Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-13, 09:19
  #1
Medlem
cannaBes avatar
I mitt jobb behöver jag vara propert klädd varje dag även om jag har ett längre uppdrag och ska vara på samma ställe hela veckor. Min tjej stryker inte mina kläder och vi bor heller inte i hus så någon tvättstuga existerar inte. Detta resulterar i att jag måste dra fram ett strykbräde ur en trång städskrubb och sen stå och stryka skjortor i köket/vardagsrummet. Det säger sig självt att detta är något jag knappast går och längtar efter om dagarna och ofta hänger det många ostrukna skjortor i min garderob. Detta kan påtvinga lite ångest på morgonen när jag är svintrött och ska välja kläder..

Ett litet trick som jag kör med är att "stryka" kragen med tjejens plattång och sen drar jag en v-ringad pullover över Men jag tycker inte att den kombinationen är så bekväm att ha på mig och det är en pina att rätta till skjortan när pullovern dras på. (I-landsproblem någon?)

Så nu vill jag ha era bästa tips för hur man slipper stryka! Funkar såna där handhållna ångmaskiner man ser på TV-shop?

Att byta tjej är ett alternativ men i nuläget är det inte aktuellt.
Citera
2012-01-13, 09:30
  #2
Medlem
Roxburgers avatar
Vet ej hur pass slätt det behöver vara men jag brukar skippa torktumlarn så istälett hänger jag den så rak som möjligt i ett torkskåp. Blir hyfsat bra.
Citera
2012-01-13, 09:34
  #3
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Varfor gora det svart for sig genom att stryka pa morgonen? Stryk fem skjortor pa sondagen sa ar det klart.
Citera
2012-01-13, 09:36
  #4
Medlem
Köper alltid skjortor i blandmaterial. Inte ren bomull alltså. Jag pallar inte alltid stryka, så jag skakar ut skjortan efter att jag tagit den ur maskinen. Sen hänger jag den på en galge, drar lite här och där och sen försöker jag få till lite snygga pressveck på ärmarna . Funkar skapligt!
Citera
2012-01-13, 09:37
  #5
Medlem
finns väl skjortor som man inte behöver stryka "non-iron shirts"
Citera
2012-01-13, 09:38
  #6
Medlem
Qusipaes avatar
Du behöver skjortor som är non-iron. Nuförtidens non-irons håller mycket hög kvalitet och du slipper helt strykandet. Kolla tex in den här sidan för billiga skjortor i egna storlekar:

http://www.ctshirts.co.uk/men%27s-shirts?q=gbpdefault|||||||3496,3516,||||||||

Jag har handlat där många ggr utan några problem. Bara att börja byta ut hela garderoben.
Citera
2012-01-13, 09:42
  #7
Medlem
Jason-Stathams avatar
Ja det är ett jävla problem det där med att fuska med strykningen och sen dra en tröja över, det blir faan aldrig riktigt bra! Går aldrig att rätta till skjortan under så att den sitter skönt!

Och att bara skaka skjortan tycker jag inte riktigt räcker, man måste ändå dit med järnet för det mesta!
Det bästa tipset är nog som tidigare inlägg, att stryka ett helt gäng med skjortor när man har ork, lust och tid! För det är jäkligt bekvämt att bara ta ut en färdigstruken skjorta och kränga på sig!
Citera
2012-01-13, 09:44
  #8
Medlem
brewslees avatar
Exakt, strykfria skjortor är vad du behöver. De flesta märken har strykfria. Låt de torka på en galge och eventuellt kör du ungkarls-knepet och låter skjortan hänga i badrummet medan du tar en ångande dusch.
Det kan dock vara idé att stryka dem kanske någon gång i månaden för att de ska hålla sig snygga.
Citera
2012-01-13, 09:49
  #9
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Tvätta skjortan och torktumla den i 15-20 minuter. Den ska vara sådär varm-fuktig när du tar ut den. Häng upp på en galje så torkar den slätt så slipper du stryka.
Citera
2012-01-13, 09:53
  #10
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxburger
Vet ej hur pass slätt det behöver vara men jag brukar skippa torktumlarn så istälett hänger jag den så rak som möjligt i ett torkskåp. Blir hyfsat bra.
Brukar inte torktumla och har inget torkskåp..

Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Varfor gora det svart for sig genom att stryka pa morgonen? Stryk fem skjortor pa sondagen sa ar det klart.
Mja, det är så jag gör nu när jag orkar men det är så jävla jobbigt och tråkigt.. Värderar min lediga tid högre

Citat:
Ursprungligen postat av blackeagleeye
Köper alltid skjortor i blandmaterial. Inte ren bomull alltså. Jag pallar inte alltid stryka, så jag skakar ut skjortan efter att jag tagit den ur maskinen. Sen hänger jag den på en galge, drar lite här och där och sen försöker jag få till lite snygga pressveck på ärmarna . Funkar skapligt!
Intressant, men kragen då?

Citat:
Ursprungligen postat av Qusipae
Du behöver skjortor som är non-iron. Nuförtidens non-irons håller mycket hög kvalitet och du slipper helt strykandet. Kolla tex in den här sidan för billiga skjortor i egna storlekar:

http://www.ctshirts.co.uk/men%27s-shirts?q=gbpdefault|||||||3496,3516,||||||||

Jag har handlat där många ggr utan några problem. Bara att börja byta ut hela garderoben.
Jag har en strykfri skjorta som jag köpte för ungefär ett år sen och den måste jag fan stryka ändå.. En Jean Paul-skjorta är det och rätt dyr var den så man tycker ju att den borde hålla måttet. Men ska kolla upp länken, tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Jason-Statham
Ja det är ett jävla problem det där med att fuska med strykningen och sen dra en tröja över, det blir faan aldrig riktigt bra! Går aldrig att rätta till skjortan under så att den sitter skönt!

Och att bara skaka skjortan tycker jag inte riktigt räcker, man måste ändå dit med järnet för det mesta!
Det bästa tipset är nog som tidigare inlägg, att stryka ett helt gäng med skjortor när man har ork, lust och tid! För det är jäkligt bekvämt att bara ta ut en färdigstruken skjorta och kränga på sig!
Mm, och sen när man väl har fått allt att sitta bra så räcker det att plockar upp något från golvet så är det kört igen!

Jaa, det är skitgött att ha rena och strukna skjortor i garderoben men vägen dit är så jobbig.

Citat:
Ursprungligen postat av brewslee
Exakt, strykfria skjortor är vad du behöver. De flesta märken har strykfria. Låt de torka på en galge och eventuellt kör du ungkarls-knepet och låter skjortan hänga i badrummet medan du tar en ångande dusch.
Det kan dock vara idé att stryka dem kanske någon gång i månaden för att de ska hålla sig snygga.
Ska ge strykfria skjortor en chans till, har som sagt bara en hittills och den imponerade inte om man säger så.
Citera
2012-01-13, 09:54
  #11
Medlem
Ducken11s avatar
Jag har själv jobbat på hotell med en strikt klädpolicy.

För de första så köpte jag in tokmånga billiga vita enkla skjortor från asien för några kronor styck bara, så man slipper tvätta så ofta. Sen hänger du alla på galgar i duschen och spolar tokvarmt vatten under dom i ca en halvtimme med stängd dörr så det blir riktigt äckligt hög luftfuktighet, sen låter du de bara torka så är de jättesläta efteråt

De kanske tar en timme totalt men det är bara passiv tid så du kan göra annat under tiden.
__________________
Senast redigerad av Ducken11 2012-01-13 kl. 09:57.
Citera
2012-01-13, 09:57
  #12
Medlem
Nästa gång du köper skjortor, fråga efter non iron skjortor, stryckfria (funkar mycket bra)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback