added 19,000 jobs, with insurance carriers and related activities accounting for most of the gain (+14,000). Over the year, financial activities has added 173,000 jobs.

Employment in mining rose by 9,000 in April, with most of the increase in support activities for mining (+7,000). Since a recent low in October 2016, mining has added 44,000 jobs, with three-fourths of the gain in support activities for mining.

Employment in professional and business services continued to trend up in April (+39,000). The industry has added 612,000 jobs over the past 12 months.

Employment in other major industries, including construction, manufacturing, wholesale trade, retail trade, transportation and warehousing, information, and government, showed little change over the month.

Särskilt den sista meningen visar tydligt att några arbetsförmedlare eller socialarbetare handlar det inte om bland de hundratusentals jobb som skapats på bara en månad. Vill du sedan gå igenom de tidigare 80+ månader då det också skapats jobb så får du naturligtvis gärna göra det, och länka en rapport om någon månad när man bara sett jobbtillväxt inom "government", den grupp där arbetsförmedlare och socialarbetare hör hemma. Inte för att jag väntar mig att du skulle göra något sådant, med tanke på att det är jobbigt och att hela poängen med din "argumentation" här i tråden är just att du inte ska behöva göra något som är jobbigt.

Den uppenbara sammanfattade slutsatsen är således att verkligheten och vad du påstår är raka motsatsen till varandra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback