Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-16, 23:09
  #1
Medlem
Tja!

Jag flyttade till Oslo för två veckor sedan och har inte fått jobb än.

Jag har ringt och registrerat mig på alla bemanningsföretag. Jag har även sökt hos nästan alla matbutiker. Jag har även sökt hos de stora byggföretagen; skanska, peab, ncc och jm. (någon som vet fler byggentreprenörer i norge?)

Jag är 26 år gammal, utbildad byggingenjör, har erfarenhet från lager, industri, butik samt försäljning på nätet. Ändå lyckas jag inte hitta ngt.

Någon som har förslag på vart man kan söka eller hur man ska göra?

Mvh
Peter
Citera
2012-01-16, 23:20
  #2
Medlem
Heffoos avatar
Jag flyttade till Oslo i början av januari och har snart 2 jobb! Försök och undvika bemanning så mycket som möjligt även ifall det kan vara lättare att få in en fot på företagen. Sök inte bara jobb, ring och följ upp. Visa intresse!!

Norge är inte vad det var en gång i tiden men finns fortfarande gott om jobb, fortsätt söka de kommer nog upp något när som helst.

Lycka till
Citera
2012-01-16, 23:42
  #3
Medlem
bra jobbat!

får man fråga inom vilken bransch du fått jobb?
Citera
2012-01-17, 01:50
  #4
Medlem
BebbenJohanssons avatar
Bodde i Oslo i 1,5 år,ta t-banan ut någonstans, typ nydalen eller ellingsrudsåsen, och gå runt med cv. Inne i stan söker alla jobb, om du åker ut lite blir det lättare för dig..
Citera
2012-01-17, 01:53
  #5
Medlem
man måste ha referensmakt!

mao karisma

glhf. norska är ett fint språk dock
Citera
2012-01-17, 08:24
  #6
Medlem
Daineas avatar
Funderat på att söka dig utanför Oslo? Du får tänka på att du där konkurrerar med säkert 80-85% av all svensk arbetskraftsinvandring...
Citera
2012-01-17, 15:47
  #7
Medlem
Ja nu när man tänker efter så låter det väldigt vettigt att söka utanför.

Någon som har tips på vilka företag som är bra och lätt att komma in på?
Citera
2012-01-17, 17:41
  #8
Medlem
Daineas avatar
Nu vet jag ju inte hur det ser ut idag, men för bara något år sedan var det brist på arbetskraft i fjällsäkringsföretagen. Efter vad en kund i branschen berättade så var det inte populärt jobb då det var slitsamt och många led av höjdskräck, men gott betalt.

Googla "fjellsikring" så får du upp massor av firmor, bara att söka loss och se om de fortfarande behöver folk...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback