Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-21, 22:34
  #133
Medlem
Då var det klart. Saxat från "Juridik Idag från Norstedts Juridik"

---

Flertal brev bryter preskription

Högsta domstolen: När ett flertal kravbrev har sänts till gäldenären är risken att inte åtminstone något av dem har nått fram i det närmaste försumbar, slår HD fast. Därmed anser HD att preskriptionsavbrott har skett och förklarar att ett bolags fordran mot en konsument får utmätas.

Ett bolag överklagade Kronofogdemyndighetens beslut om utmätning och yrkade att tingsrätten skulle fastställa att utmätning kunde ske för bolagets fordran mot en man, vilken fastställts genom tingsrätts dom den 8 oktober 1998. Kronofogdemyndigheten hade ansett att bolagets fordran var preskriberad. Bolaget menade att preskriptionsavbrott hade skett vid ett flertal tillfällen.

Tingsrätten lämnade överklagandet utan bifall. Som skriftlig bevisning hade bolaget åberopat dataloggar ur inkassoföretagets datasystem som visade att brev hade skickats under perioden 2 juli 1999 till den 30 juli 2001. Vidare åberopade bolaget att parterna hade haft telefonkontakt och att kopior hade skickats under perioden den 22 mars 2002 till den 16 september 2004. Tingsrätten konstaterade att det var fråga om en konsumentfordran och att preskriptionstiden därför uppgår till tre år. Preskription inträffar om inte något preskriptionsavbrott sker. Det åligger en borgenär att styrka att gäldenären faktiskt fått ett kravbrev. Mannen hade förnekat att han hade haft kontakt med bolaget. Tingsrätten ansåg att den omständigheten att ett stort antal brev sänts till mannens folkbokföringsadress samt att inget av breven hade kommit i retur inte var tillräckligt för att bolaget skulle anses ha styrkt att mannen hade mottagit något av breven. Bolaget ansågs därmed inte ha visat att preskriptionsavbrott skett.

Hovrätten lämnade överklagandet utan bifall, sedan bolaget drivit målet vidare. En ledamot var dock skiljaktig och menade att bolaget hade åberopat tillräcklig bevisning för att preskriptionsavbrott skulle anses ha skett.

Högsta domstolen ändrar nu hovrättens beslut och förklarar att utmätning får äga rum för bolagets fordran enligt tingsrättsdomen från 1998. HD godtar vad bolaget åberopat till stöd för att inkassoföretaget vid angivna tidpunkter har skickat krav- eller påminnelsebrev till mannens folkbokföringsadress. Frågan var därmed om detta skulle godtas som bevis för att breven också nått adressaten, en fråga som kan bedömas på olika sätt med hänsyn till syftet med reglerna på området.

Beviskravet brukar ställas högt när det gäller om en gäldenär har mottagit en preskriptionsbrytande försändelse, konstaterar HD. Att ett enstaka brev har avsänts till gäldenären har normalt inte godtagits som tillräcklig bevisning för att gäldenären också mottagit brevet. Här är det dock fråga om ett flertal försändelser och möjligheten att inte åtminstone någon av dessa har nått gäldenären anser HD vara i det närmaste försumbar om det inte finns någon särskild omständighet som stöd för detta. Eftersom mannen i det här fallet inte har anfört någon förklaring till varför han inte skulle ha fått breven, finner HD att preskriptionsavbrott har skett.

Instans: Högsta domstolen
Nummer: Ö 643-06
Datum: 2007-03-21

----

Jag ska läsa originaldokumentet och försöka mig på en egen analys.
Någon annan som bemödat sig med att läsa domen?
Citera
2007-03-29, 09:36
  #134
Medlem
HEj

Jag och min sambo sitter i träsket med skulder sedan gammalt. Efter att ha läst denna tråd så känner jag kanske lite hopp för framtiden då framför allt detta om preskibition.

Dock har iaf jag varit dum nog att kontakta alla mina inkassobolag för att få en detaljerad lista över mina skulder pga av eventuell skuldsanering.
Räknas detta som ett brytande av presk.tiden?

Jag vet att Intrum Justitia inte har skickat några brev på mina skulder på väldigt länge nu, drygt 7-8 månader och det är där jag har dom äldsta och största skulderna. drygt 100K ca 12år gamla.

Finns det sätt kunna slippa åtminstone en större del av detta, eller är en skuldsanering det bästa i dagensläga plus kanske en ackorduppgörelse?

/ZerQ
Citera
2007-03-29, 16:07
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADZerQ
HEj

Jag och min sambo sitter i träsket med skulder sedan gammalt. Efter att ha läst denna tråd så känner jag kanske lite hopp för framtiden då framför allt detta om preskibition.

Dock har iaf jag varit dum nog att kontakta alla mina inkassobolag för att få en detaljerad lista över mina skulder pga av eventuell skuldsanering.
Räknas detta som ett brytande av presk.tiden?

Jag vet att Intrum Justitia inte har skickat några brev på mina skulder på väldigt länge nu, drygt 7-8 månader och det är där jag har dom äldsta och största skulderna. drygt 100K ca 12år gamla.

Finns det sätt kunna slippa åtminstone en större del av detta, eller är en skuldsanering det bästa i dagensläga plus kanske en ackorduppgörelse?

/ZerQ
Då du har varit kontakt med inkassobolagen angående dina skulder har du så att sæga bekræftat att du vet om att du har skulder hos dom. Dærmed har du ingen møjlighet till att hævda att du aldrig blivit informerad om skulderna.
Citera
2007-11-21, 04:07
  #136
Medlem
Efter att ha läst igenom hela tråden så har jag fått en betydligt bättre förståelse i hur skulder och inkasso funkar. Får börja tacka allihopa för att dela med sig av denna information!

Vill nu väcka lite liv i frågan om HD domen ang. preskriptionsavbrott.
Domen kom ju fram till att "När ett flertal kravbrev har sänts till gäldenären är risken att inte åtminstone något av dem har nått fram i det närmaste försumbar". Fallet gäller 14 skickade brev utan någon förklaring till varför de inte skulle kommit fram.

Självklart blir ju då frågan om var gränsen på antal skickade brev går ganska intressant. Och vilka förklaringar som ev. skulle kunna godtas, till att alltså breven inte kommer fram. Någon som sett hur inkassobolag och tingsrätter/hovrätter har hanterat detta ? Dvs. om man exempelvis fått någon enstaka brev och kanske har någon halvkass förklaring till varför man inte fått brevet.

Mvh,
och än igen tack för en väldigt informativ tråd.
Citera
2009-01-08, 21:00
  #137
Medlem
Motleys avatar
Någon som har bra råd när det gäller detta.. (inga moralpredikningar tack, utan vad som är bäst för min del.)

Skrev ett brev den 5 jan till Payex (apoteksskuld) och hävdade att en räkning var preskriberad och sa att jag inte fått några påminellser tidigare...Om de ansåg att jag hade fel begärde jag bevis på vart och när de skulle ha skickat dessa påminellser. Tror inte att det var ett preskribitionsavbrott, för hur ska man annars kunna bestrida om man inte skriver alls? Två dagar senare får jag iaf ett brev där det står att skulden kommer att skickas till kronofogden nästa fredag, om jag inte betalar hela summan eller ordnar en amorteringsplan med dom. Det står att brevet är från 2 Januari (innan jag skickade mitt alltså) men jag misstänker att de skickat detta för att skrämma mig att erkänna skulden och preskribitionen..Tyvärr funkar det ju För jag lär väl ge med mig om jag inte får något besked om brevet jag skickade innan dess.
Citera
2009-01-09, 09:02
  #138
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motley
Någon som har bra råd när det gäller detta.. (inga moralpredikningar tack, utan vad som är bäst för min del.)

Skrev ett brev den 5 jan till Payex (apoteksskuld) och hävdade att en räkning var preskriberad och sa att jag inte fått några påminellser tidigare...Om de ansåg att jag hade fel begärde jag bevis på vart och när de skulle ha skickat dessa påminellser. Tror inte att det var ett preskribitionsavbrott, för hur ska man annars kunna bestrida om man inte skriver alls? Två dagar senare får jag iaf ett brev där det står att skulden kommer att skickas till kronofogden nästa fredag, om jag inte betalar hela summan eller ordnar en amorteringsplan med dom. Det står att brevet är från 2 Januari (innan jag skickade mitt alltså) men jag misstänker att de skickat detta för att skrämma mig att erkänna skulden och preskribitionen..Tyvärr funkar det ju För jag lär väl ge med mig om jag inte får något besked om brevet jag skickade innan dess.
Antar att det är du som även ställt i samma fråga inne hos oss på Fattiga Riddare.

Läs gärna mitt svar där:
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=1104.0

/Wiseguy
admin för FR
Citera
2009-03-10, 20:42
  #139
Medlem
Preskriptionsavbrott

Citat:
ett flertal försändelser och möjligheten att inte åtminstone någon av dessa har nått gäldenären anser HD vara i det närmaste försumbar om det inte finns någon särskild omständighet som stöd för detta. Eftersom mannen i det här fallet inte har anfört någon förklaring till varför han inte skulle ha fått breven, finner HD att preskriptionsavbrott har skett.


Om det varit ett uppehåll i brevskickandet under några år för att de sedan börjat komma igen, kan man då flera år efter hävda preskribtion i efterhand!

Är det nu så då att det räcker om inkasso skickat vanliga brev regelbundet för att preskribtionsabrott har skett??

Tycker man läser både här och där om att folk hävdar att deras skulder är preskriberade. Men de flesta har ju ändå regelbundet fått brev från inkassobolagen men inte brytt sig!

Citera
2009-03-11, 16:59
  #140
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texel
Om det varit ett uppehåll i brevskickandet under några år för att de sedan börjat komma igen, kan man då flera år efter hävda preskribtion i efterhand!

Är det nu så då att det räcker om inkasso skickat vanliga brev regelbundet för att preskribtionsabrott har skett??

Tycker man läser både här och där om att folk hävdar att deras skulder är preskriberade. Men de flesta har ju ändå regelbundet fått brev från inkassobolagen men inte brytt sig!

Visst är det så att inkassobolagen i många fall kontinuerligt skickat inkassobrev och därigenom kan anses vara preskriptionsavbrott.

Men det är här som knäckfrågan blir.
Inkassobolaget/fordringsägaren har bevisbördan för att gäldenären verkligen har fått brevet/breven!
Det bästa sättet att bevisa att brevet kommit fram är då genom delgivning, dvs att man kvitterar att man tagit emot brevet.
I annat fall så får fordringsägaren det ganska svårt att styrka/bevisa att preskriptionsavbrott verkligen har skett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback