Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-11, 19:44
  #1
Medlem
Armatures avatar
Hej

Finns det några moderna musikaliska geni, i samma klass som Beethoven och Bach?. Jag tror att de stora geniernas tid är förbi, detta gäller allt från musik till vetenskap. Det känns som att "gårdagens" genier var mer äkta och gjorde mer än vad dagens vetenskapsmän gör, de hade en grövre kaliber förr..
Citera
2012-01-11, 20:07
  #2
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Nja de var mer som Elvis, Michael Jackson, Justin Bieber på sin tid och som följt med till idag och fortsätter klassas som genier och klassiker, precis som kanske Elvis och M.J. kommer göra om 300 år.

Idag är det säkert svårare för folk att uppskatta denna musik, visst, några byfånar fick upp öronen för requiem och trodde sig sen vara experter på Mozart och klassisk musik när de borde stannat vid ska-p och annat skit som de egentligen lyssnar på.
Finns annars många bra klassiska låtar, alltså nya. Några favoriter är Yiruma - River Flows In You (kanske dock inte så mycket barrock och liknande, men ändå), Alexandre Desplat och framförallt Rondò Veneziano (som är superb med sin barrock musik!).
Har dock inte nämnt nån som bara gör "covers" av kända låtar utan de som mest gör egen musik inom genren.
Citera
2012-01-11, 23:03
  #3
Medlem
Signaturums avatar
Såg en dokumentär om hårdrockens historia häromdagen där dom utnämnde Yngwie Malmsteen till den moderna Paganini, om detta stämmer eller inte kan man alltid ta och debattera.
Söker TS snubbar som är extremt duktiga på sina instrument och dessutom är unga så behöver du bara leta bland alla shredders som kom ut under 80talet.
Citera
2012-01-11, 23:30
  #4
Medlem
P-Orridges avatar
John Cage, Steve Reich och kanske även Brian Eno skulle jag vilja påstå kvalar in. De har influerat nutidens musik väldigt mycket, fast mer indirekt och få vet om det. Extremt innovativa och inflytelserika är de dock utan tvekan.
Citera
2012-01-11, 23:31
  #5
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Frank Zappa säger jag bara.
Citera
2012-01-12, 00:26
  #6
Medlem
thesyss avatar
Brian Wilson säger jag bara. California Girls var väl till och med inspirerat av Bach.
Citera
2012-01-12, 00:29
  #7
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armature
Hej

Finns det några moderna musikaliska geni, i samma klass som Beethoven och Bach?. Jag tror att de stora geniernas tid är förbi, detta gäller allt från musik till vetenskap. Det känns som att "gårdagens" genier var mer äkta och gjorde mer än vad dagens vetenskapsmän gör, de hade en grövre kaliber förr..
Det är bara för att du har perspektiv på historien. Många genier som lever idag är säkert inte ens kända och vissa förstår man säkert inte storheten av förrän man får lite perspektiv på saken. Varför skulle de stora geniernas tid vara förbi?
Citera
2012-01-12, 00:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Det är bara för att du har perspektiv på historien. Många genier som lever idag är säkert inte ens kända och vissa förstår man säkert inte storheten av förrän man får lite perspektiv på saken. Varför skulle de stora geniernas tid vara förbi?

Var precis det jag tänkte skriva, tack.

TS säger att "gårdagens vetenskapsmän" gjorde "mer" än dagens. Frågan är om han ens har någon insikt i frågan eller kan nämna någon vid namn?
Citera
2012-03-08, 11:41
  #9
Medlem
Marcuyss avatar
Marc-André Hamelin. Dock skriver hans mest pianomusik vad jag vet.

http://www.youtube.com/watch?v=75QBS6V5WO4
Citera
2012-03-08, 12:38
  #10
Medlem
SarangHaes avatar
Aldrig hört talas om nutida konstmusik? Spana in Olivier Messiaen, Benjamin Britten, Arvo Pärt, Anders Hillborg m.fl.
Citera
2012-09-18, 21:23
  #11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armature
Hej

Finns det några moderna musikaliska geni, i samma klass som Beethoven och Bach?. Jag tror att de stora geniernas tid är förbi, detta gäller allt från musik till vetenskap. Det känns som att "gårdagens" genier var mer äkta och gjorde mer än vad dagens vetenskapsmän gör, de hade en grövre kaliber förr..
Keith Jarrett är nog en av världshistoriens största musikaliska begåvningar.
Citera
2012-09-18, 22:32
  #12
Medlem
Glenn Gould är visserligen död sedan 30 år, men han var ett geni i paritet med vilken kompositör som helst (och han komponerade även en del själv).

Gould hade både absolut gehör och fotografiskt minne och kunde hålla en skrämmande mängd musik i huvudet samtidigt. András Schiff, en annan Bach-tolkare av rang, har sagt att Gould hade bättre kontroll över 5 stämmor än de flesta andra pianister har över 2 stämmor. Gould var även väldigt välartikulerad i sina konversationer, karln var helt enkelt i besittning av ett knivskarpt intellekt utöver sin enorma musikalitet.

Det finns ett YouTube-klipp där Gould spelar sin egen transkription av Wagners "Mästersångarna i Nürnberg". Han spelar och konverserar samtidigt med intervjuaren Bruno Monsaingeon.

http://www.youtube.com/watch?v=BjIX9mwcyPE

-Meistersinger?
-What else?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback