2012-01-13, 21:09
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag ska sälja ett instrument till en kille i UK. Vi har kommit överens om att göra en banköverföring mellan våra banker. Han betalar hälften innan och resten när han har fått instrumentet. Jag kommer få hans adress och vi har skickat många pm till varandra på ett forum. Om han nu inte skulle betala resten efter han har fått instrumentet har jag då tillräckligt med bevis och uppgifter för att skicka polisen på honom?
Citera
2012-01-14, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag ska sälja ett instrument till en kille i UK. Vi har kommit överens om att göra en banköverföring mellan våra banker. Han betalar hälften innan och resten när han har fått instrumentet. Jag kommer få hans adress och vi har skickat många pm till varandra på ett forum. Om han nu inte skulle betala resten efter han har fått instrumentet har jag då tillräckligt med bevis och uppgifter för att skicka polisen på honom?

Var försiktig!
Gäller det klassiska instrument eller typ elgitarr?
Det finns massor av instrument i England varför skulle han köpa från Sverige?

Vanligt är förskottsbetalning. Även om du har adresser osv får du stora
problem om han inte betalar.
Citera
2012-01-14, 09:41
Moderator
v50s avatar
Citat:

Nej det skall du inte göra eftersom det här är en klassisk blåsning som är mycket vanlig på blocket det kommer sluta med att du förlorar din gitarr och blir utan pengar. Ta och tänk efter nu, samma gitarr går garanterat att köpa billigare i england om du även räknar in vad fraktkostnaden blir så varför skall han då köpa den av dig såvida det inte är en mycket ovanlig gitarr vilket jag knappast tror?

Om du googlar lite så kommer du finna mer information om denna typ av blåsningar där är det folk som påstår sig bo i england eller andra länder och de betalar i regel mer för varan än den är värd eller vad andra är beredd att betala + att de skall betala frakten. Betalning sker sedan via paypal men problemet här är att de kommer skicka dig en falsk mejl som påstår sig visa att överföringen är gjord vilket alltså ej är fallet.

En annan variant är att de skickar en check som är stulen, när du löser in den så får du ut pengarna men efter x antal veckor kommer banken höra av sig och kräva igen alla pengar vilket du givetvis blir tvungen att betala igen. Att det fungerar beror på att bankerna är dåliga på att kolla äktheten / om checken är stulen.

Så återigen om det låter för bra för att vara sant är det inte sant så undvik att sälja till folk utomlands då du i de flesta fallen blir lurad.
Citera
2012-01-14, 10:48
Medlem
RadioGaGas avatar
Fast jag har inte haft annonsen på Blocket utan på ett svenskt forum. Och gitarren görs inte längre. Det gjordes bara 250 exemplar på den gitarr som jag har.
Senast redigerad av RadioGaGa 2012-01-14 kl. 10:53.
Citera
2012-01-14, 10:55
Moderator
v50s avatar
Citat:
Fast nu har jag inte haft annonsen på Blocket utan på ett svenskt forum. Sen görs inte gitarren längre. Det gjordes bara 250 exemplar på den gitarr som jag har.

Det kan vara en seriös köpare men personligen hade jag inte sålt den utomlands, dessa typer av bedrägerier förekommer inte bara på blocket utan även på andra sidor som säljer saker i vilket fall som helst hade jag begärt hela summan för prylen innan jag hade skickat den.

Hur har köparen tänkt betala dig är det via paypal, direkt till ditt personkonto via någon banköverföring eller på annat sätt?
Citera
2012-01-14, 11:01
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det kan vara en seriös köpare men personligen hade jag inte sålt den utomlands, dessa typer av bedrägerier förekommer inte bara på blocket utan även på andra sidor som säljer saker i vilket fall som helst hade jag begärt hela summan för prylen innan jag hade skickat den.

Hur har köparen tänkt betala dig är det via paypal, direkt till ditt personkonto via någon banköverföring eller på annat sätt?

Via banköverföring mellan våra banker. IBAN och Swift.
Citera
2012-01-14, 12:43
Moderator
v50s avatar
Citat:
Via banköverföring mellan våra banker. IBAN och Swift.

Nu känner jag inte till IBAN och Swift så jag kan inte uttala mig om hur vida det är säkra betalningsmetoder eller ej men prova googla lite på dessa saker så bör du få upp information om det är säkra betalningssätt eller ej och om de som lurar folk använder dessa eller ej.
Citera
2012-01-14, 12:56
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Nu känner jag inte till IBAN och Swift så jag kan inte uttala mig om hur vida det är säkra betalningsmetoder eller ej men prova googla lite på dessa saker så bör du få upp information om det är säkra betalningssätt eller ej och om de som lurar folk använder dessa eller ej.

Iban och swift använder alla banker för utlandsbetalningar så på det sättet är det säkert. Dock vet jag inte om bedragare brukar använda sig av metoden. Ska prova googla och se om jag hittar något.
Citera
2012-01-14, 22:17
Medlem
IBAN = International Bank Account Number
Swift = Internationell standard för routing mellan banker. Kallas även BIC, Bank identifier code

Jämförelsevis kan man kalla det kontonummer och clearingnummer för motsvarande inhemsk betalning.

Iban+swift är ett måste för EU-transaktioner och enligt bankreglementet är det förbjudet för tredjepartsbanker att ta ut avgifter om transaktionen sker inom EU i EUR eller SEK, därför är det kutym att man delar på avgifterna.

Längre utlandsbetalningar t ex till USA brukar man få routa via BIC/Swift till en storbank, typ JP Morgan eller BoA och sedan köra FedWire/ABA-route till mottagarens lilla bankkontor om inte mottagarbanken är med i Swift-nätet, finns flera mindre routingnät typ CHIPS och dylikt men de är ovanliga.

Åter ämnet. 50% nu och 50% vid leverans = Var beredd på att bara få de första 50% och se resterande som ren bonus om det inte finns någon seriös tredjepart som garanterar köparens avsikter. Att sälja instrumentet för 75% till någon som hämtar på plats är bättre imho.
Senast redigerad av harlequin73 2012-01-14 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in