Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-19, 16:59
  #1
Avstängd
Desertörs avatar
Tänkte höra med er (även fast jag vet vad jag gör) vad ni skulle ha gjort i min sits?


Så här är det:

Jag har ett jobb som "Freelancer" vilket innebär att jag betalar 16% skatt, och har en timlön netto på 400Kr.. Jobbet är okej, men lite stressigt ibland. Gillar inte
kontoret/cheferna och är inte direkt motiverad till att jobba hårt hela tiden.

Nu har jag ett erbjudande att flytta 30mil och börja jobba för ett Internationelt RymdOrgan (inte NASA) fast med en grundlön som är bra mycket lägre netto. Fast motivationen kommer att finnas där och jag tror jag kommer trivas mycket bättre och ha en fastanställning med betald semester och sjukfrånvaro (har man inte som freelancer)

Bör tilläggas att har flickvän och vi får vårt första barn i början på april (ungefär då flytten måste ske).


Och den ekonomiska kalkylationen ser ut så här (grovt)


Nuvarande jobb:

Inkomst per år netto: ca: 100.000€
Hyra lägenhet : 750€ varm per månad

Nya jobb:

Inkomst per år brutto ca: 40.000€
ny hyra blir runt 400€ (samma standard)

tilläggas bör också att efter det nya jobbet lär jag aldrig mer bli arbetslös igen
(med tanke på referencerna)


Valet är svårare än det låter men det lutar starkt åt ett arbetsbyte
Citera
2005-01-19, 18:06
  #2
Medlem
Beror på hur du värderar de olika faktorerna. Ekonomin, roligt/tråkigt jobb osv. Väg de olika fördelarna/nackdelarna för sig.

Personligen skulle jag välja ett jobb som stimulerade mig mer. Det ger mig som person mer motivation och stimulans.
Citera
2005-01-19, 18:27
  #3
Avstängd
Desertörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Beror på hur du värderar de olika faktorerna. Ekonomin, roligt/tråkigt jobb osv. Väg de olika fördelarna/nackdelarna för sig.

Personligen skulle jag välja ett jobb som stimulerade mig mer. Det ger mig som person mer motivation och stimulans.


ja det är precis så jag tänker, man lär sig leva med "mindre" pengar efter ett tag

föresten så jobbar jag i ditt nickname
Citera
2005-01-19, 19:44
  #4
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Desertör:

Du har att välja på ett extremt välbetalt jobb som du inte trivs med eller ett jobb du skulle trivas med och som också är välbetalt fast kanske inte så extremt välbetalt som det förra.
Svårt val...
Byt jobb!
Citera
2005-01-19, 19:58
  #5
Medlem
-jOE!s avatar
Kan du återgå till ditt frilansande om du inte trivs på det nya jobbet? Hur gör ni om din flickvän inte trivs på den nya platsen (vänner, familj etc.)?

Jag tycker du iallafall skall chansa!
Citera
2005-01-19, 20:42
  #6
Avstängd
Desertörs avatar
jag är inte säker om jag kan återgå till mitt gamla jobb ifall jag inte trivs, men jag tror det. Jag har varit ärlig från start med min svåra problematik. Jag väljer hur jag ska göra på måndag..

Men det känns läskigt att släppa pengarna och tjäna nästan 1/3 av det jag tjänar nu, men tror det är bättre i längden.

Tjejen åker med mig dit på måndag så får vi se vad hon säger om staden, gillar hon den inte så måste jag lyda och stanna på "sunk" jobbet
Citera
2005-01-19, 23:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desertör
jag är inte säker om jag kan återgå till mitt gamla jobb ifall jag inte trivs, men jag tror det. Jag har varit ärlig från start med min svåra problematik. Jag väljer hur jag ska göra på måndag..

Men det känns läskigt att släppa pengarna och tjäna nästan 1/3 av det jag tjänar nu, men tror det är bättre i längden.

Tjejen åker med mig dit på måndag så får vi se vad hon säger om staden, gillar hon den inte så måste jag lyda och stanna på "sunk" jobbet

Livet är fullt av chansningar. Du kanske kommer ångra dig för all evighet om du inte tar jobbet. Det skulle nog jag göra om jag blev erbjuden ett jobb som jag skulle vilja ha. Friskt vågat, hälften vunnit.

Eftersom du har familj också måste de också få vara med och bestämma, ni blir inte lyckliga i den nya staden om inte alla är lyckliga.

Lycka till.

/bayern
Citera
2005-01-20, 20:09
  #8
Avstängd
Desertörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Livet är fullt av chansningar. Du kanske kommer ångra dig för all evighet om du inte tar jobbet. Det skulle nog jag göra om jag blev erbjuden ett jobb som jag skulle vilja ha. Friskt vågat, hälften vunnit.

Eftersom du har familj också måste de också få vara med och bestämma, ni blir inte lyckliga i den nya staden om inte alla är lyckliga.

Lycka till.

/bayern


jepp kommer ångra mig för alltid om jag inte kör..

Berättar närmare måndag kväll när jag är tillbaka och tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback