• 1
  • 2
2012-01-14, 12:43
Medlem
sfrges avatar
Jag håller på med synth och technomusik hemma och är ganska ny i denna värld av sequencing/inspelning. Inom den elektroniska musiken så är ju kvantisering ett måste mer eller mindre. Det mesta måste man ju kvantisera för att det skall låta bra. Inte allt men nästan.
Jag är uppvuxen med hårdrock och gillar fortfarande att lyssna på detta.

Hur funkar det i rockvärlden?? Förekommer kvantisering över huvudtaget?? Typ om Metallica har släppt ett nytt album. Kvantiserar dom Lars Ulrich trummor och sånna grejor??
Personligen så tror jag inte att dom gör det men jag måste ju fråga...
Citera
2012-01-14, 13:31
Medlem
Kasporrs avatar
Det beror ju självklart på hur duktig trummis man har. Vanligtvis kör man på akustiska trummor och då är det svårt att kvantisera. Sedan så är i rock och metal (vissa typer av metal) inte precision så extremt uppskattat alla gånger.
Citera
2012-01-14, 14:42
Medlem
Det är väl snarare en fråga om trummisen spelar efter klick eller inte. Sedan kan du klippa hur mycket du vill för att göra det så stelt som möjligt, men rock bör inte tappa känslan av att det faktiskt är riktiga människor som spelar.
Citera
2012-01-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Det beror ju självklart på hur duktig trummis man har. Vanligtvis kör man på akustiska trummor och då är det svårt att kvantisera. Sedan så är i rock och metal (vissa typer av metal) inte precision så extremt uppskattat alla gånger.

Jo Lars Ulrich etc osv mm...

OnT:

Rock har ju genom historien alltid varit en sak du har repat och spelat live, vilket elektronisk musik inte har lika stort behov av i och med att du inte behöver vara mer än en person på scenen. Rock är ju på riktigt så att säga, därmed inte sagt att elektronisk musik inte har kvalitet. Sedan kan du ju tänka dig på 50- och 60-talet hur det var. De hade en mikrofon till ett band, då kunde man inte sitta och trycka ctrl + q eller hur man nu gör i olika program för att kvantisera. Rock är ju gjort för att spelas live, då måste du sätta din chops istället för att trycka på en knapp. Inspelningstid är dyrt med riktiga trummor och allt möjligt du ska fixa till för att en låt ska låta bra. Visst kan man programera trummor men det låter ju inte lika bra.
Citera
2012-01-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herb.Parlour.
Någon idiot till mod. tog bort mitt svar, så här kommer det igen; Ja det är mycket vanligt med detta inom rock/metal också. Speciellt inom påkostade produktioner tänkta för den större publiken.

Jaha, men då snackar vi takida och nickelback eller? Vadå den breda massan? Källa tack, jag vill inte ha levt en lögn.
Citera
2012-01-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheApocalypse
Jaha, men då snackar vi takida och nickelback eller? Vadå den breda massan? Källa tack, jag vill inte ha levt en lögn.
Precis. Om vi säger så här, Bandit är fullt av kvantiserade rockband. Triggat och tilltightat.
Citera
2012-01-14, 16:25
Medlem
Citat:

Källa på det.... Inte många som kommer erkänna det. Om du hör en inspelning och tänker " Oj vad maffigt, tight och själafattigt det här låter", så vet du. I de flesta fall...
Citera
2012-01-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rightball
Precis. Om vi säger så här, Bandit är fullt av kvantiserade rockband. Triggat och tilltightat.

Amen.

Citat:
Källa på det.... Inte många som kommer erkänna det. Om du hör en inspelning och tänker " Oj vad maffigt, tight och själafattigt det här låter", så vet du. I de flesta fall...

Jo, men jag vill inte tro sämre om band jag redan hatar. Rätt har du dock.

Fy fan, länge leve 80-talet och allt innan dess.

Edit: Följdfrågor:

Tror ni det här är kvantiserat? Tror ni trummisen har triggers?

http://www.youtube.com/watch?v=1tAbc...eature=related

Senast redigerad av TheApocalypse 2012-01-15 kl. 01:08.
Citera
2012-01-15, 12:46
Medlem
Citat:
Amen.

Jo, men jag vill inte tro sämre om band jag redan hatar. Rätt har du dock.

Fy fan, länge leve 80-talet och allt innan dess.

Edit: Följdfrågor:

Tror ni det här är kvantiserat? Tror ni trummisen har triggers?

http://www.youtube.com/watch?v=1tAbc...eature=related

Triggat med all förmodan. Men det är nog allt.
Citera
2012-01-15, 19:19
Medlem
Citat:
Triggat med all förmodan. Men det är nog allt.

Ja det tror jag med, hittade livespelningar med bandet. De verkar faktiskt kunna sin grej men trummorna behöver nog lite fusk ja...
Citera
2012-01-28, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rightball

Fan du vet ju inte vad du snackar om!

Det är ju bara SlipknoT och Metallica. Vad är du för en jävla mupp?
Citera
2012-01-28, 21:06
Medlem
Warpaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benghuvud
Fan du vet ju inte vad du snackar om!

Det är ju bara SlipknoT och Metallica. Vad är du för en jävla mupp?

Vad menar du? Är det bara Slipknot och Metallica som kvanitserar eller är det bara dom som spelas i Bandit?

Massor av band kvantiserar, ganska uppenbart om man lyssnar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in