Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-11, 20:54
  #1
Medlem
Det är såhär att jag har en skoldator jag fick när jag börja förra terminen (3ring). Jag fick ett sk "admin" konto av min skola som jag har möjlighet att göra de flesta admin-grejer på, men, ganska tidigt upptäckte jag att jag inte alls har alla admin "privilegier" eller vad man ska kalla det Jag kan till exempel inte skapa ett nytt användarkonto på det vanliga sättet eller konfigurera Windows-brandväggen, vissa CMD kommandon fungerar inte heller...

Som tur är gjorde jag en hel del "hacking" i går kväll vilket resulterade i att jag lyckades skapa ett nytt "admin" konto (med ett namn jag gillar och inte skolans) och ändra lösenord på "Adinistrator" kontot (det som finns med från installation av w7). I och med det trodde jag att jag även lyckats komma åt brandväggen, men nej. Jag får, på flera brandväggs-relaterade ställen, felkod 0x80070422 och 0x6D9. Tycker att det är väldigt skumt att det är så även på "Administrator" kontot...

Jag är inte världsbäst på datorer men det är ett intresse och jag lär mig snabbt ge mig lite tips eller instruktioner! jag lär sitta här på fb ett bra tag nu när jag kört fast så hårt

PS, om det var otydligt, det jag vill är att göra lite konfigurationer i brandväggen, vilket jag inte kan, trots att jag är admin... Tack på förhand FB
Citera
2012-01-11, 21:51
  #2
Medlem
näähä tack så mycket för alla svar
Citera
2012-01-11, 21:57
  #3
Medlem
merlin2s avatar
vänta nu lite, om du verkligen förväntar dig ett svar efter bara 1 timma så kan du dra någonstans.
lugna ner dig för f-n. relax! ta det lugnt! (ja du fattar) man bumpar inte sin tråd efter 1 timma utan efter 1 vecka, so chill !!!!

sedan till ditt problem, sök på google efter skillnaden mellan lokal admin och domänadmin. kan vara så att din admin på skolan är smart och gett dig det du behöver, inget mer, inget mindre.

sedan vad exakt vill du göra i brandväggen, när man ska förklara något, förklara ordentligt, vi kan inte telepati.
Citera
2012-01-11, 22:07
  #4
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet -> Windows /Mod
Citera
2012-01-11, 22:09
  #5
Medlem
tråkigt det där med telepatin... trodde fler kunde det, my bad!

jo, jag vill bara öppna lite portar o grejer för diverse spel (server för ut4) o program, och för att det är kul att trotsa kolan genom att ta sig in . jag ska googla lite...

tack för svar
Citera
2012-01-11, 22:50
  #6
Medlem
Men hallå mod, det är inte så att jag inte fattar hur man konfigurerar brandväggen och jag har inte heller problem med Windows i sig! Läste du va jag skrev eller?! jag vill hacka mig själv adminegenskaper! inte få hjälp med nån konfiguration som rubriken säger nu!

ändra till ngt bättre! jag lär få en varning men det här var bara för dumt!
Citera
2012-01-12, 00:00
  #7
Medlem
merlin2s avatar
även om du skulle öppna en port på din dator så kanske skolbrandväggen stoppar dig där och den kan du glömma att öppna, bästa sättet att veta vad man har att hantera med är att att ta en fräsh -ickeskoldator (dator som ursprungligen inte kommer från skolan) och skanna portarna och se vilka är öppna samt om man kan spela ut4 med den dator., kan man så kan du göra det med din skoldator.

annars är det bara förlorat tid. kolla upp lite hur man stänger av tjänster (öppnar inte portar men stänger av hela brandväggen på skoldatorn iaf)
Citera
2012-01-12, 08:03
  #8
Medlem
ok, det ska jag göra, tack. fast jag tror inte skolbrandväggen är ett problem därför att datorn ska bara vara en temporär server över lov och helger hemma hos mig, å då kan väll inte skolbrandväggen göra ngt? jag har ingen kontakt med skolans servar eller nätverk när jag är hemma...
Citera
2012-01-13, 13:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mozziee
ok, det ska jag göra, tack. fast jag tror inte skolbrandväggen är ett problem därför att datorn ska bara vara en temporär server över lov och helger hemma hos mig, å då kan väll inte skolbrandväggen göra ngt? jag har ingen kontakt med skolans servar eller nätverk när jag är hemma...

Har du testat att stoppa tjänsten "windows firewall"?

du kanske redan har koll på det men här kommer kort beskrivning, just in case
startmenyn->kör-> skriv services.msc
leta upp windows firewall i listan, högerklicka och välj "stop".
Citera
2012-03-12, 19:46
  #10
Medlem
tack dumle
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback