Citat:
Ursprungligen postat av Razorframe
Så här är det. Syrran min ringer idag och berättar att dagen innan julledigheten händer följande
Hon hämtar sonen 5 år på förskolan och då berättar fröken att det har hänt en "liten olycka". Han ska ha busat och ritat på dom andra barnens teckningar och inte slutat vid tillsägelse.
-Han kan ha fått ett litet rivmärke, säger fröken. Eftersom hon sa det så lungt så tog inte syrran notis till det och godtog frökens ursäkt. När dom kom hem så klagade han på att han hade ont i armen. Dagen därpå så åkte pojken till sin pappa varpå pappan ringer ursinnig och undrar vad som hänt med sonens arm. Den var blå OCH hade tre SÅR efter naglar varpå dom senare blev infekterade. Detta polisanmäldes och polisen har nu gått vidare med anmälan. Pojken har VÄGRAT gå till förskolan och fått vara hemma och försöker ha honom hemma tills detta blir uttredd.
Imorgon är det möte med föreståndare och vad jag tror är rektorn i området och syrran vill inte gå själv så hon har bett mig följa med. Hon vill inte att denna fröken ska jobba på avdelningen. Kan hon kräva det?? Vad har hon för rättigheter? Hon pratade med rektorn idag och då pratade hon runt det och undrade om pojken verkligen skulle gå kvar hos dom?!
Detta är INTE FÖRSTA GÅNGEN SYRRAN TAR UPP MISSHANDEL (ELLER VAD MAN NU SKA KALLA DETTA) PÅ DENNA FÖRSKOLA
HJÄLP HJÄLP HJÄLP
Vänta nu.....
Förskolan går in och stoppar ett bråk mellan två elever. Det råkar bli några rivmärken på sonen efter att personalen har skilt två bråkiga elever åt. Pappan ringer ursinnig och har tutat i sonen att vägra gå till förskolan mer. Är det så jag ska uppfatta den här "tragiska" historien?
Folk glömmer bort att lärare har laga befogenhet att handgripligen sära på barn i bråk...
Från skolverkets juridiska vägledning
"Rektorn eller lärarna får då vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som krävs för att tillförsäkra eleverna en trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. Det kan till exempel handla om tillrättavisningar eller omflyttningar i klassrummet för att sära på elever. Bestämmelsen i skollagen gäller också om en rektor eller en lärare behöver gå emellan två elever som bråkar eller för att stoppa skadegörelse."
http://www.skolverket.se/polopoly_fs...o_studiero.pdf
Misshandel, nej
Vållande till kroppsskada, ja kanske om rätten finner att läraren har använd mer våld än vad som var skäligt i situationen.
Men enligt din berättelse så har läraren skilt din son åt genom att ta honom i armen och råkat riva honom när han troligtvis har gett motstånd.
Eftersom att läraren inte hade uppsåt att skada så kan inte inte bli misshandel.
Däremot är det nog mer troligt att pappan har skrämt upp sonen sin då barn i den åldern inte bryr sig om rivmärken om inte någon har hotat eller skrämt barnet.