Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-15, 19:43
  #1
Medlem
Bacon86s avatar
Nu är det dax för tanten att byta dator då den gamla är så trött och bråkar med henne hela tiden!
Hon kör nu en AMD Athlon 64 4000+, med vista.

Då denna inte funkar till Aftonbladet SVT play och mejl så måste den nu bytas.
Ska hon gå in på något så ska det bara blixtra så ska hon vara inne. Då jag inte vet vad hon gör med datorn så att den blir så förbannat seg varje gång så gick nu funderingarna till en iMac.

Mac ska väl vara svårt att få seg och hänga sig och hålla på?
Trycker man på Safari så öppnar den safari med en gång?

Då jag aldrig suttit framför en mac och har inga som helst erfarenheter så vänder jag mig till eliten här.

Krav på datorn:
Hennes telia mail ska funka.
Ladda in bilder från Canon kameran
Koppla in Canon skrivaren.
Klona bilden till TV:n via HDMI (kör bildspel där)
SVT play osv.

Vara enkel för en 65åring att förstå, som aldrig grejat med mac.

ALDRIG KRÅNGLA!


Finns det någon dator som kan tänkas uppfylla dessa vassa kraven?

Prisklass runt 10kkr

Tack!

EDIT: Skulle naturligtvis legat på Köpråd stationär! Så finns det någon snäll mod där ute
__________________
Senast redigerad av Bacon86 2012-01-15 kl. 19:53.
Citera
2012-01-15, 20:02
  #2
Medlem
prudenss avatar
Jag rekommenderar definitivt Mac till mormor. Användarvänlig, stabil, hänger sig aldrig eller sällan- har hänt mig en gång på fem år. Inget tjafs, inte seg, inga virusprogram som gör datorn slö! En Mac av en lite lättare modell kring max 1 kg så kan mormor ta datorn med sig då hon går och fikar med sina väninnor
Citera
2012-01-15, 20:05
  #3
Medlem
Bacon86s avatar
Nu skulle min kära mormor aldrig få för sig att flytta datorn så därför ligger tråden under stationär

Tips? Länk?
Citera
2012-01-15, 20:06
  #4
Avstängd
Etaros avatar
Vill hon ha en stationär så kör på en iMac. Som nämnt ovan blir det inte enklare än så. Plug and play. inga virus. Har en 6 år gammal iMac här hemma som jag aldrig(!!!) omformaterat och den spinner fortfarande som en katt.

Äger både PC och Mac, och ska hon inte spela spel och vill ha enkel mjukvara som aldrig krånglar är macen grym. Har inte ens startat om min på flera månader...

edit:
http://store.apple.com/se/browse/hom...ly/imac/select

Där är iMacarna som finns. De är klart dyrare än ett PC system, men det också vara kalrt värt det för vissa ändamål.

Hon klarar sig lugnt på den billigaste.

Om budgeten är tightare så kan du köra på en Mac mini. Det är lite mer prestanda för pengarna, men då ingår ingen skärm:
http://store.apple.com/se/browse/hom...ac_mini/select
__________________
Senast redigerad av Etaro 2012-01-15 kl. 20:11.
Citera
2012-01-15, 20:18
  #5
Medlem
Bacon86s avatar
Är AppleCare Protection Plan något att sträva efter? I fall att menar jag. Jag står ju med skägget rätt i lådan om det inte funkar.

Pengar har damen så det spelar ingen jätte roll! Ska bara funka! Ska man köpa direkt från äpplet?
Citera
2012-01-15, 20:27
  #6
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon86
Är AppleCare Protection Plan något att sträva efter? I fall att menar jag. Jag står ju med skägget rätt i lådan om det inte funkar.

Pengar har damen så det spelar ingen jätte roll! Ska bara funka! Ska man köpa direkt från äpplet?

Det är en bra försäkring tycker jag.
Citera
2012-01-15, 20:42
  #7
Medlem
Bacon86s avatar
Var hittar jag omvandlaren till hdmi då?

edit:

http://store.apple.com/se/product/H1...o_HDMI_Adapter

är det en sådan man sätter i thunderbolt uttaget?
__________________
Senast redigerad av Bacon86 2012-01-15 kl. 20:51.
Citera
2012-01-16, 23:51
  #8
Avstängd
Etaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon86
Var hittar jag omvandlaren till hdmi då?

edit:

http://store.apple.com/se/product/H1...o_HDMI_Adapter

är det en sådan man sätter i thunderbolt uttaget?


I mini displayporten iofs, men ja, den funkar bra. Finns billigare av varierande kvalitet hos elektronik-kedjorna.

Köper du en Mini så har den hdmi, så det är bara till iMacen du behöver adaptern.
Citera
2012-05-01, 11:42
  #9
Medlem
TheBurdens avatar
Och varför funkar den inte till Aftonbladet SVT play och mejl? Borde den ju göra alldeles utmärkt. Kräver ju inget speciellt.

Har hon nytta av en Mac? Har det någon betydelse för henne om det är Windows eller Mac OS X?

Ni kan ju alltid omformatera hennes dator och installera Windows på nytt. Borde finnas återställningspartition på hårddisken.

Alternativt så kan ni köpa en ny Compaq eller HP. Klart prisvärda. Undvik dock Toshiba, som har mest förinstallerat skit av alla märkesdatorer.

En mac klarar allt som hon vill att den ska göra. Men den är mycket dyrare. Men vill hon ha en Mac, så kör på det. Det är riktigt bra datorer. Kör själv med iMac.
__________________
Senast redigerad av TheBurden 2012-05-01 kl. 11:47.
Citera
2012-05-01, 11:49
  #10
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon86
Är AppleCare Protection Plan något att sträva efter? I fall att menar jag. Jag står ju med skägget rätt i lådan om det inte funkar.

Pengar har damen så det spelar ingen jätte roll! Ska bara funka! Ska man köpa direkt från äpplet?

Mac kan du köpa lite överallt. Elgiganten har det t. ex.

OBS! Ingen dator eller datasystem är perfekt. Och Mac-datorer kan också krascha. Just saying.
__________________
Senast redigerad av TheBurden 2012-05-01 kl. 12:02.
Citera
2012-05-01, 17:04
  #11
Medlem
GunnarBunkers avatar
Kör på något billigt skit och sedan Ubuntu på det. Lätt och stabilt, 12.04 är en dröm!
Men vill du absolut att hon ska ha en mac så bör det funka med en begagnad mid 2010.
Citera
2012-05-01, 18:30
  #12
Medlem
Swedishcrusaders avatar
AppleCare kan vara något att köra på, men man har å andra sidan tre års reklamationsrätt som konsument. Går däremot hårddisken sönder efter att garantin gått ut (12 mån) så är AppleCare att föredra, då den då även täcker hårddisken. Använder man sig av KkL, så räknas HD:n som en förbrukningsdel, och omfattas inte.

Vidare är det som nämnts redan, inga virus (enstaka trojaner har dykt upp, men inget att fästa sig vid) och ett mycket stabilt och användarvänligt operativsystem.

Var dock observant på att det finns macdrivrutiner till Canonskrivaren, det kan vara lite si och så med den saken och varierar från Canonprodukt till Canonprodukt.

Lycka till med datorköpet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback