• 1
  • 2
2005-01-19, 19:17
Medlem
icys avatar
Idag har jag lagat mannagrynsgröt och som vanligt brännde det till lite i botten. Den händer alltid för mig när lagar saker som gröt, soppa och liknande. Fast jag rör runt med en visp. Hur skall man slippa det?
Det skall sägas att jag bör köpa en ny kastrull, eftersom min är ytterst tunn. Det kan ju vara en lösning. Någon som har något tips på någon bra kastrull förresten? Men så undrar jag om olika mjölk, med olika fetthalter bränner olika? Några andra patenterade lösningar?
Citera
2005-01-19, 19:23
Medlem
*anropar husmor*
kom hit och hjälp!

prova lägre värme? (amatörsvar, jag vet)
Citera
2005-01-19, 19:24
Medlem
kurdiss avatar
Spola alltid kastrullen med lite ljummet vatten innan du använder den !
Citera
2005-01-19, 19:32
Medlem
sifakas avatar
Använd teflon eller non-stick kastruller och stekpannor. Det är som en aha-upplevelse när man byter ut de gamla trista aluminiumgrejorna mot dessa. Disktiden halveras och man riskerar aldrig bränd smak på maten. Rekommenderas!
Citera
2005-01-19, 19:48
Medlem
beos avatar
Det är som Sifaka säger. Köp teflon eller nåt teflonsubstitut (använd ej metallredskap i, men det vet du ju) och du har inget problem längre.
Citera
2005-01-19, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Idag har jag lagat mannagrynsgröt och som vanligt brännde det till lite i botten. Den händer alltid för mig när lagar saker som gröt, soppa och liknande. Fast jag rör runt med en visp. Hur skall man slippa det?
Det skall sägas att jag bör köpa en ny kastrull, eftersom min är ytterst tunn. Det kan ju vara en lösning. Någon som har något tips på någon bra kastrull förresten? Men så undrar jag om olika mjölk, med olika fetthalter bränner olika? Några andra patenterade lösningar?

En aning lägre värme och ett kontinuerligt rörande på botten torde hjälpa!

Edit: Tycker inte du ska gå i teflonfällan faktiskt.
Citera
2005-01-19, 19:50
Medlem
farbror einars avatar
Det bästa är om du får tag på kastruller/stekpannor med greblonbotten.
Dom är oslagbara.
Citera
2005-01-19, 19:52
Medlem
Mr Coffees avatar
Dyrare kastruller har tjockare botten.
Citera
2005-01-19, 19:52
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror einar
Det bästa är om du får tag på kastruller/stekpannor med greblonbotten.
Dom är oslagbara.

Vad är greblonbotten? Aldrig hört talas om det.
Citera
2005-01-19, 19:56
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Vad är greblonbotten? Aldrig hört talas om det.
En polare hade en sån kastrull han hade bränt nåt skit han torkade bara bort det med papper.
Citera
2005-01-19, 20:02
Medlem
Hispers avatar
Som sagt lite lägre värme och att du är koncentrerad och noggrann när du vispar/rör om. Många står bara och "vispar runt lite allmänt" men du måste försöka tänka på hur ser ut nere i botten av kastrullen. Vinkeln mellan själva vispen och kastrullen är A och O
Citera
2005-01-19, 20:13
Medlem
sifakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg

Edit: Tycker inte du ska gå i teflonfällan faktiskt.
Varför inte? Gjutjärnspanna kanske är bättre för att ge stekyta till kött, men aluminiumgrejorna kan man kasta direkt. Pannkakor går t.ex. utmärkt att steka i teflon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in