Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-17, 05:14
  #1
Medlem
Nu är jag rädd att datorn har pajat. Den bara slocknade igår, den surrade fortfarande men det är bara en svart skärm.

Stäbgde av den med knappen och lät den stå övet natten men utan lycka, det står Packard Bell på skärmen de första sekunderna, men sen när windows ska starta så är skärmen bara svart.


Så nu är frågan, kan jag rädda innehållet på min dator? Tänkte om jag på något sätt kunde koppla upp hårddisken till en annan dator?
Citera
2012-01-17, 05:17
  #2
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Jup. Kjell & co har en sån manick!

http://www.kjell.com/sortiment/dator...44-sata-p68225
Citera
2012-01-17, 05:39
  #3
Medlem
Armons avatar
Så länge hårddisken fortfarande fungerar så är det bara att koppla in den i en annan dator, ja.
Citera
2012-01-17, 06:21
  #4
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armon
Så länge hårddisken fortfarande fungerar så är det bara att koppla in den i en annan dator, ja.

Bump

Fungerar det om datorn har kraschat pga uppfyllt minne. Har försökt med allt, men inget får datorn att starta Funderar på att köpa en sådan som länkades ovan, är det värt det? tror du det fungerar?

Tack
Citera
2012-01-17, 07:09
  #5
Medlem
Armons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamjones
Bump

Fungerar det om datorn har kraschat pga uppfyllt minne. Har försökt med allt, men inget får datorn att starta Funderar på att köpa en sådan som länkades ovan, är det värt det? tror du det fungerar?

Tack

Datorn har kraschat för att hårddisken är full? I så fall borde det gå att koppla in hårddisken i en annan dator för att lösa problemet. Jag har dock aldrig varit i samma situation men enligt min logik borde gå. Du råkar inte känna någon annan med en dator som du kan koppla in den i så du slipper köpa en sån där sladd du förmodligen inte kommer behöva igen?
Citera
2012-01-17, 07:11
  #6
Medlem
Niggerss avatar
Fungera hårdvaran, är det väl onödigt. Då är bara boota datorn på en Linux live CD och rsynca ut data till annan dator. Windows är tyvärr inte UNIX kompatibelt som alla andra OS är ( Mac OS X, Linux , Solaris och FreeBSD )

Citat:
Ursprungligen postat av iamjones
Bump

Fungerar det om datorn har kraschat pga uppfyllt minne. Har försökt med allt, men inget får datorn att starta Funderar på att köpa en sådan som länkades ovan, är det värt det? tror du det fungerar?

Tack
Citera
2012-01-17, 09:14
  #7
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Som sagt!

Det absolut enklaste är att koppla loss hårddisken från den trasiga datorn, koppla in den som "slav" i en fungerande dator.
Ta över ägandeskapet till filsystemet och kopiera över de önskade filerna från hårddisken till t.ex. en USB-enhet!

Tänk dock på att alltid använda ESD-skydd, kopplat till CHASSIET, när du meckar inuti chassiet??
(http://www.webhallen.com/hardvara/54...t_handledsband (65Kr)
http://www.kjell.com/sortiment/dator...armband-p38324 á 29Kr)

Så slipper du problem längre fram!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback