Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-10, 08:56
  #1
Medlem
Hej,

Har 3 stycken externa 2TB WD som jag vill koppla in till nätverket. Mest för att en Boxee ska nå dem men också för att de andra datorerna i nätverket ska komma åt dem.

Finns det någon enkel NAS som man kan plugga in flera USB hårddiskar i och så blir de tillgängliga via nätverket?

Tack på förhand!
Citera
2012-01-10, 09:15
  #2
Medlem
cannaBes avatar
Jag vet ingen NAS som har 3 usb-portar ägnade till externa diskar. Däremot sitter det vanliga 3,5" diskar i kabinetten till dina externa diskar. Dessa kan du ta ut och montera i en NAS som har plats för 3st (eller mer) diskar.
Citera
2012-01-10, 14:26
  #3
Medlem
Ja det är ju ett alternativ.

Men tänkte om det fanns något som en NAS utan inbyggda diskar för USB diskar.
Citera
2012-01-10, 16:26
  #4
Medlem
RedStorms avatar
Det finns en. Seagate är märket men minns inte namnet nu. Bara en liten klump med 3-5 usb portar. Kostade 800 på mediamarkt i somras.
Annars western digital readynas har tre usb. Två bak en fram.
Citera
2012-01-10, 17:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedStorm
Det finns en. Seagate är märket men minns inte namnet nu. Bara en liten klump med 3-5 usb portar. Kostade 800 på mediamarkt i somras.
Annars western digital readynas har tre usb. Två bak en fram.
Kanske denna du tänkte på;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=561148

Dock verkar den ganska kass enligt omdömena.

Men vill du ha en NAS med plats för många diskar har denna fått god kritik;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754024

Kom dock ihåg att du bör ha en tom hårddisk som du speglar materialet mot, sedan stoppar du i den disk du speglat materialet från och låter nasen formatera om disken. Sedan för du över materialet.

Detta måste göras eftersom nasen endast stödjer externa diskar formaterade till NTFS. Kan nog vara värt att läsa lite i manualen om detta, jag skummade igenom den snabbt så jag är inte helt säker på detta, men allt som oftast stödjer nas-diskar endast läsning av NTFS och inte skrivning, dock kan det som sagt skilja sig lite på externa diskar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback