Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-21, 20:32
  #1
Medlem
Österorts avatar
Har en kompis som har en del skulder hos div. inkassoföretag (förstår inte varför de inte hamnar hos kronofogden?).

Liraren jobbar svart då så det finns ingenting att "plocka hem" hos honom.
Nu för några dagar sen fick han ett erbjudande om att få sin skuld halverad hos ett inkassobolag, om han betalar innan ett visst datum. Tyckte detta lät lite spännande och visste inte att inkassobolagen kör så. Ngn annan som har erfarenhet av detta? Vi blev lite sugna på att ringa de andra företagen och kolla om det går att pruta där.
Citera
2005-01-21, 21:28
  #2
Medlem
Hunk Goldens avatar
det kan fungera tex om man erbjuder sig att betala kapitalet om dom kvittar räntan... då får dom skulden men tjänar inget på räntan bättre det än inget, har fungerat för flera st som jag hjälpt formulera breven...man måste låta dom läsa mellan raderna att detta är en one time offer, och man har lånat från allt å alla för att göra detta eller så får dom inget..
Citera
2005-01-21, 22:12
  #3
Medlem
Hispers avatar
Låter som en vanlig ackordsuppgörelse men för ovanlighetens skull kommer den från de som vill pengarna. De har troligen insett att det inte finns pengar att hämta av dem, ett överlämnande till kronofogden skulle inte ge något heller, att begära personen i konkurs skulle leda till att det troligen fanns fler fodringsägare som skulle vilja vara med och dela på kakan. De gör en chansning och hoppas på att få "ensamrätt" på en del av skulden i alla fall.

Oftast är det ju den som är skyldig pengar som erbjuder att betala 50% av skulden om den avskrivs eller så får fodringsägaren ställa sig i kö och vänta tillsammans med alla andra och kanske få 25%.
Citera
2005-01-21, 22:30
  #4
Medlem
Företagarsvinets avatar
Jag har haft mina skulder i över 12 år. Idag är inkassobolagen så möra att dom självmant skickar avbetalningsplaner som lyder i stil med detta:

"Om du betalar 150kr i månaden fr.o.m. Februari, så bjuder vi på räntan!" eller "Betala 6000kr nu så avskriver vi hela skulden!", osv, osv.

Givetvis betalar jag inte ett öre eftersom jag en dag tänker betala allt med ett enda acckord via en advokat och bli av med allt på en gång. Så dom lär bli ännu mörare innan jag lyckats skrapa ihop dom pengarna. Allt till min fördel - jag hade en vän som blev av med en dryg miljonskuld för ynka 200.000kr just för att det gått så lång tid.
Citera
2005-01-21, 22:30
  #5
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Österort
Har en kompis som har en del skulder hos div. inkassoföretag (förstår inte varför de inte hamnar hos kronofogden?).

Liraren jobbar svart då så det finns ingenting att "plocka hem" hos honom.
Nu för några dagar sen fick han ett erbjudande om att få sin skuld halverad hos ett inkassobolag, om han betalar innan ett visst datum. Tyckte detta lät lite spännande och visste inte att inkassobolagen kör så. Ngn annan som har erfarenhet av detta? Vi blev lite sugna på att ringa de andra företagen och kolla om det går att pruta där.

Anledningen till att de inte skickat honom till fogden är att de inte statistiskt bedömer att de kommer att tjäna något på det. Det kostar pengar att gå till fogden och om någon inte har någon inkomst så kommer fogden sannolikt inte att få in något.

Det finns två anledningar till att inkassobolag skickar ut sådana där erbjudanden.

1. Få in lite är bättre än inget.
2. Preskriptionsavbrott. Förvånansvärt många skickar in svarstalonger och skriver att de inte kan betala alls eller att de bara kan betala 25% av kapitalet osv osv. För inkassobolaget innebär det preskriptionsavbrott och en ny chans i framtiden.
Citera
2005-01-21, 22:36
  #6
Medlem
Österorts avatar
Det var min kompis som fick erbjudandet från inkassoföretaget om att betala hälften av skulden, så skulle han bli skuldfri (hos just det bolaget, han har en del sådana bolag efter sig).

Tacksam för era svar, men tycker svaren var lite suddiga. Är det ngn idé för honom (jag kan ta tag i det som kompis), att höra av sig till inkassoföretagen och försöka pruta på skulderna?. Skulderna ligger sammanlagt på kanske 50-60 papp, men min kompis nolltaxerar varje år och ser till att skriva allt på sin flickvän som han köper, så de borde förstå att här finns inga pengar att tjäna.

Edit: Tack företagarsvinet och motvillig! Era svar hade inte hunnit fram innan jag började skriva på detta inlägg.)
Citera
2005-01-21, 22:50
  #7
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Österort
Är det ngn idé för honom, att höra av sig till inkassoföretagen och försöka pruta på skulderna?

Han har väl i praktiken inget att förlora?
Citera
2005-01-21, 22:52
  #8
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Han har väl i praktiken inget att förlora?

Preskriptionen.
Citera
2005-01-21, 22:58
  #9
Medlem
Fogelbergs avatar
jag hade en hyresskuld på 30lappar innan, när jag många år senare gick till Kronofogden för att reda upp skiten och betala för mig så fick jag veta att skulden blivit avskriven, hyresvärden hade gett upp hoppet om att få pengarna och lagt ner skiten 1 år innan jag kom in...
Citera
2005-01-21, 23:07
  #10
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Österort
Är det ngn idé för honom (jag kan ta tag i det som kompis), att höra av sig till inkassoföretagen och försöka pruta på skulderna?. Skulderna ligger sammanlagt på kanske 50-60 papp, men min kompis nolltaxerar varje år och ser till att skriva allt på sin flickvän som han köper, så de borde förstå att här finns inga pengar att tjäna.
Hur gamla är skulderna?
Vad avser skulderna? (konsumentskulder, banklån, företagsskulder etc)
Hur gamla är skulderna?
Vad har hänt hittills avseende hanteringen av dessa ärenden? (Har han skrivit till inkassobolagen eller till fordringsägarna, eller på annat sätt gjort det möjligt för dem att hävda på preskriptionsavbrott?

Du skall veta att det ofta, MYCKET ofta kommer liknande brev från inkassobolag, där skulden redan är preskriberad. Eller där den snart kommer att bli preskriberad.
Det dom hoppas på är att man antingen:

Betalar det föreslagna beloppet = dom lyckas få in en del av skulden. (bättre någonting än ingenting)

Att man skickar in svarstalongen = i och med detta kan dom, med bevis, hävda att preskriptionsavbrott har skett.

Utveckla gärna situationen avseende ovanstående frågeställningar så är det lättare att ge konkreta råd. (PM:a gärna om du hellre vill det)
För om skulderna är (eller snart blir) preskriberade skall han absolut inte betala något!

Jag har väl rätt stor erfarenhet av denna typ av ärenden då jag hjälpt till att "få bort" över tvåhundra liknande skulder pga bla preskription.
Håller numera på med att starta upp ett "skuldsaneringsföretag" just med anledning av att många hamnat i skuldfällan.
Ofta förekommande frågor handlar just om inkassobolagens hantering av preskription och presk.avbrott. Så "lite" kunskap och erfarenhet har jag väl....
Citera
2005-01-21, 23:10
  #11
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Han har väl i praktiken inget att förlora?
NEJ!!!! Hör inte av dig innan du pratar med någon juridiskt kunnig!!

Om du hör av dig till dem kan dom hävda på preskriptionsavbrott i det fall
dom kan styrka att du kontaktat dem avseende skulden/skulderna.

Edit: Precis som Motvillig menade på!
Citera
2005-01-21, 23:32
  #12
Medlem
Arasalls avatar
I din kompis fall verkar det ju inte spela någon roll hur inkassobolagen agerar, eftersom han år efter år kör nolltaxering, och alltså inte har något att driva in. Men eftersom själva frågeställningen faktiskt har allmänintresse - vi är många som är i inkassobolagens klor - är ju svaret att det definitivt går att pruta. Och man får erbjudanden då och då, om man har en skuld med lång löptid.

Om man nu tänker göra rätt för sig är det ett bra erbjudande. Handlar det om saker man tänker överklaga eller om man i grunden skiter i det, kan man ju bara ignorera det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback