Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-17, 15:53
  #1
Medlem
hedda89s avatar
hej. jag och min sambo funderar på att flytta ner till kambodja
men är osäker på vad som gäller vid äganderätt av fastigheter och företag?
har läst på lite om visum men kommer inte fram till något vettigt, och tänkte om någon här har lite tips.
måste man förlänga sitt visum varje år? hur stor är risken att det inte blir godkänt?
Vi vill ju flytta ner dit på riktigt och inte behöva åka hem emellan.

vi åker på semester dit nu om några veckor men om allt känns bra där så tänkte vi att flytten ska vara gjord om ett år drygt.

så mina funderingar är. äganderätt företag och lägenhet/hus och visum
Citera
2012-01-17, 16:54
  #2
Medlem
Blacknesss avatar
Du kan förlänga ditt visa hur länge du vill, du skaffar ett så kallat businessvisa, har för mig att man måste förlänga det en gång var sjätte månad men det är aldrig några problem.
Om de skulle börja jiddra med er så ska ni veta att de enbart vill ha en muta, det mest korrupta stället jag någonsin satt min fot på, fick tom kvitto på mutorna ibland. Är väll lite på gott och ont, har du pengar så behöver du inte vara orolig för något. Dessutom så är det inga stora summor vi pratar om, för 50 dollar kommer man långt, hälften av vad en vanlig polis har i månadslön.
Hade själv en overstay på typ 3 månader men 80 dollar senare så trolla det bort den.

Angående företag vet jag inte säkert, har för mig att utlänningar inte får äga mark men att man kan leasa marken i 99år, var ett gäng ryssar som leasa de flesta av öarna utanför Sihuanookville iaf.
Sen ska det vara fritt fram att öppna ett företag, kan hända att du måste ha någon typ av "god man" som själv är kambodjan som frontar företaget. Men det bästa är att fråga de svenskar som redan driver företag där nere, de ger de bästa svaren.

Får man fråga vad ni tänkt att försörja er på där nere och vilken stad ni tänkt bo i?
Har ni varit i Kambodja tidigare?
Citera
2012-01-17, 17:32
  #3
Medlem
hedda89s avatar
tack de hjälpe riktigt mycket

vi kommer besöka landet nu i februari och har aldrig varit där tidigare men har varit i thailand ett antal ggr. vet att de inte är samma sak men ändå :P

vad vi har läst oss till så verkar det som att det blir Sihuanookville vi vill bosätta oss i men man vet ju aldrig när man inte varit där än. men det lutar dit åt.
ang försörjning så har vi ett svenskt företag redan som snurrar på under tiden vi är där men självklart hade vi tänkt öppna något litet där nere också. vi funderar på en bar/klubb men vet inte än eftersom vi inte kan så mycket om reglerna och att vi inte varit där och kollat runt hur läget ser ut så vet man ju aldrig
några tips på nått?
Citera
2012-01-17, 19:38
  #4
Medlem
Blacknesss avatar
Ja riktigt som Thailand är det ju inte, lite mer basic i Kambodja

Men har själv bott i Sihuanookville och älskade stället, hoppas ni inte har något problem med folk som pundar utav bara helvete för finns gott om sådan folk där , men såg aldrig några bråk eller problem. Eller ja, polarn blev väl bötfälld av snuten på 100dollar efter han gjort slut med en Kambodjanska som tog det lite dåligt och några dårar som spräckte skallen eller bröt ben i mopedolyckor, men det kan undvikas med lite sunt förnuft.

En bra idé att flytta ner dit då ni redan har ett företag, då levnadskostnaden sjunker markant jämfört med sverige, om ni är beredda att sänka eran levnadsstandar dvs
Sen är det ju regnperiod och lågsäsong mellan typ april-november och då är det bara att stänga igen och njuta av sommaren i Sverige.

Inga problem att öppna en bar eller guesthouse, faktum är att det är relativt enkelt att leasa ett ställe i ett par år för ett par hundra tusen, tjänar väll inga större mängder pengar men gör man ett bra jobb och lägger ner lite själ i det så överlever man utan problem.

Nu var det ju ett par år sedan jag var i Sihanookville och mycket kan ha ändrats men det fanns gott om svenskar där nere som säkert kan bistå er med hjälp och råd, en svensk restaurang på Victory Hill och ett guest house i närheten ägdes och drevs av svenskar.

Tycker i alla fall att ni verkligen borde kolla in Sihuanookville och dra till Victory Hill så fort ni kommer dit, lite äldre folk som bor där och de har lite mer koll på stället. Vill man sedan festa till solen går upp är inte den stora stranden, Serendipity beach, mer än 20 min bort med mototaxi.

Hoppas ni har en trevlig resa i vilket fall och lycka till!
Har ni några fler frågor så bara pm:a så ska jag bistå om jag kan
Citera
2012-01-20, 09:30
  #5
Medlem
blackness, vad fick du för intryck av kambodja i helhet, gentemot thailand? funderar också på ta en trip ner och besöka landet? finns det stora utvecklingar?

MVH
Citera
2012-01-30, 17:13
  #6
Medlem
hedda89s avatar
ja de hade varit kul att få reda på
Citera
2012-02-05, 20:11
  #7
Medlem
Hej, jag har varit i Kambodja, supertrevligt land.
Vi träffade en man där nere som jobbade extra som lärare, han ville också förlänga sitt visum så han åkte ut i bushen någonstans, betalade en viss summa (har för mig ca 100 dollar) och fick visum för 5 år till... Men sen finns det nog ärligare sätt att få visum
Citera
2012-03-08, 07:33
  #8
Medlem
hej
på flygplatsen ansöker man om visa
turis 20$ 1 månad som man kan förlänga en månad utan att lämna landet
eller
bussnins 25$ 1 månad som du sedan kan förlänga 1mån 3 mån 6mån 1 år
1 år kostar mellan 290-300$ och då får du multi entrys
förlänga visat gör du på vilken resebyrå som helst

du får äga ett företag som utlänning i cambodia till 100%
och företaget kan äga mark hus osv
men inte som privat person

men jag tror det är bättre att hyra lägenhet hus osv
det är ju trots allt aldrig 100% säkert i detta land

men är ett land att rekomendera att åka till
finns mycket för och nakdelar
men så är det väll i alla länder
__________________
Senast redigerad av mytend 2012-03-08 kl. 07:39.
Citera
2013-05-16, 15:21
  #9
Medlem
@Hedda89 hur har dina planer gått?

hur var din semester i Cam och kollade du in shianouk?

Har du öppnat din bar?

Sitter nämligen själv och funderar kring exakt samma banor som du Hedda89.
Citera
2013-05-17, 08:20
  #10
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Ska själv öppna en bar i Sville, men det är nog ganska svårt.
Jobbade där ett tag och det är ganska svårt att etablera sig då konkurrensen är otroligt stor.
Det gäller att hitta på koncept som 19-22 åringar gillar, alltså att bli så fulla som möjligt.
Ni märker t ex att de ställen som har flyers med free drinks är de ställen som har ca 90% av alla partypeeps.

Fast vill man uppehålla sig utan att etablera sig i Sville så räcker det med en liten bar.

Kom ihåg, bli inte ovän med tripadvisor, det gör typ allt.
Citera
2013-05-18, 11:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedda89
hej. jag och min sambo funderar på att flytta ner till kambodja
men är osäker på vad som gäller vid äganderätt av fastigheter och företag?
har läst på lite om visum men kommer inte fram till något vettigt, och tänkte om någon här har lite tips.
måste man förlänga sitt visum varje år? hur stor är risken att det inte blir godkänt?
Vi vill ju flytta ner dit på riktigt och inte behöva åka hem emellan.

vi åker på semester dit nu om några veckor men om allt känns bra där så tänkte vi att flytten ska vara gjord om ett år drygt.

så mina funderingar är. äganderätt företag och lägenhet/hus och visum
Är lite intresserad av varför TS vill flytta till Kambodja. Tycker det är ett mycket spännande land men att flytta till ett sånt annorlunda ställe är verkligen udda. Är nyfiken på vad som är tanken bakom? Är det en ny start i livet. Är det ankor som lockar? Har någon av er någon koppling till Kambodja?
Citera
2013-06-27, 22:28
  #12
Medlem
hedda89s avatar
Ingen direkt koppling till Kambodja.

Det allt handlar om i grund och botten är att jag & sambon är trött på hamsterhjulet hemma i Sverige.

Började surra om detta för ett bra tag sedan och kollade upp vilka "fria länder" som finns kvar i denna värld. Kambodja blev intressant så vi reste ner 1 månad och kollade läget älskar människorna och landet.

Nu har vi båda sparat ihop en rejäl buffert sagt upp våran lägenhet slutat på våra jobb sålt av allt vi äger och har,planet lyfter i slutet på augusti.

Ang att öppna en bar så har vi nog lagt det projektet lite på is känns mer som en back affär då man kollar på konkurrensen i snooky.

Både jag och tjejen är riktiga entreprenörer kmr alltid på sätt att tjäna pengar utanför våra jobb drivit företag på sidan av våra jobb, Samt sysslat med mkt import via china och sålt.

Så tanken är att jag ska syssla med import/Export till en början i sihanoukville tills vi kmr på vad vi verkligen vill göra,

Man lever ju bara 1 liv så man måste chansa lite ibland !
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1771348

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback