Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-03-30, 21:55
  #97
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag skryter mina skjortor på söndagen, och "planerar" vad jag ska ta på mig alla veckans dagar.

Precis! Bra rutin..

Kostar det 20:- att kemtvätta en herrskjorta vid fem eller fler så sparar man in dom slantarna på mindre än två månader om man köper ett fullt funktionsdugligt ångstrykjärn för 6-700 bananer.

På tiden det tar att gå till kemtvätten så hinner dessutom en normalbegåvad individ stryka minst en jäkla skjorta själv. Om inte mer..

Dessutom är kemtvätt inte vidare miljövänligt och det kortar ned livslängden på skjortan ganska ordentligt. Kanske handlar det i slutändan om en 20%-ig reduktion av livslängden eller något sånt? Har man otur sliter det dessutom på knapparna som ser solkiga slitna ut efter ett tag.

Bara en idiot eller tönt som inte vet bättre kemtvättar sina skjortor..
__________________
Senast redigerad av Macke85 2015-03-30 kl. 21:58.
Citera
2015-03-30, 21:59
  #98
Medlem
Är det bara jag som gillar att stryka? Man kan lyssna på någon bra podcast under tiden och har något enkelt att pyssla med. Det är rogivande helt enkelt.
Citera
2015-03-30, 22:03
  #99
Medlem
Macke85s avatar
Jag blir på allvar oroad om en person som klarat sig igenom en högskoleutbildning på flera år, och har lyckats få ett kontorsjobb går på en sån enkel fint att det skulle va ett klipp att kemtvätta sina skjortor för 20:- vid FEM eller fler...



Skaffa ett så kallat strykjärn!

Vet man inte hur man stryker en skjorta är det bara att söka på youtube. Finns säkert mycket kortfattade och lättbegripliga instruktionsvideor där skulle jag tro. Där brukar man hitta det mesta..
Citera
2015-03-30, 22:08
  #100
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Är det bara jag som gillar att stryka? Man kan lyssna på någon bra podcast under tiden och har något enkelt att pyssla med. Det är rogivande helt enkelt.

Nja jag tycker nog ofta att det är lite halvtråkigt om jag ska stryka många faktiskt. Det ska erkännas!

Någon gång ibland kan det va kul att stryka ett lass skjortor. Man lyssnar på musik och får en stunds ro för sig själv. Det kan va jätteskönt. Ibland har jag ingen större lust egentligen men det är nåt som måste göras. Ungefär som att tvätta ungefär. Ibland får man bita i det sura äpplet och bara vika 30 minuter eller mer åt strykning. Känns ju bra efteråt om inte annat.

Strykning kan va helt ok som sagt, men personligen föredrar jag att att stryka en (eller möjligen två) åt gången och göra det riktigt noggrant och ordentligt. Om jag får välja!

DAGENS STRYKTIPS FÅR BLI ATT TÖMMA UR VATTNET UR STRYKJÄRNET NÄR MAN ÄR KLAR. INGE BRA OM STRYKJÄRNET ALLTID STÅR MED EN MASSA VATTEN I SIG SOM BLIR GRUMLIGT OCH KALKAR IGEN JÄRNET.

BLIR LÄTT FLÄCKAR PÅ KLÄDERNA DÅ!
__________________
Senast redigerad av Macke85 2015-03-30 kl. 22:30.
Citera
2015-03-30, 23:20
  #101
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Är det bara jag som gillar att stryka? Man kan lyssna på någon bra podcast under tiden och har något enkelt att pyssla med. Det är rogivande helt enkelt.

Nej de e skittråkigt. Att putsa skorna däremot är ett ok söndagsnöje.

Jag skulle med glädje skicka mina skjortor på kemtvätt men tjejen tyckte de va slöseri med pengar så hon stryker mina skjortor i utbyte mot att vi lägger den summan på att gå ut och äta istället. Brukar passa på o städa medan hon stryker istället. Att dammtorka e rätt rogivande...

Bra deal om ni frågar mig.

Kan väl tillägga att det helt var hennes idé när jag sa att jag skulle börja lämna iväg skjortorna.
Citera
2015-03-31, 18:01
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag blir på allvar oroad om en person som klarat sig igenom en högskoleutbildning på flera år, och har lyckats få ett kontorsjobb går på en sån enkel fint att det skulle va ett klipp att kemtvätta sina skjortor för 20:- vid FEM eller fler...



Skaffa ett så kallat strykjärn!

Vet man inte hur man stryker en skjorta är det bara att söka på youtube. Finns säkert mycket kortfattade och lättbegripliga instruktionsvideor där skulle jag tro. Där brukar man hitta det mesta..

Om jag istället jobbar den tid det skulle ta mig att tvätta och stryka så tjänar jag bra mycket mer än 100 kr och det är således helt jävla meningslöst för mig att tvätta mina skjortor själv. Speciellt med tanke på att mitt jobb är både roligare och mer produktivt än en vända med tvättmaskinen.
__________________
Senast redigerad av Psykologet 2015-03-31 kl. 18:10.
Citera
2015-04-05, 19:43
  #103
Medlem
Lånar tråden lite

Stryker ca 7st skjortor i veckan och tänkte antingen skaffa ett strykjärn eller ångmaskin. Vad är skillnaden mellan dessa två? Strykjärnet kör ju med ånga också.

Funderar på följande två maskiner:

Ångmaskin: http://www.tretti.se/hem-och-tradgar...v8461e0-tef771

Strykjärn: http://www.tretti.se/hem-och-tradgar...lips-gc4875-02

Ångmaskinen verkar ju väldigt krånglig att sköta med extra tanken vid sidan om etc medan strykjärnet är det bara att fylla på lite vatten o köra igång likom.

För och nackdelar?
Citera
2015-04-05, 23:28
  #104
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-ericsson
Lånar tråden lite

Stryker ca 7st skjortor i veckan och tänkte antingen skaffa ett strykjärn eller ångmaskin. Vad är skillnaden mellan dessa två? Strykjärnet kör ju med ånga också.

Funderar på följande två maskiner:

Ångmaskin: http://www.tretti.se/hem-och-tradgar...v8461e0-tef771

Strykjärn: http://www.tretti.se/hem-och-tradgar...lips-gc4875-02

Ångmaskinen verkar ju väldigt krånglig att sköta med extra tanken vid sidan om etc medan strykjärnet är det bara att fylla på lite vatten o köra igång likom.

För och nackdelar?

Ångmaskin! Bästa köp jag gjort! Går mkt fortare att stryka o skonsammare för skjortan.
Köp inte det billigaste bara, Tefal är ett bra köp!
Citera
2015-04-05, 23:33
  #105
Medlem
showdowns avatar
Svar till TS.

Köp Eton.

Minimal centrifugering. Häng upp dem fuktiga, på breda hängare.
Snabbt gå över krage, och resten av skjortan med en ångmaskin/ångstation.
Citera
2015-10-13, 23:04
  #106
Medlem
losfers avatar
Eton är bra men dyrt. Brooks Brothers strykfria är också bra. Sen har jag några billiga strykfria som funkar ok också.
För mig funkar det bäst om jag har mjukmedel i tvätten och sen hänger upp skjortorna på galge för att torka. Ingen strykning alls är då nödvändig.
Jag stryker i stor sett bara när jag är ute o resor men även då undviker jag det oftast genom att hänga upp skjortan i badrummet på hotellet och låta ångan från en lång het dusch fixa till den.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback