2012-01-15, 00:01
Medlem
ZhongNanHais avatar
tjao.

hur funkar det med lån vid köp av lägenhet? man måste ha en kontantinsats på 15%? och belåna resten? hur funkar amortering och ränta?
tänk skaffa nått för mellan 1-2 miljoner
Citera
2012-01-15, 00:09
Medlem
Ja, du får använda max 85% av bostadens värde som säkerhet i ett bolån. Resten får du ha kontant eller ta andra mycket dyrare lån.

Sen vet jag inte vad mer du vill veta, du får nog specificera dig lite mer.
Senast redigerad av nonamekalle 2012-01-15 kl. 00:11.
Citera
2012-01-15, 00:53
Medlem
Nä du behöver inte låna resten du får betala hela kontant ifall du känner för det.
Citera
2012-01-15, 00:55
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Ja, du får använda max 85% av bostadens värde som säkerhet i ett bolån. Resten får du ha kontant eller ta andra mycket dyrare lån.

Sen vet jag inte vad mer du vill veta, du får nog specificera dig lite mer.

tjae eftersom jag aldrig köpt en lägenhet förut så vet jag inte vad jag behöver veta. finns någon hemsida på området?
finns väl olika typer av lån, fasta bundna, olika strategier och krav vad gäller amortering
Citera
2012-01-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
tjae eftersom jag aldrig köpt en lägenhet förut så vet jag inte vad jag behöver veta. finns någon hemsida på området?
finns väl olika typer av lån, fasta bundna, olika strategier och krav vad gäller amortering

Jag vet inte om det finns nån hemsida, du kan väl kolla runt på de olika bankernas sidor för att se om du hittar nåt.

Bolån brukar skilja sig en hel del åt mellan olika banker. Vanligt är dock att det lägsta amorteringskravet är att få ner skulden till 75% på 15 år. Dvs: Om du köper en lägenhet för 1 miljon så ska minst 150 000 betalas kontant och 850 000 kan du låna. 100 000 ska amorteras på 15 år vilket ger en lägsta amortering på 556 kr i månaden.

Sen ska du välja bindningstid på dina lån: 3 månader, 1 år, 2 år, 3 år osv. (3 månadersränta är det som brukar kallas rörlig ränta när det gäller bolån, men är egentligen bunden i tre månader) I dagsläget hade jag nog kört ungefär hälften på 3 årsränta och hälften på 3 månaders. Men det är ju upp till dig att avgöra hur du vill ha det, hur säker du vill vara på dina månadskostnader osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in