Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-11, 10:47
  #1
Medlem
Ena dagen annonserar de att de betalar 260,-/g för 18K - nästa dag står det att de betalar 210,-/g för 18K!

Kan det möjligtvis vara så att de samlar så många guldpåsar som möjligt under några dagar - sen dumpar de priset för att blåsa kunden på 50,-/g? Svar ja om ni frågar mig.
Citera
2012-01-11, 10:54
  #2
Avstängd
Man ska nog inte skicka sitt guld, som tidigare nämnst angående försäljning av sitt guld så bör man uppsöka sin lokala guldsmed och ej skicka guld per post, när du befinner dig hos din guldsmed får du ett klart besked vilken summa du får för ditt guld just vid detta tillfälle och är du ej nöjd med ersättningen så blir det ju väldigt enkelt för dig att avstå från försäljningen.
MVH Kidon
Citera
2012-01-11, 11:36
  #3
Medlem
Helt överens med dig - ville bara flagga för fuskfasonerna smsguld håller på med. Rena blåsningen.
Citera
2012-01-12, 10:20
  #4
Medlem
David Pruttons avatar
Problemet är ju inte att vanliga, sansade människor aldrig skull skicka iväg sitt guld.
Jag tänker mer på, kanske framförallt äldre som av olika skäl kan lockas av detta.

Tycker det är en mycket tveksam affärsidé.
Har ni äldre bekanta som sitter på guld och börjat tappa vettet - varna dem!
Citera
2012-01-12, 10:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Problemet är ju inte att vanliga, sansade människor aldrig skull skicka iväg sitt guld.
Jag tänker mer på, kanske framförallt äldre som av olika skäl kan lockas av detta.

Tycker det är en mycket tveksam affärsidé.
Har ni äldre bekanta som sitter på guld och börjat tappa vettet - varna dem!
Nej, jag tror det är mer kriminella som gör det. Att deras aggressiva annonsering kostar pengar fattar ju dom flesta.
Citera
2012-01-12, 12:24
  #6
Medlem
Se här - på tal om "kriminella": http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12677823.ab
Citera
2012-01-12, 17:01
  #7
Avstängd
Nej att priset varierar beror snarare på att världsmarknadspriset och även det nationella priset och konkurrensen gör att priset varierar. Som kund får du en värdering via email och SMS och du kan avbryta köpet innan det går igenom. Du kan även logga in på dina sidor för att se full specifikation på guldet. Vi skickar tillbaka guldet gratis ifall man inte är nöjd med värderingen inom 3 dagar.

Som kund bör du alltid jämföra priset men även ifall företagen har några avgifter. Läs alltid villkorssidorna. Det finns väldigt många företag som blåser upp priserna i sin marknadsföring men samtidigt tar en värderingsavgift så det som marknadsförs är inte det som syns i plånboken. Dolda avgifter är ett stort problem och vi vill få marknaden att ändra sitt beteende kring detta och jobbar aktivt för detta.

SMS Guld vänder sig till en yngre målgrupp som är vana med Internet och vi har hittills haft över 120 000 kunder.

Angående länken om Johan är det något som företaget varit öppna med och redovisat helt öppet och transparent i diverse tidningar.
Johan är anställd på företaget och har lämnat det kriminella bakom sig för mer än 10 år sedan.


MVH

Christopher Clewehielm
VD SMS Guld
Citera
2012-01-12, 23:16
  #8
Medlem
OK - så smsguld tar inte ut en "värderingsavgift" på 29-/g för att köpa investeringsguld? Eller det räknas inte som en dold avgift om man skriver det i det finstilta, längst ner i villkoren på er hemsida?

Att ni skickar tillbaks guldet "gratis" är ju jättebra - synd att vilken vikarie som helst på Posten kan öppna kuvertet och vittja det eftersom ni sänder det som "vanlig post" - allt enligt smsguld hemsida.

För övrigt måste du besitta övernaturliga egenskaper som 25-årig VD för 3 bolag och eftersom du är aktiv i totalt 10 sådana - ganska förvirrande och inte särskilt förtroendeingivande får man väl säga.
Citera
2012-01-13, 10:34
  #9
Medlem
Eftersom jag är hemma och förklyld och uttråkade roade jag mig med att titta närmare på ägarstrukturen för SMS-guld, och där ser man att SMS Guld ägs av moderbolaget "24Gold International AB" med samma VD. Detta företag ägs i sin tur av "Gjaller AB". Ordförande för Gjaller AB är en "Bertrand, John Francis" (han bor inte i Sverige utan verkar i London, verkar det som, men jag har inte grottat så mycket i det).

Tittar man lite närmare på John Francis Bertrand så verkar han också vara en rätt upptagen man med många åtaganden och krångliga ägarstrukturer men det var ändå förhållandevis enkelt att se att han har ganska många kopplingar till sverige -bland annat går det att knyta honom till Ceptum Ltd som i sin tur äger Ceptum AB (Ceptum AB och John Francis Bertrand figurerar sin tur i diverse inte helt smickrande sammanhang bland annat med sin betallösning "AllertPay").

I 2010 års årsredovisning för Gjaller AB står en Mattias Ahlberg som styrelseordförande med Christopher Clewehielm, John Bertrand och en Eva Österlund som övriga ledamöter. En liten märklighet där är att det är John Bertrand som står som ordförande när man gör slagningar på allabolag.se osv, och inte Mattias Ahlberg, som skrivit under årsredovisningen.

Mattias Pedro Ahlberg har även han en inte oansenlig svärm bolag kring sig (även om han haft rätt så många fler år att ackumulera dem på än Herr Clewehielm) men han dyker inte upp som inblandad i Gjaller AB någonstans utom i årsredovisningen, där han står som ordförande (2010). Dock är några av "hans" bolag listade som dotterbolag till Gjallo AB.

Så till unge Herr Clewhielm... Tyckte att namnet lät taget och mycket riktigt... Familjen Clewhielm har bytt namn ett par (!) gånger. Innan man bytte till Clewhielm hette man Guteskiöld som också är ett taget namn eftersom man även har hetat Johansson (någon i familjen verkar uppenbarligen lida svårt av att inte tillhöra den riktiga adeln ). Vad har då resten av familjen Clewhielm med SMS Guld att göra?

Jo, pappa Clewhielm fd Henric Guteskiöld, fd Henric Johansson (skulle bli förvånad om inte pappa Henric från början hette Henrik, men bytte till Henric för att det låter mer adligt ). Henric var bland annat inblandad i bland annat Acme Associates, Habo Finans och Providentor-skandalen med kulmen 2006 där många miljoner försnillades från småsparare under ytterst märkliga turer. På den tiden hette han Guteskiöld i efternamn. Efter många år av utredningar kunde man dock inte binda vare sig pappa Clewhielm eller någon annan till några brott och utredningen lades ned.

Henric Clewhielm lär också vara barndomskamrat (tränade karate tillsammans, verkar det som) med den tidigre omtalade personen ur "uppsalamaffian" som nu är jobbar på SMS-guld.
__________________
Senast redigerad av superfluent 2012-01-13 kl. 10:41.
Citera
2012-01-13, 10:44
  #10
Medlem
Det var minsann ett mycket intressant detektivarbete du gjort på det här företaget och dess inblandade.

Vi har ju tidigare fått ett svar av unge herr Christopher Clewehielm/Guteskiöld/Johansson så nu blir det intressant att se om han har lust att svara på det här.

Bra jobbat
Citera
2012-01-13, 10:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av au-webmaster
Angående länken om Johan är det något som företaget varit öppna med och redovisat helt öppet och transparent i diverse tidningar.
Johan är anställd på företaget och har lämnat det kriminella bakom sig för mer än 10 år sedan.

Det kan man fan inte tro om man sett Johan pressa den lilla peugoten i 150 på E4:an med högst en halv billängds avstånd till framförvarande.
Han kommer att orsaka något riktigt allvarligt vilken dag som helst.

Man hör taxiförare varna varandra med "Se upp i vänsterfil, En*nder är sen till jobbet" eller "Nu är En*nder på väg hem och det vankas fitta till middag så han har bråttom"
Citera
2012-01-13, 11:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldgubben
Det var minsann ett mycket intressant detektivarbete du gjort på det här företaget och dess inblandade.

Vi har ju tidigare fått ett svar av unge herr Christopher Clewehielm/Guteskiöld/Johansson så nu blir det intressant att se om han har lust att svara på det här.

Bra jobbat

Det smög sig tyvär in ett litet fel angående namnändringarna (och då pratar jag inte om att jag stavar som en kratta när det kommer till fakeadelnamn). Klanen Clewehielm hette (enligt overifierade uppgifter, btw) från början Clewehjelm men bytte stavning till Clewehielm 1997. Personligen så tycker jag att även Clewehjelm låter taget men jag orkar inte bry mig om att rota mer i det... I alla fall, år 2003 bytte man av någon outgrundlig anledning till Guteskiöld för att efter Acme-skandalen byta till Johansson -antagligen i ett försök att lättre kunna flyga under radarn, kan man misstänka. 2008 valde han dock att byta tillbaks till Clewehielm igen. En annan sak som förbryllar är att enligt birthday.se så har han tilltalsnamn till Niclas, och inte Henric, men det är mest en notering från min sida.

Att byta namn efter Acme-härvan kan man ju på ett sätt förstå, men vad var då anledningen till de övriga namnbytena? Hade han blivit påkommen med fingrarna i syltburken då med? Någon som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback