Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-16, 17:41
  #1
Medlem
Under ganska sjuka omständigheter valde jag att säga upp mig från mitt arbete idag. Jag var behovsanställd i 1½ år och jobbade i snitt 35 timmar i veckan.

Jag hade ut en lön på ca 17 000kr netto varje måndag, (+ -) beroende på vilka tider på dygnet jag jobbade.

Jag har varit medlem i handelssanställdas a-kassa i ca 1 år.

Kan väl också tillägga att uppsägningen grundade sig på att jag inte gjort mitt jobb regelrätt och efter diskussion valde jag att säga upp mig själv. (Eller rättare sagt ska jag skicka in blanketten om ett par dagar)

Min fråga är nu, får man någon form av ersättning från a-kassan om man sagt upp sig själv och hur ser reglerna ut? OCH vad är skillnaden på om du blir uppsagd eller säger upp dig själv?



Tack på förhand!
Citera
2012-01-16, 17:46
  #2
Medlem
Blacknesss avatar
45 dagar + 5 karensdagar brukar det bara om du inte hade några väldigt speciella anledningar till att säga upp dig, de kan göra undantag ibland men detta är inte så vanligt.
Enklast att faktiskt ringa och prata med dem.
Citera
2012-01-16, 18:28
  #3
Medlem
Får jag endast ersättning i 45 dagar + 5 karens eller hur menar du?
Citera
2012-01-16, 18:38
  #4
Medlem
leprasjuklings avatar
Du får inga pengar alls under 45+5 veckodagar, dvs 10 veckor. Sedan bör du ha rätt till a-kassa på maxbeloppet 680 kr brutto om dagen. Givet att du hela tiden under karenstiden varit anmäld hos arbetsförmedlingen och aktivt sökt jobb.
Citera
2012-01-16, 18:40
  #5
Medlem
galne-golems avatar
50 dagar UTAN ersättning om du säger upp dig själv.
Citera
2012-01-16, 18:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rettu
...
Jag hade ut en lön på ca 17 000kr netto varje måndag, (+ -) beroende på vilka tider på dygnet jag jobbade.

Jag har varit medlem i handelssanställdas a-kassa i ca 1 år.

Kan väl också tillägga att uppsägningen grundade sig på att jag inte gjort mitt jobb regelrätt och efter diskussion valde jag att säga upp mig själv. (Eller rättare sagt ska jag skicka in blanketten om ett par dagar)

...

För 17 lök netto varje måndag hade jag kunnat ta en del skit

Varför inte låta arbetsgivaren säga upp dig istället och komma undan karensen?
Citera
2012-01-16, 19:22
  #7
Medlem
Bunnys avatar
45 avstäningsdagar och 7 karensdagar, inget annat. Men det är din a-kassa som gör bedömningen om skl funnits att säga upp sig, men dom brukar vara tämligen restriktiva.

För övrigt skiljer sig avstäningsdagarna och karensdagarna åt är att du kan jobba under avstäningsdagarna och "jobba av" dem. Karensdagarna är allltid dagar du söker ersättning för.
Citera
2012-01-16, 20:06
  #8
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rettu
Under ganska sjuka omständigheter valde jag att säga upp mig från mitt arbete idag. Jag var behovsanställd i 1½ år och jobbade i snitt 35 timmar i veckan.
Om du är behovsanställd och inte "behövs" längre kan du väl låta arbetsgivaren stå för uppsägningen genom att helt enkelt inte tilldela dig några fler arbetspass? Säg inte upp dig själv utan be din arbetsgivare lösa det och skriva ut ett arbetsgivarintyg åt dig. Då får du a-kassa med en veckas karens bara.
Citera
2013-05-18, 09:41
  #9
Medlem
Pennamedsudds avatar
Om jag säger upp mig från min fasta tjänst, och sedan börjar på ett nytt arbete men det tar slut efter exempelvis två veckor. Är jag berättigad a-kassa i vanlig ordning precis som om jag hade blivit uppsagd från den första tjänsten och sedan stått utan arbete? eller kommer jag ändå att få någon slags straffdagar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback