Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-16, 20:22
  #1
Medlem
Jag är en f.d muslim, jag tvivlade alltid på guds existens när jag växte upp, Jag trodde bara på gud för det är vad alla andra i min omkrets gjorde, och för att mina föräldrar lurat mig med det då

Jag slutade tro på gud och mirakel helt när jag var ungefär 15-16, fick självklart dålig kritik och blev hotat osv.. men har fortfarande inte berättat till mina föräldrar, och planerar inte att göra det heller.

Men nu till saken, Jag är väldigt intresserad av religion historia, och alla missuppfattningar som skett genom åren, t.ex att islam delades upp pga politik, och det står inget om koranen om shia och suna muslimer, men folk väljer ändå att tro det.

Vill utöka min religions uppfattning, allt från historia och skrifter osv.
Vad ska man plugga till om man vill arbeta inom religion ?
Vad finns det för arbete inom religion ? förutom religionslärare och präst/imam, nåt som en icke-troende kan arbeta med ?

tack.
Citera
2012-01-16, 20:46
  #2
Avstängd
2Keynotes avatar
Du kan studera teologi och bli professor i t.ex islam en såkallad teolog. Annars finns det inte mycket till jobb, om man nu inte vill bli lärare/präst.
Citera
2012-01-16, 21:04
  #3
Medlem
Logisks avatar
Varför vill du läsa om mer religion när du inte tror på någon Gud? Jag tycker istället att du ska omfamna vetenskapen och istället ta reda på hur universum egentligen fungerar.
Citera
2012-01-17, 03:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Varför vill du läsa om mer religion när du inte tror på någon Gud? Jag tycker istället att du ska omfamna vetenskapen och istället ta reda på hur universum egentligen fungerar.


För att Exponera sanningen
Citera
2012-01-17, 11:44
  #5
Medlem
Logisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaWithWeed
För att Exponera sanningen

Det gör du inte genom att viga ditt liv åt religion, det gör du snarare genom att göra det motsatta.
Citera
2012-01-17, 11:49
  #6
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Det gör du inte genom att viga ditt liv åt religion, det gör du snarare genom att göra det motsatta.

Nej. Tror du att de som är troende bryr sig om den senaste rymdforskningen? Det är bättre om han lär sig mer om varför folk tror som de gör
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback