Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag ska sälja ett instrument till en kille i UK. Vi har kommit överens om att göra en banköverföring mellan våra banker. Han betalar hälften innan och resten när han har fått instrumentet. Jag kommer få hans adress och vi har skickat många pm till varandra på ett forum. Om han nu inte skulle betala resten efter han har fått instrumentet har jag då tillräckligt med bevis och uppgifter för att skicka polisen på honom?
Nej det skall du inte göra eftersom det här är en klassisk blåsning som är mycket vanlig på blocket det kommer sluta med att du förlorar din gitarr och blir utan pengar. Ta och tänk efter nu, samma gitarr går garanterat att köpa billigare i england om du även räknar in vad fraktkostnaden blir så varför skall han då köpa den av dig såvida det inte är en mycket ovanlig gitarr vilket jag knappast tror?
Om du googlar lite så kommer du finna mer information om denna typ av blåsningar där är det folk som påstår sig bo i england eller andra länder och de betalar i regel mer för varan än den är värd eller vad andra är beredd att betala + att de skall betala frakten. Betalning sker sedan via paypal men problemet här är att de kommer skicka dig en falsk mejl som påstår sig visa att överföringen är gjord vilket alltså ej är fallet.
En annan variant är att de skickar en check som är stulen, när du löser in den så får du ut pengarna men efter x antal veckor kommer banken höra av sig och kräva igen alla pengar vilket du givetvis blir tvungen att betala igen. Att det fungerar beror på att bankerna är dåliga på att kolla äktheten / om checken är stulen.
Så återigen om det låter för bra för att vara sant är det inte sant så undvik att sälja till folk utomlands då du i de flesta fallen blir lurad.