Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-05, 21:03
  #121
Medlem
Jag kommer från Mallorca, även om jag bor i Sverige just nu

Citat:
Ursprungligen postat av ewina
Vad behöver man tänka på?
När man köper eller hyr boende, hur ser villkoren ut?
Huspriserna har gått ner ganska mycket i Spanien sedan 2007, men inte så mycket på Mallorca. Det är kanske inte så billigt att köpa ett hus på Mallorca jämfört med ett liknande hus i Sverige.
Den här webbsidan är Spaniens största om man vill söka hus.

Spaniens banker har stora ekonomiska problem just nu, och de vill desperat sälja några hus så fort som möjligt. På varje banks webbsida (till exempel "Banca March", "La Caixa", "Caja Pollensa") kan du hitta billiga hus.
Citat:
Ursprungligen postat av ewina
Vad händer om man blir sjuk, hur ser sjukvården ut?
Om man jobbar kan man få ett "tarjeta de seguridad social" kort. Alla som har ett "tarjeta de seguridad social" har tillgång till fri sjukvård.
Om man inte jobbar kan det vara lite svårare. Då måste man bevisa att man har någon sjukförsäkring i Sverige (typ försäkringskassan).

Citat:
Ursprungligen postat av ewina
Arbeten, vilka jobb kan finnas för icke infödda med begränsningar i språket?
Det finns inget som helst jobb i Spanien just nu. Nothing. Nada. Det är därför att de flesta ungdomarna har börjat flytta till Tyskland, Sverige, Norge osv.

Du kan prova med att gå på något hotell på Mallorca och fråga om de söker efter någon svensktalande arbetare, men det är helt omöjligt. Även om du fick ett jobb skulle du inte tjäna mer än €800/månad.

Citat:
Ursprungligen postat av ewina
Finns det som i Sverige möjlighet att kunna läsa om landet och lära sig språket bättre på plats?
Ju, man kan läsa spanska hos "Escola Oficial d'Idiomes". Det kommer att kosta runt €200 om året om jag minns rätt.
__________________
Senast redigerad av Durruti 2013-10-05 kl. 21:06.
Citera
2013-10-07, 22:21
  #122
Medlem
Håller med , den tiden är nog förbi just nu , det fanns en tid när jag kunde välja och vraka men jag är välutbildad, inom narkos och operation. NU tror jag det är svårt , svårare framförallt med jobb som inte kräver utbildning och med inga eller låga spanska kunskaper =0

Men det är en helt underbar ö!
Citera
2014-05-07, 14:53
  #123
Medlem
Hej! jag befinner mig i palma och är ute efter ett jobb!
några tips på vad man kan få jobb?
något man ska tänka på innan man söker jobb?

tack för svar
Citera
2014-05-09, 21:11
  #124
Medlem
WLHSs avatar
Jag bor på Malta men känner att Mallorca kanske är passande. Hur ser det ut med lägenheter och hus, hyr man möblerat med long stay kontrakt?
Citera
2014-07-16, 19:45
  #125
Medlem
Är inne på min tredje semester på mallorca och måste bara fråga hur man står ut med britterna. Tidigare har jag varit rätt skonad från dessa men nu bor jag i santa ponsa och jävlar vilket pack det är. Det borde finnas en lägre kategori än White trash dedikerat till dessa britter. Jobbiga, skrikiga, noll respekt oavsett ålder mot allt och alla.
Citera
2018-07-12, 21:50
  #126
Medlem
G-punktens avatar
Hur får man tag på ladd i Palma?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1768845

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback