Flashback bygger pepparkakshus!
2012-01-10, 09:07
Medlem
Hej! Jag fick hem en ny dator igår, så ser jag att min SSD är C: och standard, hade hellre kört min stora hårddisk som C: istället för D:

Allt sparas automatiskt till SSD:n nu, vilket det inte ska göra.

Någon som vet hur man ändrar?
Citera
2012-01-10, 09:14
Medlem
Run3s avatar
Ligger inte OS:et på SSD:n?
Citera
2012-01-10, 09:16
Medlem
Jo det gör det, då kanske det måste vara C:

Eller?
Citera
2012-01-10, 09:19
Medlem
epost72s avatar
Mest fördelaktigt är att ha OS:et på SSD:n och ha den som C.
Förstår inte riktigt vad du menar med att allt lagras på C, det bestämmer du ju själv.
Citera
2012-01-10, 09:31
Medlem
Jag menar att den VILL spara det på C: automatiskt, hade hellre haft D
Citera
2012-01-10, 09:40
Medlem
epost72s avatar
Ändra standardplatsen för mappen Mina dokument Win XP

Win 7
Change Location of My Documents
Citera
2012-01-10, 10:41
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy^_^
Hej! Jag fick hem en ny dator igår, så ser jag att min SSD är C: och standard, hade hellre kört min stora hårddisk som C: istället för D:

Allt sparas automatiskt till SSD:n nu, vilket det inte ska göra.

Någon som vet hur man ändrar?

Menar du när du laddar ner filer från IE/FF? det går att ändra i respektive program.. alla andra downloads är det ju bara att ställa in standard-mapp
Citera
2012-01-10, 13:36
Medlem
Run3s avatar
Blir det inte lite poänglöst om du använder SSD:n för lagring? Man vill väl ha sitt OS och programmen man använder oftast m.m. på den? :S
Citera
2012-01-10, 14:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Själv anser jag att det mest optimala är att alltid ha 2 hårddiskar i sin dator..
Den 1:a HELT DEDIKERAD för Windows, program och spel. (i ditt fall SSD-disken)
Den andra (större) är dedikerad för alla användarrelaterade filer osv. (i ditt fall "den stora disken")

Detta avlastar systemdisken väsentligt, vilket ger en snabbare och stabilare dator..

Att bara installera Windows till sin 1:a hårddisk och sedan flytta "Dokument" och andra mappar till sin andra hårddisk fungerar tyvärr inte, då Användarkonton och data som är gemensamma för alla datorns användare blir kvar på "WindowsDisken" och därmed äter upp en hel del av diskutrymmet på 1:a hårddisken..
Något flera som köpt en liten (60-80BG) SSD-hårddisk just för detta syfte har märkt!

Men detta går att lösa men det kräver djupgående Windowskunskaper och erfarenhet.
Det finns Optimal installationsguide att tillgå, som enkelt visar hur du skall göra..

Men se till att din SSD-disk sitter inkopplad i moderkortets SATA uttag nr: 1 och den andra i SATA-uttag nr: 2 med din DVD-läsare i SATA uttag nr: 4.
(Ofta går det endast att BOOTA (starta datorn) mot en hårddisk i SATA uttag: 1-4)

Men som sagt: För att åtgärda dina problem så måste du intallera om datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in