Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-16, 22:14
  #1
Medlem
Bunnys avatar
En provocerande rubrik tycker säkert många...

Den bild som förmedlats via media av de personer som blivit arbetslösa när SAAB gått i konkurs, och även under finanskrisen när underleverantörerna, och regionen även i övrigt, drabbades hårt, är att de verkar skilja sig en del från arbetslösa i andra delar av Sverige. Dels verkar de genomgående ha en ganska låg utbildningsnivå, och inställningen till studier är att det är dom intresserade, dom vill jobbba. När det gäller jobb vill dom helst hitta det på hemorten, och allra helst inom samma bransch dom jobbat förr, och att flytta, det är absolut inte ett alternativ, hellre då fortsätta att vara arbetslös.

Dom verkar även ha inställningen att staten (uttryckt som "regeringen") gör för lite för regionen, att dom borde gå in med stödpaket, betala omställning, utbildning med mera. Perspektivet att utbildning, det bekostar man själv, och jobb, det flyttar man till där det finns, den inställningen verkar inte alls finnas.

Jag har även i mitt arbete kommit i kontakt med många arbetssökande från Trollhättan, Uddevalla, och närliggande orter, och bland både män och kvinnor över 40 verkar den här attityden utbredd. Det är för övrigt något jag även upplevt vad gäller Dalsland-Värmland.

Min fråga är alltså, stämmer den här uppfattningen, har den någon motsvarighet i verkligheten? Någon från regionen som kan berätta?

Är förresten medveten om att Västra götaland sträcker sig längre norrut, men det var enklast skriva regionens namn istället för enskilda orter i rubriken.
Citera
2012-01-16, 22:35
  #2
Medlem
Jonassons avatar
Är ju sådär i alla orter som domineras av en enda industri. Det som är speciellt med Trollhättan är att det är en någorlunda stor stad och inte en liten håla, sen också att SAAB är ett berömt företag. Dessa två fakta underlättar verklighetsflykt.

Räkna med att högskolan i Trollhättan kommer att starta en massa "förvaringsutbildningar" som inte leder till några jobb nu när de fått extra pengar.
Citera
2012-01-16, 23:07
  #3
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Är ju sådär i alla orter som domineras av en enda industri. Det som är speciellt med Trollhättan är att det är en någorlunda stor stad och inte en liten håla, sen också att SAAB är ett berömt företag. Dessa två fakta underlättar verklighetsflykt.

Räkna med att högskolan i Trollhättan kommer att starta en massa "förvaringsutbildningar" som inte leder till några jobb nu när de fått extra pengar.

Är väl ungefär den bild jag fått också, att det finns en självbild som som säger att man är en del av ett stort och ståtligt industrisverige. Den verkligheten försvann både före och i samband med 90-talskrisen, men självbilden verkar vara kvar, och den underlättar inte omställningen.

Eller är jag ute och cyklar? Vad säger ni andra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback