Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-17, 21:53
  #1
Medlem
Tjena! Satt och kom ihåg ett gammalt brädspel jag spelade med en polare och hans storebror för en 10-12 år sen nånting. Jag minns inte mycket av det, men det var ett spel (minns inte om det var på svenska eller engelska) där man var i antingen ett slott eller en grotta eller nåt liknande, och skulle slåss mot monster. Jag tyckte det var ascoolt för man byggde banan med bitar som fanns med, och så hade man miniatyrer man spelade med. Det här är bara ett svagt svagt minne men jag har för mig att på framsidan var det en barbarliknande karaktär framför ett slott med mörk himmel. Jag minns inte hur spelet gick till alls eller ens om det var roligt men jag tyckte det var ascoolt och hade blivit tacksam om nån visste vad det var för nånting

Som sidofråga kan jag ju fråga om det går att få tag på idag, eller om det finns nåt liknande som är lätt att få tag på. Skulle väldigt gärna vilja ha ett sånt spel, som spelas med miniatyrer man flyttar runt på en bana man själv bygger. I stil med Doom-brädspelet, fast fantasy.
Citera
2012-01-17, 21:56
  #2
Medlem
Jooncs avatar
drakborgen?
Citera
2012-01-17, 21:57
  #3
Medlem
Tirpitzs avatar
Heroquest?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:He..._Boardgame.jpg
Citera
2012-01-17, 22:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tirpitz
Heroquest?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:He..._Boardgame.jpg
Det här tror jag banne mig att det var, känner igen framsidan! Tackar så hjärtligt mycket
Citera
2012-03-27, 14:27
  #5
Medlem
Hittade ingen officiel söker spel tråd så lånar denna.
Vet någon vart man kan få tag i Hotel idagsläget?
Ett brädspel som liknade Monopol fast med lite större byggnader.
http://www.ebay.com/itm/Hotels-board...#ht_879wt_1163
Men går det få tag på svenska? eller i sverige?
Mvh Alekto
__________________
Senast redigerad av Alekto 2012-03-27 kl. 14:30.
Citera
2012-03-29, 16:40
  #6
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alekto
Hittade ingen officiel söker spel tråd så lånar denna.
Vet någon vart man kan få tag i Hotel idagsläget?
Ett brädspel som liknade Monopol fast med lite större byggnader.
http://www.ebay.com/itm/Hotels-board...#ht_879wt_1163
Men går det få tag på svenska? eller i sverige?
Mvh Alekto
Jag har inte lyckats hitta någon svensk version, mitt tips är att hålla ögonen öppna på tradera eller om det går bra med en engelsk version ebay.
Citera
2013-07-31, 16:38
  #7
Medlem
Donspecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alekto
Hittade ingen officiel söker spel tråd så lånar denna.
Vet någon vart man kan få tag i Hotel idagsläget?
Ett brädspel som liknade Monopol fast med lite större byggnader.
http://www.ebay.com/itm/Hotels-board...#ht_879wt_1163
Men går det få tag på svenska? eller i sverige?
Mvh Alekto


Hittade ett exemplar på ebay nyss som jag köpte, har dock inte hört om det finns på svenska..
Citera
2015-07-05, 14:21
  #8
Medlem
För att inte behöva starta en ny tråd så lånar jag den här. Jag letar nämligen namnet på ett spel som jag spelade för länge sedan (ca 15-20 år sedan). Jag har ingen aning om hur känt/okänt det är, men har googlat runt mycket utan lycka så det är förmodligen inte särskilt känt. Det är i alla fall väldigt nostalgiskt för mig och brorsan eftersom att vi spelade det mycket när vi var små, så jag tänkte försöka leta reda på ett sånt till honom.

Från minnet så är spelet ca 30 kort stort och det är mestadels planeter/himlakroppar på korten. Det fanns fyra olika kategorier på varje kort där jag endast med säkerhet kommer ihåg "täthet", men jag tror att "jorden runt" kan ha varit en kategori också. Jag är inte helt säker på att vi spelade spelet på rätt sätt, men vi körde i alla fall så att ena spelaren drog ett kort och utifrån poängen i de olika kategorierna på kortet så valde man vilken kategori man trodde att man hade störst chans att slå motståndarens kort i.

Som sagt, förmodligen inget stort spel och verkligen inget märkvärdigt. Men det är väldigt nostalgiskt och det skulle uppskattas enormt om någon hade koll på vilket spel jag kan tänkas mena.
Citera
2015-07-06, 23:56
  #9
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutsboa
För att inte behöva starta en ny tråd så lånar jag den här. Jag letar nämligen namnet på ett spel som jag spelade för länge sedan (ca 15-20 år sedan). Jag har ingen aning om hur känt/okänt det är, men har googlat runt mycket utan lycka så det är förmodligen inte särskilt känt. Det är i alla fall väldigt nostalgiskt för mig och brorsan eftersom att vi spelade det mycket när vi var små, så jag tänkte försöka leta reda på ett sånt till honom.

Från minnet så är spelet ca 30 kort stort och det är mestadels planeter/himlakroppar på korten. Det fanns fyra olika kategorier på varje kort där jag endast med säkerhet kommer ihåg "täthet", men jag tror att "jorden runt" kan ha varit en kategori också. Jag är inte helt säker på att vi spelade spelet på rätt sätt, men vi körde i alla fall så att ena spelaren drog ett kort och utifrån poängen i de olika kategorierna på kortet så valde man vilken kategori man trodde att man hade störst chans att slå motståndarens kort i.

Som sagt, förmodligen inget stort spel och verkligen inget märkvärdigt. Men det är väldigt nostalgiskt och det skulle uppskattas enormt om någon hade koll på vilket spel jag kan tänkas mena.
Det låter som något av Supertrumfspelen, alternativt kvartett. Har ett minne av precis det du beskriver då jag hade det jag med. Lyckas dock inte googla exakt namn tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback