• 1
  • 2
2012-01-13, 10:44
Medlem
Kanske något mattesnille här kan ge mig någon förklaring eller teori på dessa nummer.
Kan börja med att .tex. 1111x1111 blir 1234321 (pyramid).
Sen ett par år tillbaka började jag se 10:10 sen 11:11 och 22:22, senare alla möjliga jämna tal.
Helt plötsligt från ingenstans, t.ex. om jag var ute o gick med nån kompis kunde jag få nån känsla, ta upp mobilen och då var klockan t.ex. 22:22. Man får direkt känslan av att det är något viktigt, som att nån vill nåt, och börjar titta runt, denna känsla beskriver andra också. Varit på jobbet eller hemma, inte kollat klockan på flera timmar och tänker då plötsligt "klockan", tittar och då är den på ett jämt tal. Och det är alltid klockan jag tittar på först som har jämt tal, de andra klockorna kan gå nån minut framåt eller bakåt. Vilket motbevisar att "hjärnan håller koll" på vad tiden är exakt och säger till omedvetet.

Det har hänt så ofta att bekanta börjat reagera på hur exakt jag kan vara, trots att både de och jag sett att vi inte kollat på klockan på länge. Men just på minuten så tittar jag.
Och som sagt, det kan ha gått många timmar mellan att jag tittar på klockan.
Klockan är också oftast utom synhåll, så det förklaras inte heller av att man ser något i ögonvrån.
Det har även hänt att jag vaknar till på morgonen med ett ryck och tittar på klockan, bara för att se den är t.ex. 06:06. Eller när jag lägger mig, har inte kollat klockan på timmar, så jag tittar bara för att veta när jag lagt mig, och då är den t.ex. 22:22.

Jämna nummer syns också överallt, inte bara min klocka/mobil. En morgon vaknar man t.ex. 06:06, tåget var försenat så det står 07:07 på tågskylten. Ser sen någon reklam skylt med 10:10. Kommer till jobbet 08:08. Ser en prislapp på 99:99. Jobbat flera timmar och tänker är det inte lunch snart, då är kl 11:11. När man ska hem kommer tåget 17:17.
Och så håller det på. Det är alltid en speciell känsla som infinner sig precis innan man tittar på det jämna talet, och det känns viktigt och som om det försöker säga något. Jag brydde mig inte om detta i flera år. Men sökte sen för nåt år sen på det på google och fick upp massvis. Alltifrån att det är en DNA aktivering av vårt medvetande, till utomjordingar, till nästa steg i vår själsutveckling, att de som ser detta är "lightworkers" osv osv. Jag tänker givetvis inte tro på något av detta bara sådär. Men det är lustigt hur det verkar ha uppstått för så otroligt många bara de senaste 5-10 åren. Jag hade det garanterat inte innan, det bara började hända.

Som kul kuriosa kom jag av en slump in på maja folkets siffersystem. Om du tar II: och vänder det 90 grader åt vänster så står det för 12. Ett streck är 5, sen punkter som siffror. Så III är 15 och II: är tolv så borde du förstå. Känslan av att detta är något viktigt har fått mig att börja forska om konstiga saker. Kanske det som är meningen?
Om man t.ex. tar II:II och gör om det till maya siffror, II. och II. så blir det 11 11. Tolv Tolv blir II: II:
Man får även fram 12 21, vilket då ska vara datumet då deras kalender börjar om från början... Ja jag vet inte som sagt, har faktiskt ingen aning. Men konstigt och viktigt känns det iaf.
Citera
2012-01-13, 10:55
Medlem
cammos avatar
Fast du ser säkert 13:45 07:43 11:56 21:39 lika ofta, men dom kommer du inte ihåg.

Minuter och sekunder är ett påhitt av människan, det betyder ingenting.
Senast redigerad av cammo 2012-01-13 kl. 10:59.
Citera
2012-01-13, 11:10
Medlem
Fris avatar
Det är nog inget ovanligt fenomen. Se t.ex. filmen "23" med Jim Carrey. Det är bara hjärnan som försöker organisera talens betydelse. Jag "ser" t.ex. direkt att 7+3 = 10, medan jag behöver tänka en aning för att addera 7 med 5.

Om du vill ha nåt att klura på på riktigt, så kan du räkna hur många tal som börjar med en etta eller tvåa och jämföra deras antal med antalet tal som börjar med t.ex. en åtta eller en nia. Borde inte alla siffror vara lika vanliga? Kan det verkligen vara så att tal som börjar med ettor och tvåor är mycket vanligare än tal som börjar med andra siffror? Detta för tal beskriver t.ex. avstånd, vikter, storlekar? Och är det verkligen så oavsett om man mäter i kilogram eller pounds, meter eller feet, frekvenser eller intervall, dagar eller sekunder? Jo!
Citera
2012-01-13, 12:34
Medlem
Citat:
Det är alltid en speciell känsla som infinner sig precis innan man tittar på det jämna talet

Jag har de senaste åren oxå upplevt nåt liknande. För mig handlar det om att när jag eldar i vår vedpanna, så sätter jag en timer som piper när jag måste "fylla på". Sekundrarna innan timern gått ner på noll så är det nåt som säger till mig att det är dags, ungefär som att jag "ser" timern framför mig. Tiden jag sätter kan skilja på upp till 30 min så det är inte alltid samma. Jag håller heller inte koll på nån annan klocka, utan jag får som nåt slags varsel på nåt sätt.

Det har hänt att jag varit helt involverad i väldigt viktiga saker, men ÄNDÅ helt plötsligt så kommer timer-displayen upp i min hjärna och visar nedräkningen. Min sambo tycker jag är helt sjuk när jag reser mig från TV-soffan och börjar gå mot timern, och när jag är där så börjar den pipa.

Förmodligen finns vetenskapliga förklaringar för detta, och kanske är detta inte riktigt på samma sätt som TS menade, men det är ändå lite intressant.
Citera
2012-01-13, 12:34
Medlem
ewmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Fast du ser säkert 13:45 07:43 11:56 21:39 lika ofta, men dom kommer du inte ihåg.

Man kan hitta sammanhang i allt Bara av att läsa texten och sen se dina siffror så fick jag fram detta:
07+43 = 50
21+39 = 50

13:45 = 07
vilket nästa blir timmen i nästa klockslag
07:43
07:43 = 11
11:56
Sen går det inte mer eftersom det är ett tal över 20.

Första talet är medeltalet av alla fyra tillsammans:
13:45 + 07:43 + 11:56 + 21:39 = 53,84
53,84/4 = 13:45

Och detta var bara random nummer!

Haha, så det går att hitta saker i allting! Sen kan det vara lite skumt just detta med jämna tal, det är ju inte direkt så att du adderar så du får det hela tiden, tänker på filmen The Number 23, om någon har sett den. Där söker han efter just det talet och hittar det i allt.
Du hittar det du letar efter!
Jag kan känna igen mig lite i att man tittar på klockan väldigt läskigt ibland. Jag har vaknat 3 gånger denna veckan mitt i natten och kollat på klockan och då har den varit prick 02:02 varje gång, men jag tror inte det är någonting att bry sig i
Citera
2012-01-13, 12:53
Medlem
Mr_currys avatar
Jag har en tendens att råka kolla på klockan både 19:42 och 21:42. Spelar inte ens battlefield men kommer alltid att tänka på det när jag ser talen.
Citera
2012-01-13, 13:04
Medlem
bjornebarns avatar
Man borde kunna ladda ned en app till mobilen, som registrerar de klockslag då mobilens skärm blir aktiv (aka du kollar klockan). Om det finns, använd den i några dagar, och försök att inte använda mobilen till något annat.

Annars skaffar du som vana att alltid när du kollar klockan, så skriver du ned vad klockslaget var. Om du noterar dubbeltal i andra sammanhang också än klockor, så får du helt enkelt skriva ned ALLA gånger du ser ett tal i ett sådant sammanhang.

Sedan att kläder kostar 99,99 är ju inte så himla konstigt eller ovanligt (även om 99,95 är vanligare)...

Det jg vill komma fram till, är att du om lyckas registrera alla tal du ser under dagen, genom att skriva ned dem, så kommer du se att det bara sitter i ditt huvud. Troligtvis kommer du dock ha en lite högre frekvens av klocktittande runt vissa perioder, tex nära jämna tal som du alltid ser (för att hjärnan ungefär håller koll på tiden) och sedan självklart perioder då du kanske alltid jobbar intensivt och helt enkelt inte tänker på klockan osv.
Citera
2012-01-13, 13:05
Medlem
MillerGolds avatar
Jag såg under en period (ca 4 år) talet 243 lite var stans. Filmen 23 var intressant, tro fan att de i en scen i filmen står utanför ett hus med husnummer 243. Jag berätta om det här för mina kompisar och de blev nästan lite skämda när vi umgicks och jag gång på gång visade dem sammanhang där jag stötte på talet. Jag tror att jag efter ett tag började tänka mer och mer på det och därför också se siffran oftare. Jag började irritera mig på det och kunde nästan bli arg när klockan stod 02:43, så jag bestämde mig för att helt enkelt ignorera det. Efter att ha ignorerat det i några dagar blev jag mindre frustrerad när jag väl såg siffran och fram till idag har jag knappt tänkt på att jag stött på siffran på flera år förens jag läste den här tråden. Min hypotes är att det här är helt psykologiskt.
Citera
2012-01-13, 13:10
Medlem
Selektivt minne helt enkelt, ungefär som när folk spelar poker och säger "Detta måste vara riggat, dom får ALLTID färgen när dom har färgdrag mot mig"... Fast dom kommer inte ihåg dom gångerna dom inte åkt dit på det, vilket ändå är flest.

Som andra också skrivit, du ser alla andra tal lika ofta, men naturlig variaton gör att av någon tillfällighet har du råkat se dessa nummer lite fler gånger än vad som är vanligt inom en kort period, och då försöker du finna en betydelse i det, det finns ingen betydelse, det är bara naturlig variaton kombinerat med selektivt minne.
Citera
2012-01-13, 13:17
Medlem
Fliinchs avatar
Väldigt intressant!

Ts, Precis som du tittade jag på klockan exakt 22:22 flera dagar/(veckor?) i rad utan att ha tittat på klockan en massa.
Kändes lite kusligt.

I övrigt gillar jag jämna nummer. Vet inte riktigt varför men känns som att det ligger något extra logiskt i dem.

Ofta lätta att bearbeta med de flesta operatorerna samt räkna med i huvudet.
Citera
2012-01-13, 13:25
Medlem
BrainDisorders avatar
Just 22:22 ser jag väldigt ofta också.. Fast det är nästan jobbigare när man tittar på klockan 22:21 och den slår om precis.. Känns lugnare nu när fler människor säger det också..
Skulle anta precis som någon skrev att det är många tidpunkter man ser flera ggr per vecka, typ 09:43 eller något när man undrar om det blir frukost snart. Men det är väl inte lika intressant att komma ihåg. Just 22:22 är väl en tid man ser för det är väl en normal tid att börja fundera på vad klockan är och om man ska gå och lägga sig (om man ska upp). Är väl överlag rätt normalt att kolla klockan runt den tiden om man inte gjort det tidigare.

Det är ju just när man inte kollat klockan något alls under kvällen och sen kikar och den står exakt på 22:22. Scary shit.
Citera
2012-01-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
Man kan hitta sammanhang i allt Bara av att läsa texten och sen se dina siffror så fick jag fram detta:
07+43 = 50
21+39 = 50

21+39 är väl ändå 60?
För övrigt så tror jag att det är som Cammo säger:
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Jag hade förut ofta den känslan att jag kollade på klockan på specifika klockslag, till exempel jämna tal som du nämner, eller 13:37. Tror dock att det bara är så att man kommer ihåg dom eftersom dom är ganska lätta att komma ihåg eftersom dom är just jämna. Mycket lättare att lägga på minnet, plus att dom känns lite speciella så då blir det genast ännu enklare eftersom dom står ut från mängden.

Kan även känna igen mig i det här med timer. Har hänt många gånger att man går till mikron precis innan den börjar tjuta. Antingen så är det råflyt eller så är det väl någon slags intuition som säger till att timern ska pipa.
Man kan ju dock tillämpa samma teori på detta, för det har ju även hänt väldigt många gånger att man går dit utan att timern piper och man får snopet stå och vänta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in