Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Är det vanligt att folk menar att man skall få tycka som man vill inom politik?
Ja, när det gäller moral, men inte fakta.
28,21%
22 röster
Ja, när det gäller fakta, men inte moral.
10,26%
8 röster
Ja, när det gäller både moral och fakta.
21,79%
17 röster
Nej, varken när det gäller moral eller fakta.
39,74%
31 röster
  • 1
  • 2
2012-01-18, 12:41
  #1
Medlem
Frasen "man kan tycka som man vill" kan komma fram på i alla fall två olika sätt inom politik:
1. Man kan tycka vad man vill om moral, ideologi eller politiska preferenser; som i att man säger att det är okej att ha en viss åsikt om det är rätt eller fel att tillämpa dödsstraff för vissa brott; att ett samhälle där vissa droger är förbjudna är ett bättre samhälle än ett där de inte är det; att det är rätt att 50%+1 av befolkningen får bestämma över andra; eller att det är fel att alla inte är lika inför lagen. Att säga "Man får tycka vad man vill" i sådana här sammanhang innebär att vissa värderingar är det helt okej att ha (vilket i sig kanske innebär att man inte skall attackera eller förlöjliga sådana "grundvärderingar", men jag är inte så säker).

2. Man kan tycka vad man vill om hur samhället fungerar, och vad för effekt en viss politik har. Ett exempel skulle vara att ifall någon säger "Jag tror att en ökad kapitalskatt leder till lägre tillväxt" och någon frågar "Hur vet du det?" och den första personen svarar "Det är min bedömning, man får tycka som man vill". Alltså, här säger man inte att man får tycka vad man vill om vad som är rätt och fel, utan man får tycka efter ens tro på hur saker fungerar.
I båda fallen så är poängen, som jag förstått det, med att säga detta att det är okej att rösta efter vad man tycker, även om man inte kan förklara djupare varför man borde tycka så.

När ni är ute och debatterar händer det att ni stöter på eller själva använder er av den här - eller liknande - uttryck för att försvara varför det är okej att rösta (eller ha en viss ideologi)? Är det vanligt eller ovanligt att folk tycker detta är okej att man argumenterar så här?

Med vanligt menar jag att det är lätt hänt att 30% av de du stöter på skulle kunna säga något sådant, i något av fallen. Alltså, om du har 10 diskussioner så skulle minst tre av dessa kunna tänka sig att använda det här resonemanget. Om du tror att färre än 30% skulle använda sig av det här sättet att resonera, då är det ovanligt.

Jag har stött på det här i båda fallen, men har ingen aning om hur vanligt det är, därav frågan.
Citera
2012-01-18, 12:57
  #2
Medlem
Raketlennys avatar
Det handlar nog mer om för- och nackdelar. Sedan är det upp till var och en att bedöma vilken som väger mest.
Citera
2012-01-18, 14:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Det handlar nog mer om för- och nackdelar. Sedan är det upp till var och en att bedöma vilken som väger mest.

Det skulle vara en sammanslagning av vad jag tänkte mig, att det är en sammanslagning av både ett moraliskt/ideologiskt perspektiv och hur man ser på fakta/sanningen, alltså alternativ 3 eller 4.

Men skulle du säga då att det är upp till var och en / man får tycka som man vill, om huruvida för- och nackdelarna av ett visst politiskt beslut? Alltså att det är okej att rösta och forma sin politiska ideologi efter ens egen övervägning här, oavsett hur den ser ut?
Citera
2012-01-18, 15:54
  #4
Medlem
Raketlennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Det skulle vara en sammanslagning av vad jag tänkte mig, att det är en sammanslagning av både ett moraliskt/ideologiskt perspektiv och hur man ser på fakta/sanningen, alltså alternativ 3 eller 4.

Men skulle du säga då att det är upp till var och en / man får tycka som man vill, om huruvida för- och nackdelarna av ett visst politiskt beslut? Alltså att det är okej att rösta och forma sin politiska ideologi efter ens egen övervägning här, oavsett hur den ser ut?

Ja, annars börjar det röra sig mot religion.
Citera
2012-01-18, 15:56
  #5
Medlem
Mannuss avatar
Nej. Jag har rätt och det är mina åsikter som ska gälla i det här landet.
Citera
2012-01-18, 17:00
  #6
Medlem
Jag undrar varför vissa här anser att man inte ska få tycka som man vill.
Citera
2012-01-18, 17:18
  #7
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelikatKotlett
Jag undrar varför vissa här anser att man inte ska få tycka som man vill.
För att ganska många tycker fel och det leder till negativa konsekvenser för oss alla om de får bestämma? Många vet inte sitt eget bästa utan lever i diverse fantasi-fluff-världar skapade av media, social indoktrinering, politiken o s v. Dessa måste man helt enkelt bestämma över. Även för deras egen skull. På samma sätt som små barn mår bäst av att bestämmas över.
Citera
2012-01-18, 18:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
För att ganska många tycker fel och det leder till negativa konsekvenser för oss alla om de får bestämma? Många vet inte sitt eget bästa utan lever i diverse fantasi-fluff-världar skapade av media, social indoktrinering, politiken o s v. Dessa måste man helt enkelt bestämma över. Även för deras egen skull. På samma sätt som små barn mår bäst av att bestämmas över.
Det känns snarare som att du skapar det samhälle du avskyr.
Citera
2012-01-18, 19:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Ja, annars börjar det röra sig mot religion.

Jag skulle säga att just sådana uttalanden mer uppmuntrar ett religiöst sätt att se på politik än inte. Alltså, om man verkar i en miljö där det man får höra att det är helt okej att ha vilken politisk åsikt som helst, oavsett vilken tveksam moralisk källa den kommer ifrån eller hur illa man resonerar om politikens effekter, så verkar personer som tar Bibeln till hjärtat och förespråkar dödsstraff för alla som äter skaldjur få uppmuntran.
Citera
2012-01-18, 19:09
  #10
Medlem
Landsknechts avatar
Man får självklart tycka vad man vill. Däremot behöver jag inte gilla det.
Citera
2012-01-18, 19:28
  #11
Medlem
snillet_1s avatar
Gemene man hävdar ofta att man får såklart tycka som man vill. Det blir ju dock väldigt tydligt senare att det gäller så länge du tycker rätt.
Citera
2012-01-18, 20:12
  #12
Medlem
Tycker det här är väldigt kulturellt betingat, i ex USA tycker man ju allt möjligt och ofta ganska så vitt svart ex för eller emot abort, för eller emot homoäktenskap, för eller emot krig. I Sverige är det mer nyanser och man säger väl mer njaa och är lite allmänt skeptisk...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback