35 343 besökare online
857 924 medlemmar • 45 859 269 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Film och filmproduktion > Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
naletof
Medlem
naletofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naletof
Tycker att det kan vara på sin plats att ha en spoilervarning här. Jag skriver filmtitlarna i fetstil, och om ni inte sett dem, eller vill se dem så kan ni hoppa över det jag skriver om dem, tycker att det kan förstöra lite om man känner till specifika scener i förväg.

Så! De mest känsloladdade scenerna för mig är:

Spoiler:
* Scenen efter faderns död i Fanny och Alexander, där Fannys och Alexanders mor vankar runt i sovrummet och skriker av sorg. Den scenen utstrålar en sådan naken förtvivlan att den är snudd på outhärdlig, händer ibland att jag inte står ut med att se den och måste hoppa över den.

* Två scener ur Tarkovskijs Solaris: den ena där Kris visar sin hemgjorda film för Hari. Det är så underbart vackert, nostalgiskt och sorgligt på samma gång. Nästa scen är den berömda "levitations-scenen", jag kan inte ens beskriva mina känslor kring den. Det är evigheten.

* Scenen i Tarkovskijs Stalker där vägvisaren bryter ihop och förklarar att leda människorna till Zonen är den enda meningen med hans liv. Det är så hjärtslitande och ärligt att jag själv gråter varje gång.

* Flera scener i Truly, Madly, Deeply. När Nina bryter ihop hos psykiatern, scenen där Jamie kommer tillbaka, scenen där de sjunger "The Sun ain't gonna shine anymore" (blir man så barnsligt lycklig av), samt sista scenen.

* Lilja 4-ever. Finns ett flertal scener i den som får mig att bli helt förstörd.

*Flera scener ur Ordinary People som är väldigt starka och ärliga.

*Scenen i A Man for All Seasons där Thomas More sitter i sin cell och får besök av sin familj, och hur hans fru reagerar på att han hellre väljer dödsdomen än att svära en ed till kungen.

*Scenen i Förnuft och känsla (den från 1995) där Marianne bryter ihop av ren lycka.

*Den absolut första scenen i Brief Encounter. Ingenting annat i filmen känns lika laddat.

* Sista scenerna i A Taste of Honey, där Geoff packar för att gå och Jos mamma bara låter honom göra det, senare när Jo inser att han gått, och när han undanskymd ser henne gå vilset runt på gårdsplanen.

*Flera scener ur Ryan's Daughter.

*Scenen i Happiness där pappan öppet bekänner för sin son vad han gör med unga pojkar.

* Scenen mot slutet i Close My Eyes där syster och bror börjar bråka tills de sliter och slår i varandra, och hur de sedan, tilltufsade och smutsiga helt lugnt återvänder till festen typ "Det spelar ingen roll vad som händer efter det här".

Editerar när jag kommer på fler.

Fan, glömde att man inte kan editera efter en viss tid. Nu har jag i alla fall en ny scen, nämligen slutscenen i Tarkovskijs Spegeln. Något vackrare och mer bitterljuvt får man leta efter.

rogggaa
Medlem
rogggaas avatar
Slutet i Schindler's list

Inhale
Medlem
Inhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xe0
Slutet på Schindlers List : http://www.youtube.com/watch?v=zvyZnOukZLg

Ja jävlar.

Det är ganska svårt att sitta oberörd till den scenen.

wikholm
Medlem
wikholms avatar
Spoiler:

A walk to remember - När Jamie säger att hon har cancer

Reqiuem for a dream - Som ovan, slutscen där är otroligt obehaglig

The Wrestler - Avslutningsscenen där också, när han hoppar upp på repet och slänger sig

Också såklart Dazed and Confused - Matthew McConaugheys bästa citat någonsin ! "That's what I love about these high school girls, man. I get older, they stay the same age."

Deedle
Medlem
Deedles avatar
Spoiler:
I slutet av Leon då han säger "This is for Mathilda" eller nått och visar i sin hand sakerna man drar ut ifrån handgranater. Fyfan vad bra!

Spoilern innehåller en scen ifrån Leon.

Crossmack
Moderator
Crossmacks avatar
Slog ihop trådar //mod
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing.

XeQteR
Medlem
XeQteRs avatar
I slutet av Joint Security Area när man får se en tillbakablick från scenen där en turists keps blåser av och över på Nordkoreas sida av DMZ:n och det visar sig
Spoiler:
i bilden som turisten sedan har tagit att de sydkoreanska vakterna är på Nordkoreas sida, iklädd deras uniform samt det motsatta fast för de nordkoreanska soldaterna.
Helt galet häftigt.

secc
Medlem
seccs avatar
Nämnts så många starka scener, men en som jag kommer ihåg särskilt väl från en nyare film är slutet på Shutter Island,
Spoiler:
när DiCaprio väljer att bli lobotomerad snarare än att leva med sanningen.

billinge1992
Medlem
I The dark knight när jokern "hoppar" ner från trottoaren vid sjukhuset :P

Gerrard89
Medlem
Gerrard89s avatar
Den första jag kommer att tänka på är Sam Gamgis tal.

http://www.youtube.com/watch?v=JEMdXhfO-Wk

IQrules
Medlem
Favorit scen från din favorit film

Posta gärna era favorit scener, från era favorit filmer!
Scener som utgör höjdpunkter i era favorit filmer.

Jag kan börja med en av dom senaste filmer jag såg och gillade starkt, imponerades extra av en fight-scen som var riktigt bra.
Filmen är baserad på en verklig person "Yip Man" som var första mästaren på Kung fu - Wing Chun stilen på 1930 talet. Det är ett aggressivt system för självförsvar med fokus på snabbhet, effektivitet och balans.

Filmen: Yip Man (Ip Man)
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1220719/
Scen: http://www.youtube.com/watch?v=7g6jc_9OzhI

WhySoBoring
Medlem
WhySoBorings avatar
Har massor av olika filmer men denna tycker jag är väldigt bra!

http://www.youtube.com/watch?v=sn8MkrSO1n0

Svara på ämne
Topp Dela »