Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-17, 16:30
  #1
Medlem
Hej!
Tänkte söka ett deltidsjobb som lokalvårdare där det står "Erfarenhet av butiksstäd är ett krav"
Då undrar jag exakt vad är det som är speciellt med "butiksstäd"?
Jag praktiserar i en butik just nu och där har jag kört en städmaskin, är det det dom menar eller är det något mer "avancerat" och varför är det ett krav?
Citera
2012-01-17, 16:32
  #2
Medlem
Fettopappas avatar
Din erfarenhet kan absolut vara tillräckligt, sånt är alltid svårt att veta. Det bästa är att du kontaktar dem och frågar.
Citera
2012-01-17, 16:33
  #3
Medlem
Elitrulltartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickaboven
Hej!
Tänkte söka ett deltidsjobb som lokalvårdare där det står "Erfarenhet av butiksstäd är ett krav"
Då undrar jag exakt vad är det som är speciellt med "butiksstäd"?
Jag praktiserar i en butik just nu och där har jag kört en städmaskin, är det det dom menar eller är det något mer "avancerat" och varför är det ett krav?

Det skall räcka för att kvalificera dig.

Att dom skriver det för att få bort alla 'outbildade' och 'oerfarna' dvs slemmet?

Inte för att det är en vetenskap att städa en butik. Jag skulle säga att du är kvalificerad!

MVH
Citera
2012-01-17, 16:44
  #4
Medlem
Biomasss avatar
Dels är det för att, som någon nämnde tidigare, sortera bort "slemmet" och dels är det för att ge de som vet vad de sysslar med möjligheten att göra ett bra jobb. Inom lokalvård generellt finns det flera olika områden och mer djuplodade kunskaper. Visst, det krävs knappast en 3-årig högskoleutbildning men lite vetskap och känsla räcker långt.

Exempelvis finns det butiker vars golv bara kan tvättas med ett visst medel (tillhandahålls oftast) och i en viss temperatur. Som erfaren lokalvårdare vet man detta sen innan och när det omnämns kommer det inte som en chock för lokalvårdaren. Vidare finns det regler och särskilda förhållningar om hur rengöringen ska gå till, bortsett från det självklara, beroende på vad för sorts butik det rör sig om. Är det en djuraffär så måste du gå tillväga på ett sätt som inte kommer fungera bra i en barnaffär exempelvis.

Lokalvårdsmarknaden är idag översköljd av olika sorters preparat och s.k "naturmedel" där företagen påstår ha sig den bästa lösningen på kundens smuts. Sanningen är att många har samma substanser i grunden, dock är det upp till lokalvårdaren att veta olika skillnader mellan dem för att kunna preparera (som det så fint heter nuförtiden) golven på bästa möjliga vis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback