2013-07-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Tror du missupfattade mig helt där. Jag har aldrig tagit någonting på avbetalning. Tar du ingenting på avbetalning så har du pengar i slutet av månanden. Har du pengar kvar i sluetet på månanden så kan du spara. Kan du spara så slipper du ta saker på avbetalning (och betalar bara hälften mot de som gör det för du slipper ränta) osv.
Ah okej, sorry! Nä jag vet inte det är väl knarket i så fall, men fan vad tråkigt livet hade varit utan.
Citera
2013-07-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veles
Ah okej, sorry! Nä jag vet inte det är väl knarket i så fall, men fan vad tråkigt livet hade varit utan.

Tja har du ett sparande istället för skullder och slipper lägga en massa pengar på räntekostnader ,påminelseavgifter och inkassoavgifter så har du även råd med mer knark ifall det nu är vad du vill läga dina pengar på.

Vågar knapt tänka på vad en langare tar för ränta för en lina på kredit?
Citera
2013-07-09, 20:20
Medlem
Citat:
Tja har du ett sparande istället för skullder och slipper lägga en massa pengar på räntekostnader ,påminelseavgifter och inkassoavgifter så har du även råd med mer knark ifall det nu är vad du vill läga dina pengar på.

Vågar knapt tänka på vad en langare tar för ränta för en lina på kredit?
Lite off topic, men det beror väl på hur bra man känner sin kran. Ibland brukar jag själv föreslå en extra avgift om jag ska krita över en längre period, men oftast kan jag krita utan extra kostnad i någon månad eller så.

Det känns som att det alltid finns något att lägga pengar på varje månad, även om jag bortser från knarket (nu när jag tänker efter). Det är väl olika för alla, men jag har i alla fall väldigt svårt att planera saker långsiktigt eller syssla med längre projekt (typ sparande, utbildning, körkort) och vill ha snabba pengar/resultat.
Edit: Orelaterat, men man borde för fan kunna tenta av hela gymnasiet och högskolan så man slipper gå skiten och hålla på med fucking projektarbeten. Sån är jag
Senast redigerad av Veles 2013-07-09 kl. 20:22.
Citera
2013-07-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veles
Edit: Orelaterat, men man borde för fan kunna tenta av hela gymnasiet och högskolan så man slipper gå skiten och hålla på med fucking projektarbeten. Sån är jag

Jo, jag instämmer. Det borde kosta 10.000 kronor att göra proven, så pundare och andra samhällsbihang blir av med pengar, som dem egentligen skulle lagt på droger...

Eller vad säger du?
Citera
2013-07-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zencor
Jo, jag instämmer. Det borde kosta 10.000 kronor att göra proven, så pundare och andra samhällsbihang blir av med pengar, som dem egentligen skulle lagt på droger...

Eller vad säger du?
Nä men tenta av skiten så man har betyg, högskolepoäng och allt vad det heter. Sen kan man söka till dunderjobbet, tjäna ännu mer än man kunde tidigare, och kanske köpa mer knark.
Citera
2013-07-10, 01:04
Medlem
Som någon tidigare nämt i tråden är det skaplig skillnad på en singelkille som bor i en etta och kan jobba 200h+ per månad med lön därefter, och en familj med ett eller ett par små barn.

1. Kravet på boende är betydligt högre, både läge och storlek. Det går att bo i en trång tvåa på fjärde våningen utan hiss där man får bära sin 15kg emmaljunga vagn med sovande barn upp och ned när man ska nånstans, men det är allt annat än rimligt. Ponera 6500kr/mån hyra+el.

2. Ska man äta någorlunda varierat och nyttigt blir det fort dyrare än om man kan leva på fiskpinnar och snabbmakaroner. Här säger vi 5000kr

3. Bil är mer eller mindre ett krav med barn, och ovan nämnda emmaljunga får tyvärr inte in i en liten snål micra. Och hur kul är det att ha sina barn i en 740 den dagen man kanske krockar. Månadskostnaden för en någorlunda säker och rymlig kombi ligger grovt uppskattat runt 2500kr för bensin, löpande servicekostnader, etc.

4. Har man barn på dagis kostar detta runt tusenlappen per skalle. Ponera två barn = 2300kr

5. Barnvagn, babyskydd, bilbarnstol etc är i sig engångskostnader, men när man ska ha ett visst babyskydd 0-12 mån, sen en viss storlek på stol i ett par år till, för att sedan behöva en ny stol så byggs det på rätt mycke löpande kostnader även där. Vi drar till med en tusenlapp i månaden, då får man in barngrindar osv också.

6. Barnkläder växer barn fort ur och behöver större, om man är rätt aktiv på att leta begagnade kläder kommer man undan rätt rimligt men det ändå pengar, många bäckar små blir till dyra översvämgningar i källaren... Vi säger 500kr/månad för räknexemplets skull.

7. Inga flashiga mobiler på avbetalning, men likväl går det åt ett par mobilabbonemang och internet. Tv licens åker man i regel på också. Lägger man till hemförsäkringen och att man blir kallad till tandläkaren nån gång om året, så är man uppe i närmare tusenlappen per månad även med relativt billiga abbonemang.

8. Kläder till de vuxna, tvättmedel, hygienprodukter, blöjor, osv kostar också och går i betydligt högre takt med småbarn än som ensamstående (inte kläderna, men tvättmedel och blöjor). Säg 2000kr/mån.

Nu är vi uppe i runt 21.000, och det utan att en enda krona har gått till "konsumptionsvaror", inga avbetalningar och ingen ny TV. Inte heller ett speciellt stort boende eller dyr bil har exempelfamiljen fått. Mer kläder än för att täcka för utslitna plagg har familjen inte heller köpt under exempelmånaden. Ej heller ätit ute, köpt någon alkohol eller tobaksvaror.

Vi fortsätter att ponera att modern jobbar halvtid på kommunen för att kunna vara hemma och ta hand om barnen när de kommer hem från skolan, alternativt slippa vara på dagit 9h per dag och i princip aldrig träffa sina egna föräldrar. För det får hon ut 7.000kr efter skatt.
Pappan i hushållet arbetar på valfri svensk industri och lyfter ut säg 20.000kr efter skatt.

När allt budgeterat har gått ut återstår 6000kr, vilket är iofs bra. Sålänge inte sonen vill börja spela hockey, eller dottern rida, eller tvättmaskinen går sönder, eller man förlorar arbetstid pga barns sjukdom, eller något annat av de tusen oförutsedda saker som kan hända med barn. Utspritt på 4 personer är det lite drygt 1000kr per månad i smågrjor och uförutsedda utgifter så är de pengarna slut.

För att avsluta med att relatera till mig själv har jag och sambon en rätt hårt specifierad budget för varje månad, som är designad från 25'e till 25'e. Dvs den 24'e är det ganska tomt på lönekontot. Dock ska det tilläggas att vi sparar undan en hel del till kommande husköp och boffert, så skulle lönen utebli ett par månader så är det inte hela världen. Så det är självvalt, även om det är trist att ligga nära noll i slutet av känslomässiga skäl
Citera
2013-07-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone

Totalt meninsgslöst inlägg har ni en buffer samt ett bosparande så har ni inte slut på kontot i slutet på varje månad, det är inte den situationen som ifrågasätts. Hade ni däremot saknat buffert/bosparande och varit tvungna att äta ris med kechup sista veckan innan lön så skulle du kännt dig träffad.
Citera
2013-07-10, 23:54
Medlem
Citat:
Totalt meninsgslöst inlägg har ni en buffer samt ett bosparande så har ni inte slut på kontot i slutet på varje månad, det är inte den situationen som ifrågasätts. Hade ni däremot saknat buffert/bosparande och varit tvungna att äta ris med kechup sista veckan innan lön så skulle du kännt dig träffad.

Notera att jag skrev att jag själv hade buffert/bosparande, inte den exempelfamiljen som jag beskrev.
Jag har ungefär de utgiftsposter som jag beskrev, men en bra bit högre inkomst än dem. Så nej, jag själv är inte målgruppen för tråden, men exempelfamiljen i mitt inlägg tycker jag är.
Citera
2013-07-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Notera att jag skrev att jag själv hade buffert/bosparande, inte den exempelfamiljen som jag beskrev.
Jag har ungefär de utgiftsposter som jag beskrev, men en bra bit högre inkomst än dem. Så nej, jag själv är inte målgruppen för tråden, men exempelfamiljen i mitt inlägg tycker jag är.
Det sorgliga är väl att din exempelfamilj verkar vara allt för vanlig, med folk som skaffar ungar innan de har råd att spara ihop till ett startkapital och en buffert.

Att familjer kostar förstår jag, men de som bor ett par, båda med någon form av inkomst och inga barn, inte ens ett husdjur... hur lyckas de bränna upp så mycket pengar och inte få en krona över till sparande? Fast jag kanske är speciell då jag varken nyttjar tobak eller alkohol och verkar avla pengar på något vis för min budget säger att jag borde gå minus, men det är plus på sparkontot varje månad ändå. Och så har man några lappar här och där i madrassen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in