Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-20, 08:35
  #145
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Frågan är vem som har koll på filosofi. Hoppas inte du kallar dig filosof och samtidigt lever i den lilla boxen. Det är bevisat av vi har har olika syn på filosofi vilket då rätt tydligt också bevisar att det säkert finns tusentals ytligare syner på vad filosofi är vilket också gör det filosofiskt. Säger inte att denna "incident" är sann. Men om, så möjligen skiljer sig lärarens syn på filosofi från din, min och många andras.

Sluta tramsa. Filosofi är ett akademiskt ämne. De flesta som beskäftiger sig med filosofi känner igen det lika snart de ser det, samt kan skilja det från det, som inte är filosofi. Din skepticism är helt ogrundad, och den tyder på att du antingen trollar eller inte vet vad du pratar om. Det är lika svårt för en filosof att känna igen filosofi, som det är för en sociolog att känna igen sociologi. Att det finns olika åsikter om, vad bra filosofi är, är sant (tänk bara hatkriget mellan t.ex. analytiska skolen från England och USA och kontinentiala skolen från Frankrike/Tyskland) - men det betyder inte, att åsikten skiljer sig markant mellan kvalificerade när det kommer till att bedöma kriterierna för akademiskt vs. ickeakademisk filosofi på ena sidan, och så allt det, som inte är filosofi på andra sidan. Vidare spelar det som sagt ingen roll vad lärarens åsikt om filosofi är (känner inte någon Oxford professor som inte har en någonlunda vettig syn på saker och ting), då det finns kursbeskrivning och krav till vad eleven måste prästera. Jag antar att du bara skämtar och att jag är tråkig, men jag tycker att den sortens dumhet du ger uttryck för är störig. Särskilt för alla som spenderar tid på ämnet. Det är en disciplin med ett särskilt språk, ett särskilt sätt att argumentera och undersöka, och en särskilt historisk utveckling. Som filosof eller filosofistuderande blir man snabbt medveten om, vad som är ortodoskt och vad som inte är, samt vilka frågor man förväntas ta ställning till, och vidare, vad som krävs för att göra nya frågor intressanta. Eleven i skämtet passar inte in någonstans i verkligheten. Ps. jag kommer spöa dig i himlen när vi träffas där.
Citera
2012-01-20, 11:04
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Om nu händelsen är sann och han går på Oxford och ska lämna in en uppsatts på 8 sidor är det rätt modigt att lämna in en mening. Förmodar att han är där för ett bra betyg.

Eftersom modet vid ett sådant handlande inte är lika framträdande och uppenbart som om han hade bjudit ut tjejen anser jag att han inte förtjänade högsta betyg.
__________________
Senast redigerad av Charlie-X 2012-01-20 kl. 11:07.
Citera
2012-01-25, 11:46
  #147
Medlem
MulderX9s avatar
Asså bara för att det hänt någon annanstans, utesluter ju inte det att det hänt på flera anläggningar.


-Hörde att de dricker vatten i england.
-Stämmer inte, för jag hörde att de drack vatten i sverige för 4 år sedan.

Ni låter ju helt insnöade, historien upprepar sig , trot eller ej.
Citera
2012-01-25, 16:10
  #148
Medlem
Kryptisks avatar
Skulle inte blivit så förvånad om detta faktiskt hade hänt. Alla lärare är ju olika.
Det är ju kvaliteten och inte kvantiteten som räknas ändå.


En sak som dock gör mig lite skeptisk är att jag hörde detta från en gammal vän som berättade att det hänt på högskolan i Skövde.
Citera
2014-04-22, 18:13
  #149
Medlem
Vafan är det för enkel kommentar! jeez louize!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback