• 1
  • 2
2012-01-18, 19:16
Medlem
Så här är det. Syrran min ringer idag och berättar att dagen innan julledigheten händer följande

Hon hämtar sonen 5 år på förskolan och då berättar fröken att det har hänt en "liten olycka". Han ska ha busat och ritat på dom andra barnens teckningar och inte slutat vid tillsägelse.
-Han kan ha fått ett litet rivmärke, säger fröken. Eftersom hon sa det så lungt så tog inte syrran notis till det och godtog frökens ursäkt. När dom kom hem så klagade han på att han hade ont i armen. Dagen därpå så åkte pojken till sin pappa varpå pappan ringer ursinnig och undrar vad som hänt med sonens arm. Den var blå OCH hade tre SÅR efter naglar varpå dom senare blev infekterade. Detta polisanmäldes och polisen har nu gått vidare med anmälan. Pojken har VÄGRAT gå till förskolan och fått vara hemma och försöker ha honom hemma tills detta blir uttredd.

Imorgon är det möte med föreståndare och vad jag tror är rektorn i området och syrran vill inte gå själv så hon har bett mig följa med. Hon vill inte att denna fröken ska jobba på avdelningen. Kan hon kräva det?? Vad har hon för rättigheter? Hon pratade med rektorn idag och då pratade hon runt det och undrade om pojken verkligen skulle gå kvar hos dom?!
Detta är INTE FÖRSTA GÅNGEN SYRRAN TAR UPP MISSHANDEL (ELLER VAD MAN NU SKA KALLA DETTA) PÅ DENNA FÖRSKOLA

HJÄLP HJÄLP HJÄLP
Citera
2012-01-18, 19:25
Medlem
MadDog76s avatar
givetvis så kan din syrra kräva det !!
Om det är möjligt eller inte är en annan sak..
Din syrra bör ta i kontakt med andra föräldrar å berätta om vad som hänt..
kan tänka mig att det får en sådan reaktion som ni/hon är ute efter..
Givetvis så ska förskoleförsetåndaren få sparken.....
det blir inte blåmärken av att "lätt" klämma på ett barns arm..

Lycka till & bra av dig att backa syrran !!
Citera
2012-01-18, 19:29
Medlem
Kringelkukens avatar
Hade dagisfröken gjort det eller?

Din syrra får väl för övrigt uppfostra ungjäveln lite bättre.
Typiskt whitetrash grej detta, jag antar att din syrra är singelmamma tjock och röker som en skorsten.
Citera
2012-01-18, 19:32
Medlem
Ronilles avatar
Saken är den att dels så är förskoleläraren anställd på kommunen = ett helvete att sparka någon. Sedan kan det också vara så att rektorn är lojal mot sin personal. Därför måste ni vara sakliga, lugna och ha adekvata argument varför ni anser att det är en jobbig situation.

Främst trycka på att pojken inte vill gå dit. Dock ska man vara medveten om att saker sker när man arbetar med barn som i stridens hetta blir fel. Därmed inte sagt att jag tar ställning.

Vet ni med säkerhet att det är läraren som vållat skadorna, dokumenterade ni dem? Eller kan det vara ett annat barn.
Senast redigerad av Ronille 2012-01-18 kl. 19:34.
Citera
2012-01-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razorframe
Så här är det. Syrran min ringer idag och berättar att dagen innan julledigheten händer följande

Hon hämtar sonen 5 år på förskolan och då berättar fröken att det har hänt en "liten olycka". Han ska ha busat och ritat på dom andra barnens teckningar och inte slutat vid tillsägelse.
-Han kan ha fått ett litet rivmärke, säger fröken. Eftersom hon sa det så lungt så tog inte syrran notis till det och godtog frökens ursäkt. När dom kom hem så klagade han på att han hade ont i armen. Dagen därpå så åkte pojken till sin pappa varpå pappan ringer ursinnig och undrar vad som hänt med sonens arm. Den var blå OCH hade tre SÅR efter naglar varpå dom senare blev infekterade. Detta polisanmäldes och polisen har nu gått vidare med anmälan. Pojken har VÄGRAT gå till förskolan och fått vara hemma och försöker ha honom hemma tills detta blir uttredd.

Imorgon är det möte med föreståndare och vad jag tror är rektorn i området och syrran vill inte gå själv så hon har bett mig följa med. Hon vill inte att denna fröken ska jobba på avdelningen. Kan hon kräva det?? Vad har hon för rättigheter? Hon pratade med rektorn idag och då pratade hon runt det och undrade om pojken verkligen skulle gå kvar hos dom?!
Detta är INTE FÖRSTA GÅNGEN SYRRAN TAR UPP MISSHANDEL (ELLER VAD MAN NU SKA KALLA DETTA) PÅ DENNA FÖRSKOLA

HJÄLP HJÄLP HJÄLP

Vänta nu.....

Förskolan går in och stoppar ett bråk mellan två elever. Det råkar bli några rivmärken på sonen efter att personalen har skilt två bråkiga elever åt. Pappan ringer ursinnig och har tutat i sonen att vägra gå till förskolan mer. Är det så jag ska uppfatta den här "tragiska" historien?

Folk glömmer bort att lärare har laga befogenhet att handgripligen sära på barn i bråk...

Från skolverkets juridiska vägledning

"Rektorn eller lärarna får då vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som krävs för att tillförsäkra eleverna en trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. Det kan till exempel handla om tillrättavisningar eller omflyttningar i klassrummet för att sära på elever. Bestämmelsen i skollagen gäller också om en rektor eller en lärare behöver gå emellan två elever som bråkar eller för att stoppa skadegörelse."
http://www.skolverket.se/polopoly_fs...o_studiero.pdf

Misshandel, nej
Vållande till kroppsskada, ja kanske om rätten finner att läraren har använd mer våld än vad som var skäligt i situationen.
Men enligt din berättelse så har läraren skilt din son åt genom att ta honom i armen och råkat riva honom när han troligtvis har gett motstånd.
Eftersom att läraren inte hade uppsåt att skada så kan inte inte bli misshandel.

Däremot är det nog mer troligt att pappan har skrämt upp sonen sin då barn i den åldern inte bryr sig om rivmärken om inte någon har hotat eller skrämt barnet.
Citera
2012-01-18, 20:16
Medlem
Citat:

HJÄLP HJÄLP HJÄLP

Mina judesensorer plockar upp höga nivåer av överdrivning.
Citera
2012-01-18, 20:18
Medlem
blodpalts avatar
Att farsan misskött barnens sår så pass att ett par skrapsår blivit infekterade gör ju att man snarare bör misstänka honom för vanvård än en förskollärare som gör sitt jobb för något.

Folk borde fanimej klippa sig och se till sina egna fel istället för att hacka på folk som får städa upp resterna efter dålig uppfostran.
Citera
2012-01-18, 20:35
Medlem
Fröken förklarade att hon hade gjort detta. Såren var djupa och blåmärken tydliga och polisen blev förvånade och undrade hur en sån skada uppkommer om man "bara" tillrättavisar en 5 åring. Inte ute efter att sparka fröken men kanske flytta till annan avdelning.
Citera
2012-01-18, 20:55
Medlem
Citat:
Fröken förklarade att hon hade gjort detta. Såren var djupa och blåmärken tydliga och polisen blev förvånade och undrade hur en sån skada uppkommer om man "bara" tillrättavisar en 5 åring. Inte ute efter att sparka fröken men kanske flytta till annan avdelning.

Skulle gissa på att skitungen var vild och utom all kontroll till den grad att hon tog i lite hårdare än hon menade att göra. Skulle bli förvånad om detta inte hänt ett flertal gånger hos mången föräldrar med energiska och olydiga barn.

Hans vägran är nog även troligtvis till stor del av den uppståndelse som hans föräldrar skapat över det hela. Barn anpassar till viss del sin reaktion på detta. Hade en bekant en gång i tiden som brände sig på en brännmanet en gång. Ingen stor grej, precis, det händer väl alla någon gång. Dock fick hans pappa spel och hade panik, vilket ledde till att pojken även han blev panikslagen och låg och försökte spy senare på kvällen.
Senast redigerad av Paxdax 2012-01-18 kl. 21:01.
Citera
2012-01-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paxdax
Skulle gissa på att skitungen var vild och utom all kontroll till den grad att hon tog i lite hårdare än hon menade att göra. Skulle bli förvånad om detta inte hänt ett flertal gånger hos mången föräldrar med energiska och olydiga barn.

Hans vägran är nog även troligtvis till stor del av den uppståndelse som hans föräldrar skapat över det hela. Barn anpassar till viss del sin reaktion på detta. Hade en bekant en gång i tiden som brände sig på en brännmanet en gång. Ingen stor grej, precis, det händer väl alla någon gång. Dock fick hans pappa spel och hade panik, vilket ledde till att pojken även han blev panikslagen och låg och försökte spy senare på kvällen.

Precis, själva handgemänget lär inte ha ryggat ungen, utan det var nog efterspelet som gjorde att ungen inte ville till förskolan mer. Små skador som detta bryr sig inte barn om, de mäker knappt att de finns. Det är när skadorna kan kopplas till ett skuldsatt beteende som det blir rädslor. Dvs när någon hotar och skriker samtidigt som handgemäng sker, eller när föräldrar blåser upp detta och övertalar sonen att vägra skolan
Citera
2012-01-18, 22:16
Medlem
Big89Daddys avatar
Skitungen lärde sig att man inte går och klottrar på andras egendom. Läxan lärd. Sluta dalta runt och uppfostra era barn.
Citera
2012-01-18, 22:22
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ungar som bråkar o resultatet blir lite rivmärken.. Inget o tjafsa om.. Annars kan hon springa med curlingkvasten efter knodden hela livet o se vad hon får för barn då.. Att anmäla dagiset är tattarfasoner för att mjölka ut pengar eller är det en ursäkt hon kräver för att hennes heder blivit kränkt ?..

Lägg ner o be henne kamma till sig så kan hon hålla huvudet någorlunda högt än att bete sig som 3e klassens medborgare.. Skärpning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in