Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-11, 19:50
  #1
Medlem
Har nyligen köpt en hemmabio och så vill jag koppa datorn till den via en hdmi-kabel, men det fungerar ej! Baksidan av dvdn står det hdmi out, och jag har en hdmi-kabel från datorn direkt till baksidan på dvdn.

Däremot kan jag koppla datorn direkt till tvn och det fungerar bra (att kolla på tvn och ha hemmabion på fungerar ej pga nån fel kabel så det måste ju gå att bara koppla datorn till hemmabion?) VAD SKA JAG GÖRA? vill ju kunna spela t.ex spotify med hemmabioljudet

förlåt om jag förklarar otydligt, inte mitt bästa område det här.
Citera
2012-01-11, 19:54
  #2
Medlem
Strongmanx2s avatar
Du behöver en ljudkabel, köp en optisk.
Citera
2012-01-11, 20:11
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfilur
Har nyligen köpt en hemmabio och så vill jag koppa datorn till den via en hdmi-kabel, men det fungerar ej! Baksidan av dvdn står det hdmi out, och jag har en hdmi-kabel från datorn direkt till baksidan på dvdn.

Däremot kan jag koppla datorn direkt till tvn och det fungerar bra (att kolla på tvn och ha hemmabion på fungerar ej pga nån fel kabel så det måste ju gå att bara koppla datorn till hemmabion?) VAD SKA JAG GÖRA? vill ju kunna spela t.ex spotify med hemmabioljudet

förlåt om jag förklarar otydligt, inte mitt bästa område det här.

Du kan inte koppla datorn till en utgång!

Köp en hemmabio med HDMI INGÅNG, om du vill koppla datorn dit.
Annars sätter du en ljudkabel mellan datorn och hemmabion.
Citera
2012-01-11, 20:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfilur
Har nyligen köpt en hemmabio

Vild gissning är att du har snålat och köpt en glorifierad dvd spelare som nån kallar hemmabiosystem.
Risken finns att du inte har nån möjlighet att koppla till en ljudkälla digitalt om det vill sig riktigt illa.
Du bör dock kunna koppla den analogt med en 3.5mm > RCA kabel.
Citera
2012-01-11, 21:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du kan inte koppla datorn till en utgång!

jag sa att de inte är mitt bästa område så klaga inte...

Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Du bör dock kunna koppla den analogt med en 3.5mm > RCA kabel.

en sådan? http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164028619
Citera
2012-01-11, 21:46
  #6
Medlem
i HDMI-out ska det vara en HDMI-kabel mellan förstärkaren/receivern och TVn.

Sen fungerar förstärkaren/receivern som en slags central där du kan koppla in dator, dvd, ps3 osv in på dom andra portarna t.e.x GAME, BD/DVD eller vad nu dina portar heter. Fungerar utmärkt med bild och ljud genom HDMI-kabel utan RCA-kablage. Jag skrotade RCA helt när jag köpte min nya receiver för någon månad sen och har kopplat såhär, använder mig enbart av HDMI-kablar.
Citera
2012-01-11, 21:52
  #7
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Vild gissning är att du har snålat och köpt en glorifierad dvd spelare som nån kallar hemmabiosystem.
Risken finns att du inte har nån möjlighet att koppla till en ljudkälla digitalt om det vill sig riktigt illa.
Du bör dock kunna koppla den analogt med en 3.5mm > RCA kabel.

Äpple eller päron men ja för att något skulle få kallas hembio borde det ju eftersträva att något likna detta: http://www.minhembio.com/jourhighness/292340#405198



Dom borde starta Anslagstavleprogrammet igen (gick på 80-90talet) med informativa filmer om att det är "bättre" att köpa en flerkanalsreciever där dom kan koppla in allt i och köpa "mer riktiga" högtalare än något integrerat dvd/förstärkarskit med några datorhögtalare och en baslåda som ser ut som ett datorchassie.

Behöver inte alls bli dyrare heller och det riktigt allra bästa är: Bättre ljud.





"-Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå"
Citera
2012-01-11, 22:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfilur
jag sa att de inte är mitt bästa område så klaga inte...

en sådan? http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164028619

Precis, men bara så att du vet så får du inget flerkanals ljud då utan vanligt 2.0 stereo.



Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Äpple eller päron men ja för att något skulle få kallas hembio borde det ju eftersträva att något likna detta: http://www.minhembio.com/jourhighness/292340#405198

"-Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå"

Mysigt, skulle man inte tacka nej till.
Men jag tror det skulle räcka om det gick att få folk att kolla vad dom behövde innan dom köpte, men det lär iofs aldrig funka.
Citera
2012-01-12, 18:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Precis, men bara så att du vet så får du inget flerkanals ljud då utan vanligt 2.0 stereo.


så om jag fixar kabeln som fattas mellan digitalboxen och hemmabion så funkar det att använda hdmikabeln från datorn till tvn? har jag fattar rätt? haha
Citera
2012-01-12, 19:15
  #10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfilur
så om jag fixar kabeln som fattas mellan digitalboxen och hemmabion så funkar det att använda hdmikabeln från datorn till tvn? har jag fattar rätt? haha

Pratar vi om en digitalbox nu?
Citera
2012-01-12, 21:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfilur
så om jag fixar kabeln som fattas mellan digitalboxen och hemmabion så funkar det att använda hdmikabeln från datorn till tvn? har jag fattar rätt? haha

Whaat? digitalboxen?
Om jag inte är helt blind så har du inte nämnt den förut.
Citera
2012-01-12, 22:16
  #12
Medlem
hej undrar om någon här kan hjälpa mig har kopplat datorn till min reciever sourond förstärkare men när jag kör 5.1 format från datan får jag bara ut musik från filmen dock inget ljud när dom pratar...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback