Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
tjae eftersom jag aldrig köpt en lägenhet förut så vet jag inte vad jag behöver veta. finns någon hemsida på området?
finns väl olika typer av lån, fasta bundna, olika strategier och krav vad gäller amortering
Jag vet inte om det finns nån hemsida, du kan väl kolla runt på de olika bankernas sidor för att se om du hittar nåt.
Bolån brukar skilja sig en hel del åt mellan olika banker. Vanligt är dock att det lägsta amorteringskravet är att få ner skulden till 75% på 15 år. Dvs: Om du köper en lägenhet för 1 miljon så ska minst 150 000 betalas kontant och 850 000 kan du låna. 100 000 ska amorteras på 15 år vilket ger en lägsta amortering på 556 kr i månaden.
Sen ska du välja bindningstid på dina lån: 3 månader, 1 år, 2 år, 3 år osv. (3 månadersränta är det som brukar kallas rörlig ränta när det gäller bolån, men är egentligen bunden i tre månader) I dagsläget hade jag nog kört ungefär hälften på 3 årsränta och hälften på 3 månaders. Men det är ju upp till dig att avgöra hur du vill ha det, hur säker du vill vara på dina månadskostnader osv.