Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-16, 18:57
  #1
Medlem
Sadisten123s avatar
Kära flashback!

Nu är jag rejält uppjagad. Jag har jobbat som konsult via ett bemaningsföretag några månader. Under denna tiden har jag varit sjuk 3 gånger, 2x3 dagar och en period på 4 dagar. Alla gånger har jag faktiskt varit sjuk och sängliggandes, alltså ingen jäkla turksemester! Det gillas såklart inte och det förstår jag.

Chefen vill nu ha ett samtal med mig om min frånvaro men ber även om referenser från tidigare arbete då mitt uppdrag på nuvarande arbetsplatsen snart är slut. Antar jag rätt i att chefen vill ge mig en chans till via något nytt uppdrag men vill snacka förnuft i mig att ta hand om mig själv bättre och få en bättre närvaro?

Jag är nästan aldrig sjuk, på mina förra jobb har jag haft 100% närvaro, kommit lite sent någon gång klart men aldrig sjuk. Jag trivs där jag är nu, därför är detta så jäkla retligt! Håller på att jaga lägenhet nu, t o m fått lånelöfte...

GAH!

Vad kan jag säga / göra för att få chefen att se att jag faktiskt vill arbeta och jag trivs med det jag gör?
Citera
2012-01-16, 19:04
  #2
Medlem
du kommer bli uppsagd
Citera
2012-01-16, 19:08
  #3
Medlem
Problemet är att du är konsult.
Konsulter säger man upp enkelt och utan problem.

Fastanställda är det svårare att bli av med.
Citera
2012-01-16, 19:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreat
du kommer bli uppsagd
Haha lovely! In your face konsultjävel!

Ts: Det du kan säga till chefen är att du vill jobba och att du inte brukar vara sjuk. Vilket dina referenser kan intyga.
Vad gör en konsult egentligen?
Citera
2012-01-16, 19:22
  #5
Medlem
Sadisten123s avatar
Nu använde jag begreppet konsult lite löst, jag är extra inhyrd som IT personal kan man väl säga. Hanterar diverse system samt support. Klart att jag hellre skulle haft ett fast jobb men man får ta det man kan få.

Jag är som sagt orolig över att bli uppsagd men blir förundrad över varför chefen vill ha referenser om dom ändå tänker kassera mig. Chefen på platsen där jag är nu är nöjd med mig, av intrycket jag fått.
Citera
2012-01-16, 19:44
  #6
Medlem
Lycka till då! Glöm inte att uppdatera tråden
Citera
2012-01-16, 19:45
  #7
Medlem
Sunners avatar
Beror väl på vad din chef är för sorts person. Finns ju alla sorter, från de som verkligen bryr sig om de anställda till rena as med sociopatiska tendenser.
Någon aning om vad chefen tycker? Har kunden haft anmärkningar gällande din frånvaro eller är det helt enkelt chefen som har ögonen på dig p.g.a din aningen lägre faktureringsgrad?

Svårt att säga om man inte har en aning om vad din chef är för en typ, hade det varit men chef så hade jag tippat på att han vill kolla att du mår som du ska.
Citera
2012-01-16, 19:47
  #8
Medlem
gambiafarfars avatar
Du kanske fått allt om bakfoten - han kanske hittat ett nytt uppdrag åt dig och ser enl. ditt CV att du har erfarenhet från liknande jobb tidigare, nu ska han bara fastställa att det är så.

Om det är ang. sjukfrånvaron får du väl bara vara ärlig och säga att du vart lite ostabil det senaste, men att du verkligen vill jobba och att sjukfrånvaron var en tillfällighet, du brukar aldrig vara sjuk annars.
Citera
2012-01-16, 19:50
  #9
Medlem
Arbetsgivaren har en skyldighet för arbetsmiljön. En anställd som har många korta sjukperioder är arbetsgivaren skyldig att se över vad orsaken kan vara. Är det stress? Är det mobbing på arbetsplatsen? är det andra faktorer? Många gånger är det ju slumpen som gjort att man blivit sjuk ofta under en kort period. Har man småbarn hemma så är det nästan kört.

Tror inte du behöver vara orolig för att bli av med jobbet.
Citera
2012-01-16, 20:16
  #10
Medlem
Sadisten123s avatar
Jag har bara träffat chefen på en firmafest och vid några luncher men fått känslan att hon är en mycket social, trevlig och glad person som bryr sig om personalen. Jag borde kanske inte oroa mig, får se helt enkelt.
Citera
2012-01-16, 20:33
  #11
Medlem
kramujanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadisten123
Nu använde jag begreppet konsult lite löst, jag är extra inhyrd som IT personal kan man väl säga. Hanterar diverse system samt support. Klart att jag hellre skulle haft ett fast jobb men man får ta det man kan få.

Jag är som sagt orolig över att bli uppsagd men blir förundrad över varför chefen vill ha referenser om dom ändå tänker kassera mig. Chefen på platsen där jag är nu är nöjd med mig, av intrycket jag fått.


Hej din chef här, Vi ses imon på mitt kontor runt frukost. Ser gärna att du har fått med dina alla dina papper.


skämt å sidor.

Ljug det har jag gjort och fått ha kvar alla mina jobb.. Ehm också så jag har fått alla mina jobb via lögner =)
Citera
2012-01-16, 20:49
  #12
Medlem
Carrickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadisten123
Kära flashback!

Nu är jag rejält uppjagad. Jag har jobbat som konsult via ett bemaningsföretag några månader. Under denna tiden har jag varit sjuk 3 gånger, 2x3 dagar och en period på 4 dagar. Alla gånger har jag faktiskt varit sjuk och sängliggandes, alltså ingen jäkla turksemester! Det gillas såklart inte och det förstår jag.

Chefen vill nu ha ett samtal med mig om min frånvaro men ber även om referenser från tidigare arbete då mitt uppdrag på nuvarande arbetsplatsen snart är slut. Antar jag rätt i att chefen vill ge mig en chans till via något nytt uppdrag men vill snacka förnuft i mig att ta hand om mig själv bättre och få en bättre närvaro?

Jag är nästan aldrig sjuk, på mina förra jobb har jag haft 100% närvaro, kommit lite sent någon gång klart men aldrig sjuk. Jag trivs där jag är nu, därför är detta så jäkla retligt! Håller på att jaga lägenhet nu, t o m fått lånelöfte...

GAH!

Vad kan jag säga / göra för att få chefen att se att jag faktiskt vill arbeta och jag trivs med det jag gör?


Varför vill du ta lån innan du har en säker inkomst? Verkar tvärpuckat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback